اقناع مخاطب

چگونه به کمک کلمات قدرتمند دیگران را متقاعد کنیم؟

کلمات از گلوله ها قدرتمندتر هستند، شاید این جمله را بارها شنیده باشید. اندکی تامل بر روی معنای این جمله به ما نشان می دهد که کلمات و واژه ها یکی از قدرتمند ترین ابزاری هستند که ما می توانیم به کمک آن ها دیگران را تحت تاثیر قرار داده و از این طریق در نگرش و دیدگاه های آن ها تغییراتی اساسی ایجاد کنیم. برخی کلمات آن چنان تاثیر گذار هستند که ما می توانیم با استفاده ی به موقع از آن ها، اعتماد و احساس مخاطب را در دست گرفته و او را به پذیرش سخنان خود، متقاعد سازیم.

هر یک از این واژه های کلیدی، معنا و کاربردی متفاوت دارند و ما به توجه به شرایط، باید مناسب ترین آن ها را انتخاب کرده و به کار ببریم. برخی از این واژها نشان دهنده اطمینان، منطق و دقت نظر ما است و برخی دیگر حس احترام و صمیمیت را در مخاطب به وجود می آورند و تعدادی دیگر از آن ها نمایان گر حس همدلی، علاقه و تحسین ما نسبت به طرف مقابل می باشند.

فنون اقناع مخاطب + تکنیک های اقناع مخاطب چیست؟

قدرتمند ترین کلمات و اصطلاحات در متقاعد سازی کدامند؟

کلمات و اططلاحات زیادی در دایره واژگان وجود دارد که در ادامه به بررسی تعدادی از مهم ترین این کلمات و عبارات، با توجه به بار معنایی و کاربردی آن ها می پردازیم.

1.عبارات منطق محور

به این کلمات توجه کنید، “برای این که، به دلیل این که، چون ” وقتی ما این کلمات را به کار می بریم در واقع می خواهیم دلیل واقعی انجام یک کار یا وقوع یک اتفاق را بیان کنیم. در واقع جملاتی که پس از این عبارات استفاده می شوند نشانه منطق مستتر در کارها و اتفاقاتی است که توسط ما و یا دیگران به وقوع پیوسته و یا قرار است محقق شود. هنگامی که ما از این عبارات استفاده می کنیم مخاطب خود را از نظر ذهنی برای شنیدن یک دلیل منطقی و قابل قبول آماده می کنیم.

مثال: شرکت X از ما موفق تر بود، “برای این که، به دلیل این که” آن ها برنامه ریزی و بازاریابی بهتری داشتند.

2. کلمات ایجاد کننده حس مشترک

برخی کلمات گوینده را به مخاطب نزدیک ساخته و نوعی حس مشترک را در میان آن ها به وجود می آورد. یکی از کاربردی ترین این واژه ها، کلمه “ما” می باشد. وقتی گوینده برای تشریح مسائل و یا توضیح رویدادی از ضمیر جمع استفاده می کند مخاطب به صورت ناخودآگاه او را در کنار خود حس می کند و نه در مقابل خود، همین موضوع سبب می شود مخاطب با اشتیاق بیشتری به سخنان گوینده توجه کرده و آن ها را بپذیرد.

مثال: این “ما” بودیم که سازمان خود را به موفقیت رساندیم و یا، همه “ما” باید به این نکته توجه کنیم.

3. عبارات نشان دهنده حس همدلی

استفاده از برخی کلمات نشانه دهنده این است که ما شرایط مخاطب خود را درک می کنیم و می خواهیم به او بگوییم که او خیلی مقصر نبوده و یا چاره ای جز انجام آن کار نداشته است. استفاده از عباراتی همچون “من تو را درک می کنم”، “حق با توست” و یا ” می فهمم” حتی یک دنده ترین افراد را به ادامه گفت و گو با ما ترغیب می سازد، زیرا ما با استفاده از این عبارات نشان می دهیم که ما قصد همزاد پنداری و همدلی کردن با او را داریم.

4. کلمات امیدوار کننده

متقاعد سازی با کلمات

تا کنون به کاربرد کلمه ای مثل “هنوز” فکر کرده اید. وقتی از این واژه برای تشریح مسائل عمدتا منفی استفاده می کنیم، می توانیم مخاطب را متقاعد کنیم که هنوز جای امیدواری هست و شاید موضوع در آن حدی که بازتاب پیدا کرده ناامیدکننده نباشد. برای مثال به این جمله توجه کنید:

“متاسفانه هواپیمای مسافربری X دچار سانحه شده، ولی “هنوز” خبری از وضعیت سرنشینان آن مخابره نشده است.” هر چند شنیدن این خبر در ابتدا مخاطب را به شدت نگران می کند، اما شنیدن بخش دوم جمله که با واژه “هنوز” آغاز می شود همچنان کور سویی از امید را در دل او زنده نگه می دارد.

5. کلمات نشان دهنده قطعیت

برخی کلمات گویای اطمینان و باور قطعی گوینده نسبت به سخنانی است که ارائه می کند. در واقع مخاطب با شنیدن این کلمات احساس می کند که گوینده به صورت صددرصد به سخنان خود یقین دارد. البته شخصیت و میزان اعتبار گوینده نزد مخاطب در این خصوص عاملی بسیار تعیین کننده است. برخی از این کلمات عبارتند از: “قطعا، حتما، یقینا، به طور حتم، صددرصد” که مخاطب با شنیدن آن ها با خاطری آسوده تر به شنیدن ادامه سخنان دلگرم می شود.

مثال: “یقینا” خطری متوجه ما نیست و یا، ما “حتما” و ” به طور قطع” در این رقابت پیروز خواهیم شد.

6. عبارات نشان دهنده تکریم و احترام.

هر انسانی تشنه احترام است و توقع دارد تا مورد تکریم قرار گرفته و محترم شمرده شود. مخاطب ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. همواره سعی کنیم در طول سخنان خود، حرمت مخاطب را حفظ کرده و با به کار بردن عباراتی خاص، این احساس را به او انتقال دهیم.

مثال: “با اجازه شما” سخنانم را آغاز می کنم و یا”، ” اگر موافق باشید” من این موضوع را توضیح می دهم. مخاطب پس از شنیدن این جملات احساس می کند که نزد ما از احترام ویژه ای برخوردار است و ما حاضر نیستیم کاری را بدون میل و رضایت قلبی او انجام دهیم.

7. عبارات تداعی کننده حس اضطرار

گاهی بعضی کلمات و عبارات، مخاطب را مجاب می کنند که دست از تردید برداشته و هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرد. برخی مواقع سخنران، تمامی موارد، شرایط و راهکارهای یک موضوع را برای مخاطب تشریح می کند و در انتها از او می خواهد با توجه به اطلاعات کاملی که در اختیار دارد شک و دو دلی را کنار گذاشته و نظر نهایی خود را اعلام کرده و یا اقدامی را انجام دهد. در واقع سخنران با این حربه می خواهد، هر چه زودتر طرف مقابل را به پذیرش خواسته خود متقاعد سازد، او سعی می کند در این رویه از عبارات خاصی نیز استفاده کند تا حس اضطرار بیشتری را به وجود آورد.

مثال: من همه شرایط این سرمایه گذاری رو برایت توضیح دادم. زمان زیادی هم نداریم. ” دیگه میل خودته” یا ” دیگه تصمیم با خودته”. مخاطب با شنیدن جمله آخر، مسئولیت تصمیم گیری را متوجه خود می بیند و مصمم می شود که زودتر نظر خود را اعلام کند.

8. کلمات نشان دهنده حس اعتماد و اطمینان

با به کار بردن برخی عبارات و اصطلاحات می توانیم به مخاطب خود نشان دهیم که اعتماد ویژه ای به او داشته و مطمئن هستیم که او همواره بهترین تصمیم ها را اتخاذ می کند. وقتی مخاطب متوجه اطمینان قلبی ما نسبت به خودش می گردد، سعی می کند این احساس را به رابطه ای دو طرفه تبدیل کرده و سخنان و نظرات ما را با انعطاف بیشتری پذیرا شود. برای مثال، وقتی مخاطب، تصمیم یا اقدامی که اخیرا انجام داده را برای ما بیان می کند، ما از این عبارت استفاده می کنیم: “از تو توقعی جز این نداشتم”یا ” این بهترین تصمیمی بود که می شد گرفت.”

9. عبارات در برگیرنده تمجید، تقدیر و تشکر

اگر می خواهیم مخاطب به ما علاقه بیشتری پیدا کرده و ارتباط مطلوب و موثری با ما برقرار نماید، در جای جای سخنان خود و در زمان های مناسب و البته فارغ از تملق و چاپلوسی، سعی کنیم او را مورد تحسین قرار داده و از او تشکر و قدردانی نماییم. برای مورد خطاب قرار دادن مخاطب، از عباراتی همچون “عزیز، محترم، فرهیخته، آگاه” استفاده کنیم.

مثال: دوستان “عزیز/فرهیخته” از این که ” لطف کردید” و وقتتان را در اختیار من قرار دادید “از شما سپاسگزارم.”

10. اصطلاحات نشان دهنده تایید و ستایش

متقاعد سازی با کلمات

تا آن جا که امکان دارد و تا جایی که عمل ما تعبیر به چاپلوسی نمی گردد مخاطب خود را تایید کرده و او را ستایش کنیم. هنگامی که مخاطب ما از اقدام مهمی که انجام داده و یا تصمیم جالبی که در ذهن دارد برای ما سخن می گوید، سعی کنیم از این عبارات استفاده کنیم: “بسیار خوب، احسنت، بسیار عالی، مرحبا”

11. عبارات از بین برنده تردید

گاهی امکان دارد مخاطب ما نسبت به موضوعی مطمئن نباشد و با شک و تردید به سخنان ما گوش فرا دهد. در این مواقع ما به عنوان سخنگو وظیفه داریم حس اطمینان و اعتماد او را جلب کرده و او را با آرامش خاطر بیشتری به شنیدن ادامه سخنان خود متقاعد سازیم. در چنین مواقعی سعی کنیم از عباراتی همچون “بی شک، بدون تردید، بدون اما و اگر، بلاشک” استفاده کنیم.

مثال: “بدون تردید” این بهترین راه حلی است که در اختیار داریم.

12. استفاده از نام اشخاص

یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد صمیمیت با طرف مقابل در یک ارتباط، به کاربردن نام مخاطب در طول مدت گفت و گو است. سعی کنیم نام مخاطب یا مخاطبان خود را به خاطر داشته و در طول مکالمه چندین بار از آن استفاده نماییم. استفاده از نام کوچک و یا نام خانوادگی، بستگی مستقیم به شخصیت، جایگاه اجتماعی و به طور کلی شرایط حاکم بر جلسه دارد.

مواردی که ذکر گردید برخی از قدرتمندترین واژه هایی هستند که می توانیم به کمک آن ها از شانس بیشتری برای اقناع مخاطب خود برخوردار باشیم. قطعا کلمات و عبارات بیشتری وجود دارند که می توانند ما را در این امر مهم یاری برسانند. هر چه دایره لغات و واژگان ما گسترده تر باشد، دست ما برای به کار گیری این گونه کلمات و واژه ها و بالطبع متقاعدسازی مخاطبان باز تر خواهد بود. مهم ترین عامل در تقویت دایره واژگان، مطالعه فراوان و همچنین هنر گوش دادن فعال و موثر می باشد. این مهارت ها را بیش از پیش جدی بگیریم.

 

 

 

 

 

5/5 - (10 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫23 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی، کتابی معرفی میکنید که فقط لغات و واژه های کلیدی داشته باشه؟

  2. تقویت دایره واژگان از الزامات کسب مهارت فن بیان و سخنور یه. اگه درباره راههای تقویت دایره واژگان سوالی دارید خوشحال میشم که مطرح کنید دوستان

    1. من شخصا واژگان زیادی در ذهنم هست و اموختم اما یکی از مشکلاتم این هست که زمان مناسب برای استفاده از آن ها را تشخیص نمیدهم

  3. I like what you guys are up also. Such intelligent work and reporting! Keep up the superb works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my web site :).

  4. Hey there, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Chrome, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, great blog!

  5. With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My blog has a lot of completely unique content I’ve either written myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do you know any techniques to help stop content from being ripped off? I’d certainly appreciate it.

  6. I have been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts on this sort of space . Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this site. Studying this info So i am happy to exhibit that I have a very just right uncanny feeling I came upon just what I needed. I so much surely will make sure to do not overlook this site and give it a glance on a relentless basis.

  7. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا