مدیریت خشم

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟ | تکنیک های کنترل خشم

مدیریت خشم کار بسیار آسان و ساده‌ ای است، زیرا بر خلاف تصورات همه ی ما خشم، یک احساس عادی و سالم است و تنها زمانی ناسالم می‌شود که به صورت مداوم بروز پیدا کرده یا کنترل اوضاع از دستان‌مان خارج شود.

در واقع خشم یک حالت روانی است که از یک دلخوری ساده شروع می شود و تا عصبانیت زیاد جریان پیدا می کند. 
عصبانیت احساسی است که به‌ جای سرکوب کردن آن باید به فکر کنترل آن باشیم. خشم در واقع مانند تمامی احساسات دیگر بیان کننده یک پیام است، البته گاهی ممکن است این پیام به معنی وجود یا بروز شرایطی ناگوار، ناعادلانه یا تهدید آمیز در حق ما باشد، در این صورت اگر واکنش‌ ما به چنین شرایطی عصبانیت یا خشم شدید باشد، پیام احساس‌ ما هیچ گاه به مخاطب نخواهد رسید.

 همه ی ما از مدیریت عصبانیت این تصور را داریم که یاد بگیریم چطور آن را سرکوب کنیم، اما خوب است بدانیم در حقیقت به جای سرکوب، باید به فکر پیدا کردن علت عصبانیت باشیم و  بعد از کشف علت‌های عصبانیت و ابزارهای مناسب برای مدیریت آن بهتر خواهیم توانست آن را به کنترل خود در آوریم. با کنترل خشم نه‌ تنها احساسات خوب را تجربه خواهیم کرد، بلکه احتمال بیشتری وجود دارد که اطرافیان خواسته‌های ما را اجابت کنند.

خشم چیست و چطور باید آن را کنترل کنیم؟

5 تکنیک مهم برای کنترل خشم چیست؟

در ادامه به بررسی 5 روش مهم برای کنترل خشم می پردازیم.

1. انتقاد پذیر باشیم

این که دیگران از ما انتقاد می کنند به این معنا نیست که کار ما مشکلی دارد و یا ما ایرادی داریم، شاید این علت باشد که فرد انتقادگر دچار سو تفاهم شده باشد و منظور ما را به درستی نفهمیده باش، پس بهتر است همیشه به انتقاد دید مثبتی داشته باشیم، حتی اگر به سو نیت طرف مقابل اطمینان داریم، چرا که سبب می شود کارهای خود را با دقت بیشتری انجام دهیم تا از انتقاد مصون بمانیم و این یعنی پس از مدتی کار ما از چنان کیفیتی برخوردار می شود که کمتر کسی به خود حق انتقاد کردن از آن را می دهد.
انتقاد شنیدن مانند خوردن دارویی تلخ است که خوردن آن در ابتدا تلخ، اما سلامتی ما را به دنبال دارد. به امید روزی که همه ی ما قدر انتقاد را دانسته و آن را سرکوب نکنیم، بلکه از آن برای بهبود کار خود و پیشرفت خود بهره ببریم.

2. باید ها را حذف کنیم

تکنیک های کنترل خشم - حذف بایدها

از این که عقاید خود را به دیگران تحمیل کنیم بپرهیزیم، این که فکر کنیم دیگران باید طبق خواسته ما رفتار کنند خود زمینه ی خشمگین شدن ما را فراهم می کند، زیرا دیگران همیشه طبق خواسته های ما رفتار نمی کنند.

همچنین کلمه ای که بهتر است آن را از بسیاری از مکالمات روزانه خود حذف کنیم «باید» است. این کلمه نوعی اجبار و تحمیل را با خود به همراه دارد و سبب می شود دیگران از جملات ما احساس خوبی نداشته باشند، زیرا این گونه برداشت می شود که آن ها برده ما هستند، همچنین اگر در گفت و گو های خود با دیگران از« باید » استفاده  کنیم کمتر احتمال دارد آن ها به خواسته ما جواب درستی بدهند، پس از این به بعد درخواست های خود را از دیگران به جای این که مانند دستور به آن ها بگوییم، سعی کنیم در قالب یک درخواست مطرح کنیم.
برای مثال:

  • شما باید کار من را زودتر انجام بدید (غلط).
  • می تونم از شما خواهش کنم کمی سریع تر کار های من را انجام بدید (درست).
چرا عصبانی می شویم؟ دلایل خشم

3. تکنیک ۱۰ ثانیه برای کنترل خشم

سومین روش مهار کردن خشم این است که  قبل از بروز خشم فقط تا ۱۰ بشماریم، با این کار بسیاری از موقعیت هایی که ممکن است سبب خشمگین شدن ما شود، تغییر میکند و ما نیز دیگر تمایلی به بروز خشم خود نشان نمی دهیم.

4. از طنز و شوخی استفاده کنیم.

هنگامی که خشمگین می شویم و یا هنگامی که در مقابل یک فرد خشمگین قرار می گیریم، استفاده از طنز و شوخ طبعی اوضاع را آرام تر می کند. وقتی به چهره ی یک فرد خشمگین با خشم و عصبانیت نگاه می کنیم خشم او دو چندان می شود، اما وقتی لبخند می زنیم آرامش بیشتری در ارتباط برقرار شده و از میزان خشم و عصبانیت کاسته می شود. استفاده از طنز و لبخند باید با احتیاط صورت گیرد، زیرا اگر زیاده روی کنیم ممکن است نتیجه برعکس بدهد. فرد خشمگین بسیار حساس است و تفاوت لبخند و تمسخر را نمی فهمد، پس حواس مان باشد با استفاده صحیح از طنز و لبخند خشم فرد مقابل خود را کاهش دهیم.

تکنیک های کنترل خشم - مهار کردن خشم

شوخی و خنده، نیروی با شکوه برای درمان مسائل عاطفی است، پس ما نمی توانیم زمانی که شوخی می کنیم و می خندیم، خشمگین باشیم، بترسیم و یا آزرده باشیم.

5.قاطعانه حرف بزنیم

پنجمین روش  برای مهار کردن خشم، « قاطعانه حرف زدن » است، وقتی از دست کسی عصبانی هستیم به جای این که به  تخلیه ناصحیح خشم و یا فرو بردن خشم که هر دو ی این حالت ها سبب آسیب دیدن ما و اطرافیان ما می شود، بپردازیم، بهتر است مودبانه، شفاف و قاطعانه به او بگوییم که از دست او ناراحت و عصبانی هستیم.
با انجام این کار هم خشم ما به درستی تخلیه شده، هم طرف مقابل ما به اشتباه خود پی می برد و هم فهمیده که این کار ما را عصبانی کرده است، پس از این به بعد سعی می کند که آن  کار را دیگر تکرار نکند، به عنوان مثال، جملاتی که یک فرد عصبانی، اما قاطع می گوید بهتر است این گونه باشد:

-پسرم از این که در مدرسه با همکلاسی هایت معلم تون رو اذیت می کنید ناراحتم.

-همکار محترم از این که شما در حضور ارباب رجوع با من شوخی می کنید من رو اذیت می کنه.

-همسرم؛ از این که در مهمانی دائما  از دست پخت مامانت میگی من رو ناراحت می کنه.

*تمرین:

موقعیتی که ما رو خیلی عصبانی می کنه پیدا کنیم و جملات قاطعانه خود را بنویسیم و آن ها را تمرین کنیم تا در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنیم.
لطفا پاسخ را در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

مقالات مرتبط :

معرفی چند کتاب مدیریت خشم و کنترل عصبانیت
رابطه واکنش و هوش هیجانی چیست؟ + انواع واکنش های هیجانی
5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. Throughout this grand design of things you’ll secure a B+ just for hard work. Where you actually misplaced me personally ended up being in your particulars. As they say, the devil is in the details… And it could not be much more true in this article. Having said that, allow me say to you what did work. Your writing is definitely incredibly engaging and this is probably the reason why I am making an effort to opine. I do not make it a regular habit of doing that. 2nd, while I can easily notice a leaps in reason you come up with, I am not really convinced of exactly how you seem to connect your points that make your conclusion. For now I will, no doubt subscribe to your position however trust in the future you actually link your facts much better.

  2. Youre so cool! I dont suppose Ive read something like this before. So nice to search out anyone with some unique ideas on this subject. realy thanks for starting this up. this website is one thing that is needed on the internet, somebody with just a little originality. useful job for bringing something new to the internet!

  3. Thanks for sharing superb informations. Your web site is very cool. I’m impressed by the details that you have on this site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found just the information I already searched everywhere and simply could not come across. What an ideal website.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا