هدف گذاری

چگونه با توسعه فردی به اهداف خود برسیم؟ | راه های کشف استعداد

هدف ما باید این باشد که در هر زمینه ای از خوب به عالی برسیم، همیشه بهترین ها، بهترین دستاورد ها را دریافت می کنند و آن هایی که عملکرد متوسط دارند نتایج متوسط دریافت می‌کنند، اگر خواهان موفقیت به معنای واقعی کلمه هستیم باید تصمیم بگیریم که به بهترین خود تبدیل شده و هر بهایی که لازم است برای این تصمیم بپردازیم و به عالی ترین سطح خود برسیم.

با این تصمیم از ۹۰ درصد انسان های متوسط جامعه جدا شده و در جرگه ۱۰ درصد افراد موفق و هدفمند به کسب درآمدهای عالی خواهیم پرداخت. واقعیت این است که افراد موفق، بهتر یا باهوش تر از ما نیستند، آن ها فقط مهارت‌ها و دانش لازم را آموخته و آن را به کار بسته اند و به تخصص مورد نیاز رسیده اند و این گونه خود را از فرد عادی به فرد موفق مبدل نموده اند، در نتیجه ما هم می‌توانیم با انجام کارها، رفتارها و عادات درست و کسب مهارت و دانش لازم در زمره افراد متخصص و موفق قرار گرفته و به اهداف خود نائل شویم.

لس براون می گوید: ” برای رسیدن به چیزی که قبلاً به آن دست نیافته اید باید تبدیل به کسی شوید که قبلا نبوده‌اید.”

ما برای دستیابی به هدف خود می‌توانیم هر دانشی را بیاموزیم، زیرا به هیچ استعداد و توانایی خاصی نیاز نیست و هیچ محدودیتی هم در این بخش وجود ندارد، چرا که سخت کوشی و پشتکار بیش از استعداد موجب موفقیت های بزرگ انسان‌ها شده است، معمولا انسان ها با ایجاد محدودیت ها و موانع ذهنی، سد راه خویش شده و مانع پیشرفت خود می شوند.

گاندی می گوید: “طوری زندگی کنید که انگار فردا قرار است بمیرید و طوری یاد بگیرید که انگار برای همیشه زنده خواهید ماند.”  

اهمیت دانش و مهارت افزایی در دستیابی به اهداف چیست؟

امروز با نگاهی به آمار پایین مطالعه کتاب در کشورهای جهان، از جمله ایران می بینیم که سطح یادگیری دانش، اطلاعات و مهارت‌ها به شدت پایین و در نتیجه توان آموزش و یادگیری رو به نزول است و این در حالی است که دانش یک دارایی درونی و ارزشمند برای انسان است و نقش تعیین کننده ای در موفقیت و شکست فرد دارد، از این روی باید شناسایی کنیم که چه دانش و مهارتی برای رسیدن به جرگه ۱۰ درصد اول حرفه خود نیاز داریم.

برای این که در راه دستیابی به اهداف خود با سرعت بیشتری رشد کنیم و به توسعه فردی برسیم باید یک سوال اساسی از خود بپرسیم که “چه مهارتی در ما است که اگر آن را رشد دهیم بیشترین تأثیر را در تحقق اهداف خود خواهیم داشت؟”

برای اطمینان از جواب این پرسش می توانیم از نظرات نزدیکان در این مورد بهره‌مند شویم، زیرا کشف پاسخ درست برای این پرسش موجب صرفه جویی در انرژی و زمان شده و عملکرد ما را به شکل چشم گیری بهبود می‌بخشد. برای برطرف کردن نقاط بهبود باید هدفی را برنامه ریزی کرده و با در نظر گرفتن ضوابط، معیارها و زمان رسیدن به آن هدف، آن مهارت ها را توسعه داده و به سطح عالی برسانیم.
پس از آن که در ضعیف ترین مهارت خود به نقطه ایده‌آل رسیدیم، باید ببینیم “کدام مهارت و یا دانش است که بیشترین نقش را در دستیابی به اهداف ما خواهد داشت؟” این مهارت را نیز می توانیم با کمک نزدیکان پیدا نموده و با افزودن دانش و یادگیری، سطح آن را بالاتر ببریم.
افراد موفق همواره مهارت‌های اصلی و کلیدی خود را در سطح بالا حفظ می کنند.

چگونه با شناسایی استعدادها سرعت دستیابی به اهداف بیشتر می شود؟

بر اساس پژوهش‌های روانشناسان، توانمندی‌های مادرزادی، استعدادهای ذاتی و قابلیت های طبیعی انسان در هنگام تولد همراه او بوده و در سال‌های اولیه زندگی او به طور کامل شکل می‌گیرند و در دوره نوجوانی در دنیای بیرون نمود پیدا می‌کنند، استعدادها و قابلیت های ذاتی در واقع توانمندی طبیعی هر فرد است که میزان آن در هر فرد در حوزه‌های مختلف، متفاوت است و به واسطه آن استعداد، یادگیری مهارت های خاص در زمان کمتر و صرف انرژی کمتر صورت می‌گیرد.

کشف استعدادهای ذاتی که برخی از آن ها نهفته و پنهان هستند، نیازمند دانش و تجربه خواهند بود و نقش مهمی در موفقیت ما دارند، پس باید بکوشیم با شناسایی استعدادها، حوزه‌هایی که می‌توانیم در آن ها عالی باشیم را کشف نموده و سپس تلاش کنیم با کسب مهارت های لازم در آن حوزه به اوج توانایی های خود برسیم.

اغلب افراد موفق می‌گویند “من حتی یک روز در زندگی هم کار نکردم” این افراد استعدادها و علاقه مندی های خود را شناسایی و در این حوزه مشغول به فعالیت شدند، بدون شک فعالیت در چنین شرایطی ضمن حصول دستاوردهای بزرگ، موجب کاستن سختی ها و دشواری های مسیر می شود، وقتی در کاری استعداد داشته باشیم به دنبال آن علاقه و انگیزه هم به وجود می آید تا آن کار را به سریع ترین و بهترین شکل ممکن به انجام برسانیم، در واقع با این نیروی ذاتی قادر خواهیم بود مهارت های لازم در آن بخش را با صرف انرژی کمتری آموخته و به تخصص لازم برسیم، همچنین زودتر و بهتر از دیگرانی که استعدادی در این بخش ندارند به سمت اهداف و آرزوهای خود حرکت کرده و به آن ها دست یابیم.

استعدادهای ذاتی ما در بدو تولد در ذهن نیمه هوشیار ما جای دارند، پس باید این استعدادها را شناسایی و پرورش دهیم، برای پرورش استعدادها باید دانش و مهارت های مکمل و وابسته را بیاموزیم و با تمرین و تکرار حداکثر استفاده را از آن استعداد ها ببریم.
مایکل جردن می‌گوید: “همه استعداد دارند، اما رسیدن به توانمندی به کار و تلاش زیادی بستگی دارد.”

راه های کشف استعداد چیست؟

کشف استعداد راهی برای شناخت اهمیت توسعه فردی در راه رسیدن به هدف

با توجه به نقش استعداد ذاتی در رسیدن به موفقیت، در ادامه روش هایی برای شناسایی استعداد تشریح می شود.

  • در کارهایی که استعداد داریم به خوبی ظاهر شده و به اوج موفقیت می رسیم، انجام این کار برای ما رضایت خاطر و شادی درونی به همراه دارد.
  • استعدادهای ما عامل موفقیت های امروز ما هستند، پس در کارهایی که تاکنون موفق بوده ایم دقت و تمرکز کنیم.
  • این کار نظر ما را جذب خود کرده و دوست داریم در این باره فکر کنیم، کتاب بخوانیم و صحبت کنیم و در این بخش به حد عالی برسیم.
  • زمانی که این کار را انجام می‌دهیم گذشت زمان را احساس نمی کنیم و این قدرت را داریم که ساعات طولانی به انجام کار مورد علاقه ی خود بپردازیم.
  • با دیدن افرادی که این کار را به خوبی انجام می‌دهند به وجد آمده و تحسین شان می‌کنیم.

در هر کاری که موارد پنج گانه فوق را مشاهده کنیم در آن کار استعداد داریم.

چگونه مهارت جدید بیاموزیم؟

برای این که در مهارتی به چیرگی برسیم باید چهار اقدام اصلی انجام دهیم.

1- در رابطه با مهارت مورد علاقه خود روزانه حداقل ۳۰ دقیقه مطالعه داشته باشیم، هرچه بیشتر مطالعه کنیم و دانش ما افزون تر شود اعتماد به نفس و تسلط بالاتری خواهیم داشت و می‌توانیم در کار خود بهترین باشیم .

2- در حوزه مرتبط با مهارت خود در همایش ها و کارگاه های آموزشی شرکت کنیم، زیرا گاهی یادگیری یک نکته در این نشست های علمی، زندگی انسان‌ها را متحول می‌کند.

3-  فایل های آموزشی مرتبط با مهارت جدید را مشاهده کنیم یا گوش کنیم. روزانه زمان قابل توجهی صرف مشاهده تلویزیون، رانندگی، پیاده روی و ورزش می شود، پس می توانیم در این زمان ها به فایل های آموزشی گوش فرا دهیم.

4- عادت کنیم که با یادگیری هر مهارتی آن را در حداقل زمان ممکن اجرایی کنیم، در صورتی که هر چه می آموزیم را بیشتر استفاده کنیم، در آن مهارت سریع تر به تکامل رسیده و احساس کافی بودن و تسلط بر شرایط را خواهیم داشت.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا