اقناع مخاطب

چگونه فرد یک دنده را متقاعد سازیم؟

ما در طول زندگی با افراد مختلف و خصوصیات اخلاقی و رفتاری متفاوتی رو به و می شویم، که عده ای از این افراد خونسرد و عده ای دیگر بسیار عصبی و بداخلاق هستند. برخی از آن ها بسیار منطقی و منعطف و شمار دیگری از آن ها بسیار لجباز و یک دنده هستند. بدیهی است که ما با یک طرز برخورد یکسان نمی توانیم طیف متنوعی از مخاطبان خود را متقاعد کنیم، بلکه می بایست با تکیه بر مهارت های ارتباطی به برخورد و گفت و گو با هر یک از آن ها بپردازیم.
گروهی از مخاطبان ما افراد یک دنده و لجباز هستند که متقاعد ساختن آن ها به مراتب دشوارتر از سایر مخاطبان است. در این مقاله سعی می کنیم مهم ترین راه کارهای اقناع این دسته افراد را با شما در میان بگذاریم.

فنون اقناع مخاطب + تکنیک های اقناع مخاطب چیست؟

10 نکته اساسی در متقاعد سازی افراد یک دنده کدام است؟

برای متقاعد سازی افراد روش های متفاوتی وجود دارد، اما اقناع افراد یک دنده مبحثی جدا است که در ادامه به بررسی برخی ویژگی های متقاعد سازی افراد یک دنده می پردازیم.

1. آرامش خود را حفظ کنیم.

افراد یک دنده بسیار لجباز و غیر قابل انعطاف هستند، پس بهتر است مدتی قبل از رویارویی با آن ها خود را از نظر ذهنی مهیای این امر سازیم. افراد لجباز علاقه دارند که به صورت مداوم بر روی نظر یا خواسته های خود پا فشاری کنند و سخنان ما را نادیده بگیرند، پس سعی کنیم در ابتدای ملاقات، کمتر حرف بزنیم و بیشتر از طریق گوش دادن فعال و موثر، شنونده سخنان آن ها باشیم، با این اقدام ما مقاومت و تهاجم اولیه آن ها را تعدیل می کنیم و به او نشان می دهیم که قصد مقابله کردن با او را نداریم، از طرفی دیگر تلاش کنیم از طریق مهارت های غیر کلامی، همچون تکان دادن سر و یا حرکات خاص چهره، حس همزاد پنداری را در او به وجود آوریم، با این اقدامات اولیه آرام آرام می توانیم کنترل جلسه را به دست بگیریم.

2. با تعریف و تمجید آغاز کنیم.

اگر می خواهیم از گفت و گو با یک فرد یک دنده به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنیم، هرگز سخن خود را با انتقاد و یا نصیحت آغاز نکنیم. اگر دست به این اقدام بزنیم، شک نکنیم که مکالمه ما در زمانی بسیار کوتاه و البته بدون هیچ دستاوردی به پایان خواهد رسید. این افراد اعتقاد و ایمانی بیش از حد به افکار و اعتقادات خود خواهند داشت، بنابراین در ابتدا سعی کنیم نکات مثبت اخلاقی و یا تفکرات صحیح و منطقی آن ها را شناسایی کرده و از آن ها تمجید کنیم، با این کار حس خوشایندی در آن ها به وجود آمده و با انعطاف بیشتری پذیرای سخنان ما خواهند بود. از این حربه در جای جای گفت و گوی خود و البته در زمان های مناسب می توانیم استفاده نماییم.

3. خود را در کنار آن ها نشان دهیم.

متقاعد سازی فرد لجباز

هرگز طوری رفتار نکنیم که گمان کنند ما به مخالفت صریح با آن ها پرداخته و در مقابل آن ها قرار گرفته ایم، بلکه رفتار ما باید به گونه ای باشد که آن ها ما را در کنار خود و به نوعی هم عقیده با نظرات خودشان احساس کنند. وانمود کنیم که تصمیمات ما منافع بسیاری برای آن ها در پی خواهد داشت و ما هرگز به خاطر منافع شخصی با آن ها هم کلام نشده ایم. برخی نظرات را تکرار و تایید کنیم، اما با زیرکی در لابه لای سخنان خود، راه حل و یا نظر شخصی خود را نیز ارائه دهیم، مثلا بگوییم؛ “این موضوعی که میگی واقعا درسته و من هم آن را قبول دارم، اما اگه فلان کار رو هم انجام میدادی، قطعا نتیجه بهتری می گرفتی، چون من به توانایی های تو ایمان دارم و مطمئنم از پس آن برمیای”. این روش به طرز شگفت انگیزی، میزان یک دندگی این افراد را تعدیل می کند.

4. برای عقاید خود ارزش قائل باشیم.

تا جایی که امکان دارد به عقاید آن ها احترام گذاشته و اظهار کنیم که حق با آن ها است. این اقدام ما باید از طریق کلام و لحن مناسب به آن ها منتقل گردد، به طوری که گمان نکنند ما قصد تمسخر یا تحقیر آن ها را داریم. با لحنی دوستانه و استفاده از عبارات مثبت به آن ها ثابت کنیم که برای آن ها احترام ویژه ای قائل هستیم و حداقل با بخشی از نقطه نظرات آن ها موافقیم. خط قرمز افراد یک دنده عقاید و نظرات آن ها می باشد، پس سعی نکنیم خیلی صریح و بی پروا از این خط قرمز عبور کنیم، سعی کنیم خیلی آرام و با طمانینه پیش برویم و با استفاده از تکنیک های روانشناختی و مهارت های ارتباطی خاص، کم کم آن ها را به سمت متقاعد شدن پیش ببریم.

5. صبور و در عین حال قاطع باشیم.

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، متقاعد سازی یک فرد لجباز و یک دنده مستلزم صبر و تحمل فراوان است، اما این صبوری نباید از ما فردی منفعل و آسیب پذیر بسازد، بلکه ما در طول ارتباط می بایست اعتماد به نفس بالای خود را به رخ کشیده و در بیان نظرات خود کاملا محکم و قاطع باشیم و سعی نکنیم در برابر تمام سخنان فرد مورد نظر واکنش نشان دهیم. گاهی لازم است سکوت کرده و صبر کنیم تا سخنان خود را به طور کامل بیان نمایم، سپس این ما هستیم که باید با تسلط و روحیه بالا، نظرات مد نظر خود را مطرح ساخته و در عین همزاد پنداری، سعی کنیم تا طرف مقابل خود را تحت تاثیر قرار داده و به پذیرش راهکارها و پیشنهادات خود مجاب سازیم.

6. اطلاعات کامل ارائه دهیم.

در برخورد با این گونه افراد ما باید نظرات و خواسته های خود را به صورت کاملا واضح و روشن بیان کنیم. افراد یک دنده دنبال بهانه می گردند تا حرف ما را نپذیرند، به همین دلیل کافی است ما مطالب خود را به صورت گنگ، ناقص یا مبهم بیان کنیم، همین موضوع به آن ها اجازه می دهد تا برداشتی که مد نظرشان است را از سخنان ما استخراج کرده و آن را در جهت مخالفت با ما به کار گیرند. برای تشریح یک مطلب، تمامی اطلاعات مربوط به آن را گردآوری کرده و تمام آن ها را به طرف مقابل توضیح دهیم، به طوری که تمام جوانب امر روشن شده و راه را بر روی هر بهانه ای از سوی او ببندد.

7. رویکردی یکسان داشته باشیم.

تعریف، تمجید و همزاد پنداری با فرد یک دنده به این معنا نیست که ما با هر مطلبی که از سوی او مطرح می گردد موافقت کنیم، بلکه ما می بایست در طول برقراری ارتباط موضوع خود را مشخص کرده و در جهت اثبات آن تلاش کنیم. ما می توانیم در طول گفت و گو بار ها صفات و نظرات مثبت مخاطب یک دنده خود را بیان کرده و با این حربه او را با خود همراه سازیم، ولی همواره باید سعی کنیم در زمان های مناسب از رویکرد خود نسبت به موضوع مورد بحث سخن گفته و از آن دفاع نماییم. در یک کلام، به مخاطب خود نزدیک شویم، اما از موضع خود کوتاه نیاییم.

8. اصرار و پافشاری نکنیم.

متقاعد سازی فرد یک دنده

استفاده از تکنیک بازتابی یا آیینه در مقابله با افراد یک دنده، نه تنها کارایی لازم را نداشته، بلکه ممکن است نتیجه عکس دهد. تصور کنیم ما پا به پای فردی لجوج و یک دنده بر نظرات خود پا فشاری کرده و مدام آن ها را تکرار کنیم، در این صورت، فرد مقابل نه تنها به سخنان ما توجهی نمی کند، بلکه سعی می کند از روی لجبازی، بر روی حرف های خود پا فشاری بیشتری کرده و به نوعی با ما مقابله به مثل نماید. این اتفاق، گفت گوی ما را به بن بست کشانده و نتیجه مثبتی را عاید هیچ یک از طرفین نخواهد کرد. از بگو مگو و جر و بحث با این دسته از افراد به شدت دوری کنیم.

9. از عبارات طلایی استفاده کنیم.

همیشه سعی نکنیم در برخورد با افراد لجوج از عبارات و اصطلاحاتی استفاده کنیم که آن ها انتظار دارند از ما بشنوند، بلکه سعی کنیم در موقعیت مناسب و در مواقعی که نظرات طرف مقابل، خیلی از واقعیت و انصاف فاصله نگرفته، از این عبارات تاثیرگذار استفاده کنیم، همانند؛
حق با توست، درکت می کنم، می فهمم چی میگی، دقیقا درست میگی، توقعی جز این از تو نداشتم.

این عبارات و اصطلاحات که به قصد همراهی و همزاد پنداری با مخاطب به زبان می آوریم، در برخی مواقع اثری جادویی بر جای گذاشته و همچون آبی بر آتش خشم و لجاجت او عمل می کند.

10. بحث و گفت و گو را رها کنیم.

گاهی فرد یک دنده به شدت بر مواضع خود پا فشاری می کند و هیچ یک از تکنیک هایی که تا کنون توضیح داده ایم در ارتباط با او تاثیر لازم را ندارد و او به هیچ عنوان حاضر به پذیرش سخنان ما نمی شود، در چنین مواقعی بهتر است کمی از بحث فاصله بگیریم و راجع به موضوعات دیگری گفت و گو کرده و پس از بهتر شدن شرایط، بحث را از سر بگیریم. اگر این ترفند نیز نتیجه بخش نبود و در رفتار طرف مقابل تغییری ایجاد نشد، بهتر است گفت وگو را خاتمه داده و بیش از این تلاش نکنیم، البته طبیعی است که تمام ارتباطات ما نمی تواند موفقیت آمیز بوده و نتایجی که مد نظر ما است را در بر داشته باشد.

متقاعد ساختن یک فرد لجباز و یک دنده از سخت ترین مهارت های ارتباطی است که دانش و توانمندی بالایی را می طلبد و به همین سبب این کار از عهده هر فردی بر نمی آید، پس سعی کنیم خود را به تکنیک ها و ترفندهای روانشناختی این کار مجهز نموده و بارها این فرایند را تجربه کنیم تا به توانایی لازم در این حوزه دست پیدا کنیم. هر چند به کار بستن تمام این راهکارها موفقیت ما را به صورت صد در صد تضمین نمی کند، زیرا واکنش ها و خصوصیات طرف مقابل ما کاملا در این خصوص تاثیرگذار و تعیین کننده است.

5/5 - (11 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. متقاعد کردن یه فرد لجوج واقعا سخته چون فقط رو حرف خودشه که پافشاری میکنه و راه های مقابله با این افراد دشوار اما مطالب شما بسیار آگاهی بخش و قابل تامل… 👌🏻🙏🏻

    1. دقیقا همینطوره که شما گفتین دوست من. متقاعد کردن افراد لجوج کار سختیه و همین سختی سبب تمایز بین افراد توانمند و افراد نا آگاه میشه

    2. واقعا همینطوره دختر من بسیار لجباز و یکدنده و واقعا به سختی میتونیم کنار بیایم با این مسئله اما همینطور ک در این مقاله بهش اشاره شد باید با صبوری کردن با این مسئله برخورد کنیم..
      سپاس از مطالب مفیدتون

  2. I do like the manner in which you have framed this problem plus it does provide me a lot of fodder for thought. On the other hand, because of just what I have seen, I really trust when other comments stack on that people remain on point and not start upon a tirade associated with the news du jour. All the same, thank you for this fantastic point and though I do not really concur with this in totality, I regard your point of view.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا