روانشناسی کودکان

از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

دنیای امروز، دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت و شبکه های اجتماعی و تلفن همراه است. همچنان که اثرات مثبت  تکنولوژی های نوین در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تاثیرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد.

متأسفانه عدم آشنایی والدین به اهمیت و تأثیرات فضاهای مجازی، اعتماد بیش از اندازه، بی تفاوتی والدین به فرزندان، روحیه کنجکاوی کودکان و نوجوان می تواند بیشترین آسیب را به فرزندان ما برساند و آن را به یک تهدید جدی تبدیل کند.

از چه سنی تهیه موبایل و تبلت برای کودکان مناسب است

 

از سنین پایین تهیه موبایل و … برای فرزندان مناسب نیست و دادن حس مالکیت به آنها کنترل رفتارشان را برایتان دشوار خواهد کرد.

از سن 15 الی 16 سالگی و حدوداً دوره دبیرستان بهترین سن برای خرید موبایل، تبلت برای فرزندان شما می باشد. چون آنها در این سن دیگر کودک نیستند و تا حد زیادی می توانند خوب را از بد تشخیص دهند.

موبایل یا تبلت

تبلت چون صفحه بزرگتری نسبت به موبایل دارد خستگی آن کمتر است و تا یک ساعت می توان افزایش داد و برای گوشی موبایل حداکثر نیم ساعت تا 45 دقیقه استفاده لازم خواهد بود.

اگر برای فرزندتان موبایل یا تبلت می خرید اول بگویید برای کل خانواده است و شما در زمان های دیگر حق دارید 2 ساعت بازی کنید. به هیچ عنوان به آنها مالکیت ندهید.

نکته: حتماً قبل از خرید موبایل یا تبلت به او مسئولیت بدهید و قانون بگذارید و او قبول خواهد کرد ولی اگر بعد از خرید بگذارید قطعاً برای شما سخت خواهد بود و به ندرت پذیرش خواهد کرد.

زمان دیدن صفحه نمایش نورانی برای کودکان در سنین مختلف

اسکرین تایم: تمام زمانی که با موبایل، تبلت، تلویزیون و …. سپری می شود.

سن 18 ماه به پایین به هیچ عنوان نباید دسترسی داشته باشند.

در این سن ذائقه غذایی کودکان شکل می گیرد و بسیار بحرانی و حیاتی است که کودکان فعالیت های فیزیکی را یاد بگیرند مثلاً باید سیب را لمس کنند و بخورند نه اینکه عکسش را ببینند یا قاشق را لمس کنند و قاشق را واقعی در دهانشان بگذارند و نه برای مهارت و دیجیتال

البته برای کودکان 18 تا 24 ماهه می توانید برنامه های با کیفیت بالا برایشان پیدا کنید با هم تماشا کنید یا بازی کنید.

3 5 سال: حداکثر یک ساعت در روز

بچه ها مرز بین خیال و واقعیت را درست متوجه نمی شوند و آنها باید دنیای اطرافشان را خوب بشناسند و شما والدین حتماً باید در این سن کنار فرزندانتان باشید. الان وقتی است که کم کم قانون گذاری کنید.

6 10 سال: حداکثر یک ساعت و نیم (برای بازی: تفریح و لذت بردن از رسانه) + قانون گذاری در خانه

با فرزندتان همدلی و همراهی کنید، به او نزدیک شوید و به جای تلویزیون تماشا کردن، وقت و زمانتان را به فرزندتان اختصاص می دهید.

11 13 سال: فقط دو ساعت

یادمان باشد تعادل برقرار کنیم. هر یک دقیقه بودن در فضای مجازی ما را از فرزندان، خانواده، پدر و مادر و کمک کردن به دیگران محروم می کند. پس مواظب فرزندانمان باشیم. نورهایی که دوست فرزندان شما نیستند، نورهایی که در شب از لامپ موبایل و تلویزیون و لب تاپ ساطع می شوند باعث اختلال در ترشح هورمون خواب می شوند چون فرزند شما نمیتواند صبح فردا از خواب بیدار شود و خواب آلود است.

هورمون ملاتونین که در شب ترشح می شود باعث می شود بچه ها راحت تر بخوابند و در ضمن هورمون سروتونین که در صبح ترشح می شود باعث می شود تا آنها سرحال و شاد باشند. سعی کنید حتماً در عصر فرزندان شما تکالیف خودشان را انجام دهند و آن را به انتهای شب موکول نکنید.

از کودکی قانون های کوچک بگذارید تا در 10 سالگی برای قانون گذاری موفق شوید. از قانون 20 – 20 – 20 در هنگام کار با رایانه هم خود و هم برای فرزندان استفاده کنید.

20 دقیقه کار با موبایل و …

20 ثانیه استراحت چشم …

نگاه به فاصله 20 متری

در صورتی که در فضای خانه این چنین امکانی وجود ندارد با فرزند خود هر 20 دقیقه یکبار صحبت کنید.

افزایش هوش کودکان با استفاده از 10 توصیه آلبرت انیشتین

راهکارهایی برای والدین در جهت استفاده فرزندان از موبایل

از چه سنی موبایل تهیه کنیم

خیلی از شما والدین خسته و عصبی و نگران هستید. هر چه صحبت می کنید،

تذکر می دهید، دعوا می کنید، تنبیه می کنید ولی متأسفانه فایده ای ندارد

در مرحله اول والدین شما باید رفتار ناخوشایند را توصیف کنید.

مثلاً نگویید: 24 ساعته گوشی دستته؟

مثلاً بگویید: از 3 تا 7 داری با گوشی ور میری

مرحله دوم: بیان احساسات خودمان است.

مثلاً وقتی می بینیم از 3 تا 7 سرت تو گوشیه، واقعاً ناراحت میشوم

مرحله سوم: گفتن دلیل مشترک یا غیر مشترک در مورد ان موضوع

مثلاً: میخوای که با هم حرف بزنیم یا کارهای دیگه ای رو پیش ببری

مرحله چهارم: خواسته اصلی را بیان کنیم.

مثلاً: من ازت می خواهم در مورد زمان استفاده از گوشی مدیریت داشته باشی و در نهایت وقتی نظر خودش را می پرسیم به فرزندمان ارزش و اعتبار دادیم و او را به فکر فرو می بریم.

باید لیستی از فعالیت های جایگزین برای زمان های آزاد شده داشته باشید که البته بهتر است خود کودکان در تهیه این لیست همکاری داشته باشند.

مدیریت این شرایط باید یکی از الویت های اصلی والدین باشه چون باید توجه داشت جدا کردن کودکانی که تا این حد به فضای مجازی و ابزارهای ارتباط جمعی وابسته شده اند کار چندان ساده نیست. پس در وهله اول لازمه بدونید که نمیتوان ره صد ساله را یک شبه طی کرد و برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید کمی صبور باشید.

5 قانون پل طلایی در مورد فرزند پروری

 

در ارتباطات قانونی قدیمی چنین است به نام قانون پل طلایی که می گوید:

اگر دشمن به شما حمله کرد و از پلی بر روی رودخانه ای گذشت. پل پشت سرش را خراب نکنید چون وقتی دشمن بداند دیگر راه برگشتی ندارد، انرژی و تلاشش را برای شکست دادن شما مضاعف خواهد شد.

در عوض بروید و پل پشت سرش را از طلا بسازید تا اگر خواست عقب نشینی کند، احساس کند که روی این “پل طلایی” حتی عقب نشینی هم افتخار است.

مثل دادی که شما سر فرزندتان می کشید چون یکسره گوشی دستش است یا بدون اطلاع شما کاری انجام داده و ….

یادمان باشد پذیرش گاهی بهترین تقسیم است پذیرش وضعیتی که الان در آن قرار دادیم. ما والدین باید از چراها بپرهیزیم زیرا ما را به جایی نمی رساند ولی چگونگی ها ما را به جایی خواهد رساند. هدف ما والدین این است که فرزندان ما توی این فضا کمتر آسیب ببیند و بیشتر تمرکز داشته باشند.

سن 5 تا 12 سالگی زمان طلایی شکل گیری شخصیتشان است و کم کم از حالت نهال بودن خارج می شوند برای اینکه این نهال ها خوب ریشه کنند نیاز است که یک پل طلایی بسازیم که یک طرف این پل پدر و مادر و طرف دیگر فرزند باشد برای بهتر ارتباط برقرار کردن، گفتگو کردن و …

اگر این پل طلایی نباشد خانه صحنه دعوا و کشمکش سر تلویزیون دیدن و موبایل و … خواهد شد.

شما والدین باید به دنبال آموزش مباحث گفتگوی سالم با فرزند خود باشید. اینکه چگونه به فرزندم مهارت های زندگی را آموزش دهم یا چگونه تاب آوری را آموزش دهم یا اینکه چطور خشمش را مدیریت کند.

اگر پل ارتباطی شما با فرزندتان قطع شود تمام تلاش بی نتیجه خواهد ماند.

پس زمان ویژه ای برای خود و فرزندتان بگذارید. وقت کیفی که خاص و تنظیم شده باشد و محدود به شما والد و فرزند باشد مثلاً یک کار فعال دو نفره مثل آشپزی دو نفره، فوتبال دو نفره و …

این کار کمک می کند تا بانک عاطفی شما والد و فرزند پر شود و باعث می شود این پل طلایی عریض تر و طویل تر شود.

در قانون پل طلایی شما باید از واژه تعامل (نادیده گرفتن) استفاده کنید.

برای فرزندانمان پاک کن باشیم نه اینکه با هر اشتباهش به او برچسب بزنیم که تا آخر عمر توی ذهنش بماند.

به او اطمینان دهید که “من هستم”

15تکنیک شگفت انگیز برای تقویت خلاقیت کودکان چیست؟ | نقش نقاشی در تقویت خلاقیت کودکان

شما چه الگویی برای فرزندانتان هستید

 

آیا شما محیطی امن و صمیمی برای فرزندتان در محیط خانواده ایجاد کرده اید؟

آیا مقتدر و قاطع هستید ؟

دو اصل مهم فرزند پروری صمیمت و قاطعیت است.

بدون صمیمیت کودکان احساس ناامنی و طردشدگی خواهند داشت.

و بدون وجود اقتدار فرزندان ناز پرورده و بی توجه به قانون و بزرگ خواهند شد.

آیا شما می توانید بین این دو قطب تعادل ایجاد کنید ؟

در استفاده از فضای مجازی شما الگوی مناسبی برای فرزندانتان هستید؟

کودکان راه و رسم زندگی کردن را از والدین خود یاد می گیرند پس مهمترین الگوی آنها در همه امور شما هستید؟

اگر شما پدر و مادری هستید که بیشتر زمان و وقت خود را صرف گشت زدن در شبکه های مجازی یا تماشای برنامه تلویزیونی می کنید و زمان کمی را با اعضای خانواده می گذرانید یا اگر بعد از ناهار سریع موبایل را جلوی صورتتان می گیرید، انتظار دارید فرزند شما غیر از این را انجام دهد؟

او رفتارهای شما را می بیند و مثل شما انجام می دهد.

پس نمیتوانید از فرزند خود انتظار داشته باشید که به نصایح شما درباره ضرر و زیان فضاهای مجازی توجه کند.

زیرا کودکان پیش از آنکه به حرف های شما گوش کنند به رفتار شما نگاه می کنند.

شما پدر و مادر زمانی برنده اید که بشیند با فرزندتان بازی کنید.

با او توی یک تیم باشید و با همدیگر مسائل را حل کنید.

پدر و مادر خوبی باشیم.

علائم اضطراب در کودکان چیست ؟ چگونه اضطراب در کودکان را درمان کنیم ؟
4.9/5 - (100 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫33 دیدگاه ها

  1. فکر میکنم نحوه برخورد والدین با کودکان از نظریه زبان بدون خشونت تبعیت میکنه که واقعا در برقراری ارتباط مثل معجزه عمل میکنه. ممنون از مطالب خوبتون

    1. زبان زندگی ارتباطی است بدون خشونت و به ما کمک می کند تا با خود و دیگران به گونه ای مرتبط شویم که محبت ذاتی مان شکوفا شود . متشکرم از شما

  2. فضای مجازی در صورت عدم آشنایی والدین با مهارت های مربوط به آن، می تواند برای فرزندان بسیار خطرناک باشد. خوشبختانه در این مقاله به خوبی به آن پرداخته شده است.

    1. بله دقیقا همینطوره .میتواند تبدیل به یک تهدید جدی تبدیل شود.متشکرم از شما

  3. با توجه به مجازی شدن کلاسها، متاسفانه سن دسترسی کودکان به موبایل بشدت پایین اومده و خیلی نمیشه قواعد ساختارمند تو این حوزه رو اجرا کرد. بعضی اتفاقا از کنترل ما خارجه. مثل همین کرونا

    1. بله درسته. پذیرش گاهی بهترین تصمیم است.پذیرش وضعیتی که در آن قرار داریم ،والدین باید در بینش و رفتار خود تغییراتی ایجاد کنند.ممنون از شما

  4. معمولا وقتی بخوایم به زور فرزند مون رو از کاری یا چیزی منع کنیم نتیجه عکس میگیریم. بهتره هر کاری رو از راه درستش انجام داد. بابت مقاله خوب شما سپاسگزارم.

    1. درسته ولی ما والدین باید رفتارهای خوب جایگزین داشته باشیم تا بتونیم اونارو ازون کار منع کنیم. ممنونم

    1. کتاب ” علیه تربیت فرزند ” _ رفتار پدر و مادر با کودک و نوجوان _فرزندپروری بدون شرط . ممنونم

    1. فرزندانمان پیش از آنکه به حرفهای ما گوش کنند به رفتار ما توجه می کند .در خود بنگریم

    1. بسته به اینه که شما والدین نخواهید ره صدساله رو یک شبه طی کنید . قاطع باشید ولی صمیمی

  5. you are really a good webmaster. The site loading speed is amazing. It seems that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterpiece. you’ve done a fantastic job on this topic!

  6. Hi! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa? My site covers a lot of the same topics as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free to shoot me an e-mail. I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!

  7. Greetings from California! I’m bored at work so I decided to check out your website on my iphone during lunch break. I love the information you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my mobile .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, good blog!

  8. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is magnificent blog. A great read. I will definitely be back.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا