تولید محتوا

چگونگی تولید محتوا

محتوا یکی از مهم ترین قسمت های مربوط به هر نوع شغل اینترنتی است که حتماً باید با استراتژی به سراغ آن برویم. در این مقاله ابتدا به صورت کلی در مورد تولید محتوی و انواع آن می گوییم و در ادامه به تولید محتوای تصویری می پردازیم.

همان چیزی که ما در اختیار مشتریان خود قرار می دهیم را محتوی می گویند. (به صورت دیجیتال)

محتوا عکس/ محتوای تصویری ، متن، ویدئو، فایل صوتی را شامل می شود.

انواع محتوی:

1- محتوا متنی6- محتوی کپی دایتینگ
2- محتوا بصری7- محتوی خبری
3- محتوا ویدئویی8- محتوی تلفیقی
4- محتوا صوتی9- محتوی آموزشی
5- محتوی اسلاید شیر10- محتوی وبینار
محتوای تصویری

متخصصان محتوا ها را به دسته های دیگری هم تقسیم کرده اند که ریز شده این دسته هاست.

محتوا بصری (محتوی بر پایه تصویر) چیست؟

هر روز بیشتر به تعداد شغل های اینترنتی اضافه می شود و کسب وکارها برای دیده شدن نیاز به تبلیغات وسیع تری دارند و بنا به آمارهای بدست آمده تصاویر گرافیکی و محتوای تصویری ماندگار بیشتری در ذهن مخاطب دارد و مشتریان را بیشتر جذب می کند.

در واقع یکی از گزینه های پرطرفدار برای جذب مشتریان هر کسب وکار است، این روزها تهیه عکس و فیلم از بیزینس موردنظرتان بسیار مفید واقع می شود و در جذب مخاطب تأثیرگذار است.

با پیشرفت تکنولوژی تعامل دو جانبه است و مشتریان نیز از محصولی که تهیه کرده اند عکس و فیلم می گیرند و برای ما می فرستند و خود را بخشی از برند ما می دانند و همین اهمیت محتوی تصویری را بیشتر نمایان می کند.

این نوع تولید محتوا که به صورت عکس یا فیلم، سندی از رضایت مشتری است و منتشر می کنیم و به آن UGC می گویند و برای توسعه کسب و کار و اعتماد مشتریان جدید به ما بسیار اهمیت دارد.

تحقیقاتی انجام شده و براساس آن مشخص شده که بیشتر از 70% تجارب از طریق چشم به دست می آید، این مسئله اهمیت محتوای بصری را نشان می دهد.

عکس ها حاوی پیام برای انتقال به مخاطب هستند، روش منتقل کردن احساس و یا پیام خاص یا یک نکته اخلاقی در چهارچوب یک تصویر به صورت عکس عکاسی شده است.

(در این قسمت منظورمان از بیان کلمه تصویر همان عکس با فرمت های رایج است انتخاب عکس یکی از اصلی ترین موضوعات محتوا ها علی الخصوص محتوای تصویری است.)

3 روش تهیه محتوای تصویری:

1- یک روش تولید محتوی عکسی، استفاده از عکس های عکاسان است و همان کاری است که عکاسان انجام می دهند، در هر زمینه ای که فعالیت می کنید می توانید از عکاسان حرفه ای و یا محتواهای تولید شده آن ها استفاده کنید (با رعایت حق کپی رایت)

2- یک روش دیگر تولید محتوای تصویری را می توان طراحی عکس های گرافیکی در نظر گرفت. مطمئناً این روزها اسم اینفوگرافیک زیاد به گوشتان رسیده است، اینفوگرافیک ها همان عکس هایی هستند که دسته بندی اطلاعات روی آن ها گرافیک می شود و در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

عکس ها توضیحاتی مختصر در کنار جذابیت بصری و عکس ایجاد می کنند و مخاطبان را به سوی خود جلب می کنند.

3. عکس نوشته یکی دیگر از گونه های محتوای تصویری است. از اسمش هم پیداست عکس نوشته، عکس با موضوعی خاص که به نوشته روی آن مرتبط باشد این دیگر به سلیقه طراح گرافیکی آن بستگی دارد.

اکثر نویسنده ها در این قسمت متن مورد نظر روی عکس را در راستای کسب و کار شما می نویسند و یا جملات انگیزشی جذاب و سخن بزرگان نیز بسیار پرطرفدار است.

انتخاب تصویر برای محتوای تصویری:

برای انتخاب تصویر در ابتدا باید تصویرها با متن سازگار باشد و هر سایت و یا شبکه اجتماعی بسته به موضوعی که ارائه می دهد باید از تصاویر پس زمینه و رنگ های مربوط به موضوع خود استفاده کند، بخش روانشناسی رنگ در این مطلب بسیار کاربردی است.

تحقیقات زیادی در مورد روانشناسی رنگ انجام شده است و براساس این بررسی های به عمل آمده بهترین رنگ برای تصاویر در سایت های آموزشی رنگ سفید است و یا به طور کلی تر رنگ روشن بسیار تأثیرگذار است.

این را در نظر داشته باشیم رنگی که ما برای استانداردسازی صفحه ی خود از آن استفاده می کنیم نباید نغییر کند که باعث گیج شدن مخاطب شده آن ها را به مرور از دست می دهیم.

براساس همین بررسی ها رنگ صورتی را رنگ خوبی برای سایت های خدمات رسانی می دانند.

بدانیم که بهتر است در سایت ها و فروشگاهی از رنگ هایش استفاده شود تا دید مخاطب را بنوازد و او را به وجد آورد البته انتخاب رنگ ها بهتر است کنترل شده باشد تا با ایجاد هیجان زیاد مشتری را مضطرب نکند.

تحقیقات روانشناسی رنگ نشان داده که اصولاً افراد معتقدند که نوشتار باید تیره و پس زمینه آن روشن باشد ابتدا این یک قانون همه گیر نیست.

در کل بگوییم که تصویر پس زمینه روشن مخاطبان را جذب می کند.

در انتخاب عکس زمینه دقت کنیم و آن را با متن هماهنگ کنیم این نوعی احترام به مشتری ها یا مخاطبانتان است.

برابر انتخاب عکس زمینه حتماً کاربران را بررسی کنید و رده سنتی آن ها را مشخص نمایید تا بتوانید راحت تر عکس ها را با سلیقه آن ها انتخاب کنید.

حتماً تصاویر قبلی که وایرال بیشتری شد یا بازدید بیشتری داشت را مورد بررسی قرار دهد، این گونه علایق و سلایق مشتریانتان را بهتر متوجه می شوید و در تولید محتوی عکس موفق تر گام بر می دارید.

استفاده نکردن از تصاویر تکراری یا مشابه نیز بسیار مهم است، بعضی طراحان در تولید محتوی فکر می کنند همین که متن تکراری نباشد کافی است اما دیدن تصاویر تکراری هم از حوصله مخاطب خارج است.

در انتخاب عکس دقت کنیم باید از عکس های با کیفیت بالا استفاده کنیم رنگ، نور و رزولیشن آن را بررسی کنیم. از تصاویر تأثیرگذار استفاده شود و حتماً سایز تصویر با پلتفرم هماهنگ باشد هر شبکه اجتماعی یا سایتی که ما در آن محتوی به اشتراک می گذاریم برای تصاویر خود سایز استانداردی را در نظر دارند در قوانین آن صفحه ی اجتماعی احترام بگذاریم در غیر این صورت در زمان Share عکس مجبور به Crop کردن آن نباشیم و از کیفیت تصویر کاسته نشود.

با رعایت همین نکات ریز و چهارچوب ها در تولید محتوای تصویری است که می توانیم بگوییم مخاطبانمان را به مشتریان بالقوه تبدیل می کنیم، کاربران از هوش بالایی برخوردارند و تفاوت کار دم دست و خاص را متوجه می شوند، خاص بودن را تمرین کنیم.

چند نرم افزار خوب برابر تولید محتوی تصویری:

  • فتوشاپ Photoshop
  • جئوجبرا   GEO GEBRA
  • Quora

از سایت های Pixle و Picjump برای دانلود عکس های رایگانی که حق کپی رایت را به شما می دهد می توانید استفاده کنید.

تولید محتوی ویدئویی:

همان طور که تقسیم محتوی ویدئویی یکی از انواع محتوی های قابل استفاده برای سایت و صفحه های اجتماعی است و می تواند پیام های گوناگونی را به مخاطب هدف منتقل کند.

باید بدانیم که ذهن افراد فیلم وتصویر را خیلی زودتر پردازش می کند در نتیجه کسب وکارها بیشتر به سمت ساخت ویدئو و جذبیت بصری بالاتری دارد و متمایل می شوند تا بتوانند به اهداف برند خود دست پیدا کنند.

دلیل دیگر این تمایل مشاغل به تولید محتوی ویدئویی تأثیر ویدئو بر سئوی سایت است که اثر چندین برابر بر محتوای متنی را داراست. زیرا هم زمان با ویدئو متن هم استفاده می شود و اثرش چند برابر می شود.

در ویدئوها ابهام کمتری برای مخاطب باقی می ماند و مشتریان بسیار راحت تر وکامل تر با خدمات و محصولات آشنا می شوند.

هزینه برای ویدئوها و با کیفیت بودن آن ها اعتبار شرکت را بالا می برد و با تولید ویدئو اختصاصی احتمال کپی از محتوی شما کم است.

محتوی ویدئویی احساسات مشتریان یا مخاطبانتان را بیشتر درگیر می کند زیرا آن ها بهتر و دقیق تر خدمات یا محصول شما یا خود شما را لمس می کنند.

این روزها یوتیوب به دومین موتور جستجوی جهان تبدیل شده است بله یوتیوب جایی است که مردم بعد از گوگل برای جستجو به سراغ آن می روند تا بتوانند ویدئوهای موردنظر را سرچ کنند.

در می یابیم استفاده از محتوی ویدئویی در کسب وکارتان می تواند جزو تاکتیک های روتین بازاریابی محتوی شما باشد تا از عرصه رقابت جا نمانند.

محتوا ویدیویی

6 نکته که باید آن ها را در تولید محتوی ویدئویی رعایت کنید:

1. صبری که ندارند.

این روزها کاربران حال و حوصله گذشته را ندارند بنابراین باید به جلب توجه سریع در اول ویدئو اهمیت دهید.

2. افزودن ارزش به زندگی مخاطبان

خب ارزش برای هر کسی می تواند متفاوت باشد و این برای کاربران هم صدق می کند پس به ارزش های والای خود رجوع کنید و آن ها را انتقال دهید تا هویت برندتان جذب کننده مشتریان جدید همسو با ارزش شما باشد.

3. از تمام پلتفرم ها بهره ببرید.

به غیر از یوتیوب که مکانی مناسب برای ویدئوهای شماست می توانید از پلتفرم های مختلف دیگری که احتمال وجود مخاطب هدفتان در آن زیادتر است نیز استفاده کنید به عبارتی تمام تمرکزتان را بر روی یک فضا نگذارید.

4. کیفیت را فراموش نکنید.

همیشه و همه جا خصوصاً تولید محتوا کیفیت مهم تر از کمیت است شما 5 ویدئو بی کیفیت با بازخورد بد از سوی مخاطبان داشته باشید بهتر است؟! یا 2 ویدئو با کیفیت HD؟! خب جواب مشخص است: این را فراموش نکنید همه جا کیفیت حرف اول را می زند.

5. زیر نویس داشته باشید.

آمار نشان می دهد که 85% مخاطبان دوست دارند ویدئوهای خود را بدون صدا یا با صدای پایین گوش دهند حالا به دلیل آن نمی پردازیم فقط این را در نظر می گیریم که جذابیت بصری را بیشتر و در عین حال در ارتباط برقرار کردن با فیلم راحت تر می کند.

می توانیم از زیرنویس فارسی یا انگلیسی در فیلم استفاده کنیم تا برای سکوت هم آماده باشیم.

6. ارجاع به پلتفرمی دیگر

اگر از چند شبکه اجتماعی برای انتشار محتوی خود استفاده می کنید یا لینکی برای فروش دارید یا تبلیغی را ارائه می دهید در انتها یا مابین فیلم از کاربران بخواهید که این کار را انجام دهند، فقط مراقب باشید، تعداد این درخواست های شما زیاد نباشید زیرا باعث دوری گزیدن مخاطب می شود.

تکنیک های طلایی تولید ویدیو

  • عنوان مناسب
  • کم حجم بودن ویدئو
  • مفید بودن ویدئو
  • استفاده از لوگو محصولات یا شرکت
  • قرار دادن شما و تلفن و آدرس و ایمیل
  • استفاده از عکس ها و افکت های جذاب
  • زیرنویس فارسی برای فیلم های به زبان دیگر
  • استفاده از موسیقی و یا گوینده

چه فیلم هایی را خودم تهیه کنم و به اشتراک بگذاریم؟

1. از کارکردن کارمندان خود فیلم تهیه کنید.

2. اخبار شرکت خود را به کمک فیلم با مخاطب در میان بگذارید.

3. ویژگی جدیدی که به محصول اضافه شده را از طریق یک ویدئو توضیح دهید.

4. فیلمی از نسخه های آموزشی محصول خود تهیه کنید و نحوه کار کردن محصول یا نوع خدمتی که می رساند را برای مخاطب به تصویر بکشید، مثلاً اگر لباسی می فروشید آن را بر تن مدل کرده و عکس بگیرید بدانید که مخاطب همراه پنداری می کند.

این کار یک درک درست تری به مشتری از محصول شما می دهد و اعتماد او را بیشتر جلب می کند.

5. فعالیت های شرکت را به صورت خلاصه در یک ویدئو بگنجانید این ویدئوها بهتر است فصل به فصل باشد، یعنی هر 3 ماه سال یک ویدئو در این خصوص منتشر کنید یا هر فصل کاری شرکتتان این کار را انجام دهید.

6. افکار و ایده های خود را با تهیه فیلمی از آخرین تغییرات شرکت یا کسب وکار خود با مخاطب به اشتراک بگذارید.

7. ویدئو آموزشی برای مخاطبان بسیار ارزشمند است آن ها با روش های کسب وکار شما آشنا می شوند و یا محصول را بهتر می شناسند.

در پایان بگوییم که محتوی ویدئویی از اهمیت زیادی برخوردار است در این صورت اگر خود تبحری در ساخت آن ندارید و از سرمایه آن برخوردارید حتماً در راستای تولید محتوی کاربردی ویدئویی سرمایه گذاری کنید و با تکیه بر تأثیرگذاری این نوع محتوی به اهداف خود دست پیدا کنید.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. I have recently started a site, the information you offer on this site has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work. “The only winner in the War of 1812 was Tchaikovsky” by Solomon Short.

  2. Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog writer but I’m still new to everything. Do you have any tips for rookie blog writers? I’d definitely appreciate it.

  3. Superb blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers? I’m hoping to start my own site soon but I’m a little lost on everything. Would you advise starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m completely overwhelmed .. Any suggestions? Bless you!

  4. This is the right blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!

  5. Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and everything. Nevertheless think about if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and clips, this site could undeniably be one of the best in its field. Great blog!

  6. of course like your web-site but you need to check the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I in finding it very troublesome to tell the truth then again I’ll certainly come again again.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا