اقناع مخاطب

چگونه به متقاعد سازی همسر خود بپردازیم؟

ارتباط بین زن و شوهر، از فراوان ترین و البته مهم ترین ارتباطاتی است که به صورت مداوم در زندگی انسان ها رخ می دهد. عدم مدیریت و توجه لازم به این ارتباط حیاتی، ممکن است زمینه ساز مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی بسیاری گردد. یکی از اولین روابطی که کودکان آن را درک می کنند و به نوعی مبانیِ شخصیت خود را بر اساس آن شکل می دهند، ارتباط بین والدین آن ها است. توجه به همین موضوع، اهمیت برقراری ارتباط صحیح و اصولی بین زوجین را بیش از پیش برای ما روشن می کند.

فنون اقناع مخاطب + تکنیک های اقناع مخاطب چیست؟

12 نکته مهم برای متقاعد سازی همسر کدام است؟

نحوه برخورد زوجین با یکدیگر، تابع اصول و ضوابط خاصی است که رعایت آن ها به بهبود کیفیت ارتباط بین آن ها کمک خواهد کرد. برخی از این اصول به نحوه متقاعد سازی همسر ارتباط پیدا می کند که در این مقاله به برخی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

1. صداقت داشته باشیم.

اساس و مبنای زندگی مشترک بر پایه صداقت بنا شده است. حقیقت دارای چنان قدرتی است که برای اثبات آن حتی به دروغ مصلحتی هم نیازی نداریم. اگر قصد داریم نظر همسر خود را نسبت به موضوعی جلب کرده و یا او را به انجام عمل یا تصمیمی متقاعد سازیم، هرگز از دروغ حتی از نوع مصلحتی آن استفاده نکنیم. هیچ چیز بیشتر از صداقت در این زمینه به ما یاری نخواهد رساند. اگر از صحت و ضرورت موضوع مد نظر خود اطمینان داریم، با قدرت و شجاعت از موضع خود دفاع کنیم و سعی کنیم از مسیری منطقی و درست، همسر خود را اقناع سازیم.

2. هدفمند صحبت کنیم.

یکی از اصول متقاعدسازی این است که تمامی حرکات و اقدامات ما در این زمینه می بایست در خدمت هدف اصلی ما باشد. اگر ما قصد داریم ذهن همسر خود را برای پذیرش موضوعی آماده سازیم، ابتدا نیاز به مقدمه چینی و اقدامات جانبی داریم، البته باید توجه داشته باشیم که تمام این اقدامات  در راستا و مرتبط با هدف اصلی انجام پذیرد، مثلا اگر قصد داریم همسر خود را به خرید اتومبیل راضی کنیم، می توانیم ابتدا از مشکلات زندگی بدون خودروی شخصی بگوییم، سپس از افرادی یاد کنیم که به دلیل داشتن اتومبیل، رفاه بیشتری را برای خانواده خود به وجود آورده اند. با این سخنان، می توانیم ذهن او را آماده ساخته و سپس موضوع اصلی را بیان کنیم.

3. از لحن و کلام مثبت استفاده کنیم.

لحن گفتار، نقشی کلیدی در پذیرش کلام توسط دیگران بر عهده دارد. ما می توانیم با تکیه بر کلام و لحن مثبت و دلنشین، همسر خود را به قبول دشوار ترین کارها وا داریم. اگر قصد داریم خواسته ای را مطرح کنیم دست از گله و شکایت برداشته و ادبیات طلب کارانه را فراموش کنیم و همواره سعی کنیم با مهربانی و عطوفت، نظر یا خواسته خود را بیان کنیم، در غیر این صورت امکان مقابله به مثل از سوی طرف مقابل و بی نتیجه ماندن گفت و گو بسیار محتمل خواهد بود.

4. زمان مناسب را انتخاب کنیم.

گاهی ممکن است همسر ما به دلیل خستگی یا عصبانیت از موضوعی، چندان اشتیاقی به شنیدن سخنان ما نداشته باشد، در این زمان بهتر است این مسئله را درک کرده و به او فرصت دهیم تا با کمی استراحت به آرامش نسبی دست یابد. بار ها دیده شده که موضوعی به این سادگی از سوی زوجین رعایت نشده و نتیجه ای جز بگو مگو، کشمکش و ناراحتی عاید طرفین نخواهد شد. انتخاب زمان و البته مکان مناسب، در میزان متقاعد شدن افراد تاثیر به سزایی دارد.

5. انتقاد پذیر باشیم.

متقاعد سازی همسر

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب می شود گفت و گوی زوجین به نتیجه نرسد و حتی باعث کدورت بیشتر بین آن ها شود یک دندگی و لجاجت آن ها است. اگر ما جزء آن دسته  از افرادی هستیم که گمان می کنیم هرگز دچار اشتباه نمی شویم و همیشه حق به جانب هستیم، تردید نکنیم که هرگز در اقناع همسر خود موفق نخواهیم بود. همیشه سعی کنیم به مسائل نگاهی منطقی داشته باشیم و در صورت لزوم به انتقاد همسر خود توجه کرده و اشتباه احتمالی خود را بپذیرم، در مقابل وقتی همسرمان ما را فردی منطقی و انتقاد پذیر می بیند، برای ما ارزش و اعتبار بیشتری قائل شده و سعی می کند حتی الامکان به نظرات و پیشنهادات ما توجه بیشتری نماید.

6. تحسین و قدردانی کنیم.

هر انسانی دوست دارد مورد تحسین واقع شده و از زحمات او قدردانی شود. همسر ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. وقتی هر شخصی مورد تمجید دیگران قرار می گیرد حس درونی خوبی پیدا کرده و سعی می کند در برخورد با دیگران تعامل بیشتری نشان دهد. به دور از تملق و چاپلوسی از هر فرصتی برای تشکر و تحسین از همسر خود استفاده کنیم، در مقابل وقتی همسر ما متوجه می شود که ما ویژگی های مثبت او را شناخته و از زحمات او تقدیر به عمل می آوریم، با سعه صدر و انعطاف بیشتری آماده شنیدن سخنان ما می شود.

7. به همسر خود فرصت کافی بدهیم.

همیشه اجازه بدهیم تا همسرمان نظر خود را به طور کامل بیان کند. هرگز سخن او را قطع نکنیم و یا در میان سخنان او بی محابا به اظهار نظر نپردازیم. با این کار نشان می دهیم که اهمیتی برای شخصیت و همچنین سخنان او قائل نیستیم و به این ترتیب احساس دل سردی و آزردگی خاطر را در او به وجود می آورید. ما می توانیم با توجه بیشتر به شریک زندگی خود، حس اعتماد به نفس را در وی تقویت نموده و جایگاه خود را نزد او متعالی تر و سخنان خود را مقبول تر نماییم.

8.نیازهای همسر خود را شناسایی کنیم.

همسر ما دارای مجموعه ای از نیازهای جسمی و روحی می باشد. هر همسری موظف است نیازهای اساسی شریک زندگی خود را شناسایی کرده و تا سر حد توان در برآورده ساختن آن ها بکوشد. پر واضح است که در صورت عدم بروز این اتفاق، همسر ما از انگیزه، انرژی و تمرکز لازم برای مصاحبت با ما برخوردار نخواهد بود و به سخنان و خواسته های ما توجه لازم را نخواهد کرد. نیاز به توجه، احترام، دوست داشته شدن، محبت و همدلی در کنار نیازهای جنسی از مهم ترین فاکتورهایی هستند که می بایست در قبال همسر خود به آن ها توجه ویژه داشته باشیم.

9. مشاور همسر خود باشیم.

طوری رفتار کنیم که همسرمان ما را همواره در کنار خود احساس کند نه در مقابل خود. در صورت بروز مشکل یا اتفاقی، دست از بگو مگو و جر و بحث برداریم و سعی نکنیم او را مقصر جلوه دهیم. بهترین کار این است که به هم فکری و مشورت با او بپردازیم و به کمک همدیگر بهترین راه حل را انتخاب نماییم. این رویکرد باعث افزایش اعتماد و اعتبار ما نزد همسرمان شده و سبب خواهد شد تا او بر روی سخنان، نظرات و البته برآورده ساختن تقاضاهای ما حسابی ویژه باز نماید.

10. برای گفت و گو پیش قدم شویم.

متقاعد سازی همسر

اگر نظر یا خواسته ای داریم انتظار نکشیم تا همسرمان این فرصت را در اختیار ما قرار دهد، بلکه خود پیش قدم شده و در فرصتی مناسب از او بخواهیم تا به سخنان ما گوش فرا دهد. با این اقدام ما ابتکار عمل و کنترل گفت و گو را به دست می گیریم و می توانیم با مقدمه چینی لازم، مسیر آن را به سمت مورد نظر خود هدایت کنیم. در این صورت ما از شانس بیشتری برای متقاعد ساختن همسر خود برخوردار خواهیم بود.

11. در خودمان تغییر ایجاد کنیم.

همان طور که ما از همسر خود خواسته هایی داریم او نیز در مقابل، توقعاتی از ما دارد. همسرمان از ما انتظار دارند برخی کارها را انجام دهیم، برخی رفتارها و اقدامات را کنار بگذاریم و یا در برخی خصوصیات اخلاقی خود تجدید نظر کنیم، مثلا آن ها از ما می خواهند که کمتر عصبانی شویم و یا به ظاهر و همچنین سلامتی خود توجه بیشتر نشان دهیم. اگر ما در عمل ثابت کنیم که به نظرات و خواسته های آن ها اهمیت می دهیم و تمام تلاش خود را برای ایجاد تغییرات مد نظر آن ها به کار می بریم، آن ها نیز با کمال میل سعی می کنند در راه تحقق خواسته ها و نظرات ما بکوشند، البته در این جا مراد از تغییر، تغییراتی است که برای هر دو طرف نتایج مثبتی در بر داشته باشد، نه تغییراتی که صرفا از روی خودخواهی یکی از طرفین مطرح شده باشد.

12. از مهارت های غیر کلامی استفاده کنیم.

در کنار کلام و لحن مثبتی که به کار می گیریم، سعی کنیم از مهارت های غیر کلامی نظیر لبخند زدن، تکان دادن سر به نشانه ی تایید، گوش دادن موثر و فعال و یا حرکات متناسب دست و صورت در جهت اقناع و متقاعدسازی همسر خود کمک بگیریم.
در یک زندگی مشترک که بر پایه صداقت، احترام و تعامل بنا شده است، هیچ یک از زوجین کار سختی برای متقاعد ساختن یکدیگر پیش رو ندارند، بنابراین اگر می خواهیم همسرمان همواره مثل روزهای اول ازدواج به ما علاقه نشان دهد و نظرات و نیازهای ما نزد او دارای اهمیت بالایی باشد، ما نیز وظیفه داریم اولویت ها، علایق و خواسته های او را به خوبی بشناسیم و در جهت برآورده ساختن آن ها از هیچ کوششی فرو گذار نکنیم.

5/5 - (12 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. متقاعدسازی با چرب زبانی و فریب دادن تفاوت ماهوی داره. بهترین راه برقراری ارتباط موثر با همسر، توجه به حرفها و خواسته هاش و احترام گذاشتن به نظرات و ایده هاشه. در صورت رعایت این مساحت، کار سختی برای متقاعد کردن همسرمون نداریم.

  2. Hey there! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when browsing from my apple iphone. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this problem. If you have any suggestions, please share. Thank you!

  3. Today, I went to the beachfront with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone!

  4. It’s perfect time to make some plans for the longer term and it is time to be happy. I’ve read this submit and if I could I wish to recommend you few fascinating things or advice. Maybe you could write next articles relating to this article. I wish to read even more things about it!

  5. Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring on other blogs? I have a blog based upon on the same topics you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my readers would enjoy your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا