مهارت تصمیم گیری

یک ابزار قدرتمند برای بهبود تصمیم گیری

ثبت تصمیمات چیست و چگونه بر تصمیمات ما اثر می گذارد؟

چگونه تصمیم بهتر بگیریم؟ - ثبت تصمیمات

در بسیاری از مواقع نتایج تصمیماتمان آن طور که می خواستیم از آب درنمی اید. در درس پشیمانی در تصمیم گیری گفتیم که در برخی مواقع نتایج نامطلوب نتیجه ی تصمیم گیری اشتباه ما نبوده و عوامل دیگری دخیل بوده اند.

اما در موارد بسیاری نیز مشکل از نحوه ی تصمیم گیری ما است. ندیدن گزینه های مناسب ، در نظر نگرفتن افق زمانی مناسب ، تعارض تصمیماتمان با ارزش هایمان و یا به خاطر بسیاری از عوامل دیگر نهایتا از نتیجه تصمیمان راضی نیستیم.

بسیاری از افراد را دیده ایم که در یک چرخه ی تصمیم گیری اشتباه گیر افتاده اند و بار ها و بارها اشتباهشان را تکرار میکنند و هرگز هم متوجه نمیشوند که ایراد از کجاست.

آلبرت اینشتین جمله ی معروفی دارد:

ثبت تصمیمات سبب می شود تا دچار تکرار در تصمیم گیری نشویم.

 

چاره ی کار احتمالا در یادگیری از اشتباهات گذشته است. البته حتما این جمله را هزاران بار شنیده اید و ممکن است دیگر ارزش و معنای خود را از دست داده باشد. اما حقیقتی است که نمی توان به راحتی آن را کنار گذاشت.

همه می دانیم که باید از اشتباهات گذشته ی مان عبرت بگیریم تا شکست هایمان پلی برای بهبود و ترقی در مراحل بعد باشد اما معمولا ابزاری برای یافتن اشتباهاتمان در تصمیم های گذشته نداریم.

نهایت کاری که انجام می دهیم فکر کردن به گذشته و در نظر گرفتن دلایل و نیاز ها و اولویت هایمان در هنگام تصمیم گیری بود، که البته کار بدی هم نیست.

اما مشکل بزرگی وجود دارد:

 ثبت تصمیمات سبب می شود تا فریب ذهن را نخوریم.

 

دانشمندان در مطالعات مختلفی نشان دادند که حافظه ما منبع قابل اعتمادی نیست.

 

 

برای مثال در یکی از این مطالعات از شرکت کنندگان می خواستند یک تصویر از دو تصویر را انتخاب کنند. هر کدام از تصاویر چهره ی یک فرد را نشان می داد. پس از اینکه شرکت کنندگان یکی از دو تصویر را انتخاب میکردند، محقق آن تصویر را به پشت روی میز می گذاشت به طوری که شرکت کننده فکر می کرد این همان تصویری است که انتخاب کرده. اما گاها با حقه هایی تصاویری که به شرکت کننده داده می شد تصویر انتخابی آنها نبود.

در انتها همه ی کارت ها برگردانده می شد و از شرکت کنندگان می خواستند که دلیلشان برای انتخاب آن عکس را بیان کنند. در کمال تعجب محققین ،شرکت کنندگان حتی برای تصاویری که انتخاب خودشان نبوده دلایل منطقی پیدا میکردند تا انتخابشان را توجیه کنند و این کار کاملا به صورت ناخودآگاه انجام می شد چرا که آنها از عوض شدن کارت ها بی خبر بودند.

 

 

ما نیز در زندگی در بسیاری مواقع اینگونه عمل می کنیم. یعنی وقتی به گذشته برمی گردیم و دلایل تصمیماتمان و شرایطی که در آن تصمیم گیری کردیم را مرور می کنیم، اطلاعاتی که به یادمان می آید ممکن است ساخته ی ذهنمان باشد و نه واقعیتی که در گذشته وجود داشته.

 

برای اینکه گرفتار این ذهن تحریف گر نشویم و در دام حافظه ی ناکارآمدمان نیافتیم، در این درس یک ابزار فوق العاده ساده اما کاربردی را به شما معرفی میکنیم تا در تصمیم گیری هایتان از آن استفاده کنید.

 

 

ثبت و یادداشت تصمیم ها

 

 ثبت تصمیمات و اطلاعات مربوط به آن 

 

وقتی مراحل تصمیم گیریتان را ثبت میکنید، در آینده تصویر بهتر و صادقانه تری از دلایل انتخابتان و شرایط تصمیم گیریتان خواهید داشت .

آنچه که در این یادداشت ها میتوانید داشته باشید بسته به شرایط و نوع تصمیم و بزرگی و اهمیت آن دارد. در زیر، چند مورد که احتمالا میتواند برای ثبت مفید باشد را برایتان آورده ایم:

 

چه گزینه های دیگری را در نظر گرفته بودید ؟

چه قدر از میزان ریسک این انتخاب آگاه بودید ؟

وضعیت روحی و جسمیتان در هنگام تصمیم گیری چگونه بود؟

میزان اطمینانتان از نتایج چه قدر بود؟

آیا باز هم زمان بیشتری برای فکر کردن و بررسی داشتید ؟

چه اطلاعاتی وجود داشت که از آنها مطمئن بودید؟

آیا با افراد دیگر مشورت کردید ؟ نظرات موافق و مخالف دیگران چه بود ؟

آیا این انتخاب با ارزش هایتان همسو بوده ؟

 

این موارد کاملا پیشنهادی هستند و میتوانید به سلیقه و نیاز خودتان از آن کم یا به آن اضافه کنید.

 

نکته ی مهم:

 سعی کنید در اولین زمان ممکن بعد از قطعی شدن تصمیمتان این موارد را ثبت کنید. هر چه زمان بیشتری بگذرد احتمال تحریف واقعیت بیشتر می شود.

چگونگی ثبت این موارد نیز بسته به نیاز و شرایط خودتان دارد. بسیاری از افراد با نوشتن روی کاغذ و نگهداری آنها حس بهتری دارند و برخی نیز یادداشت های خود را به صورت دیجیتالی ذخیره می کنند.

البته ضروری نیست که حتما یادداشت به صورت کتبی باشد. نوشتن معمولا زمان زیادی میبرد و در دنیای پر مشغله ی امروز ممکن است باعث شود این کار را آن قدر عقب بیاندازید که از یاد ببرید.  می توانید صدای خود را ضبط کنید و در جایی مخصوص ذخیره کنید.

 

 آیا باید ثبت تصمیمات را برای همه ی تصمیمات کوچک و بزرگ زندگی انجام داد؟ 

احتمالا این کار غیر عملی است و البته نیازی هم به این کار نیست. اما برای تصمیم های جدی تجاری، کاری، و یا زندگی شخصی از قبیل انتخاب شغل ، سرمایه گذاری ، ازدواج ، انتخاب رشته، مهاجرت و غیره، قطعا این ابزار به کمکتان خواهد آمد تا در آینده بتوانید تصمیمات مطمئن تری بگیرید.

نکته ی آخر و بسیار مهم

اگر تمام کار های بالا را انجام دهید اما این یادداشت ها را در آینده مرور نکنید فقط زمانتان را دور ریخته اید. حتما برنامه ای داشته باشید که به صورت منظم و دوره ای و یا در هنگام بررسی نتایج تصمیم گیریتان یادداشت هایتان را مجددا بررسی کنید.

با بررسی مجدد یادداشت هایتان احتمالا متوجه الگوهایی می شوید. برای مثال ممکن است متوجه شوید هر بار که بدون توجه به ارزشهایتان تصمیم گرفته اید و یا از سیستم 1 برای تصمیم گیری استفاده کرده اید از نتیجه تصمیمتان راضی نبودید.

اینجاست که یادداشت ها وظیفه شان را انجام داده اند و به شما در پیدا کردن نواقص و بهبود فرایند تصمیم گیریتان کمک می کنند.

بطور کلی در این مقاله به ثبت تصمیمات پرداختیم و موارد مهمی را در زمینه ثبت تصمیمات بیان کردیم.

4/5 - (4 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. Virtually all of whatever you assert is supprisingly precise and it makes me ponder why I hadn’t looked at this with this light before. This article really did turn the light on for me as far as this subject matter goes. Nevertheless at this time there is 1 factor I am not really too cozy with so while I attempt to reconcile that with the actual main theme of the position, let me observe just what the rest of your subscribers have to say.Very well done.

  2. My spouse and i ended up being so relieved that Ervin could finish up his preliminary research by way of the precious recommendations he obtained through the site. It’s not at all simplistic to just be giving freely things that some others might have been selling. And we already know we have the blog owner to give thanks to for that. The main illustrations you have made, the easy site navigation, the friendships you can give support to foster – it is mostly exceptional, and it’s really facilitating our son in addition to the family understand that subject is pleasurable, which is certainly unbelievably vital. Thank you for the whole lot!

  3. Thank you for sharing superb informations. Your site is very cool. I am impressed by the details that you have on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and simply could not come across. What a great web-site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا