کارگاه فروش

انواع فروشنده – چند نوع فروشنده وجود دارد؟

آیا می دانید چند نوع فروشنده داریم؟!
به نظر شما هرنوع  از این انواع  فروشنده ها چه عملکردی دارند؟!

انواع فروشنده و فروشنده مهربان 

مهربان بودن یک صفت ذاتی است که بیشتر افراد این صفت را در وجود خودشان دارند. برخی این صفت را در خودشان تقویت می کنند و سعی دارند رفتاری محبت آمیز داشته باشند تا دیگران در کنار آن ها به آرامش برسند. در حقیقت؛ نشان دادن مهربانی کمک می کند که دیگران را به سوی خود جذب کنیم . 
اما تعریف مهربانی چیست؟!

«مهربانی » یعنی: دوست داشتن و عشق و مهرورزی به دیگران؛ بدون هیچ چشم داشت یا انتظار پاداش و جبرانی.

لطفا توجه کنید! تعریف مهربانی دقیقا همین است! چیزی که تک تک ما معنای آن را به خوبی درک می کنیم و آن را از صمیم قلب دوست داریم. فقط کافی است محبت بی دریغی را که در وجودمان است؛ به دیگران عرضه کنیم و به دیگران عشق بورزیم. اجازه دهیم بارش مهربانی فضایی را که در آن نفس می کشیم؛ معطر کند!

انواع فروشنده


حال بیایید به این پرسش بپردازیم که: یک « فروشنده ی مهربان » چه کسی است؟!  کسی که عطر عشق؛ محبت و دوستی را در فضای محیط کار خود ایجاد می کند. مهربان است؛ هم خود احساس خوبی دارد؛ و هم می تواند این احساس خوب را به دیگران منتقل کند.  

فروشنده ی بی انگیزه

فروش کاری است که به عشق و علاقه ی فراوان نیاز دارد. زیرا اگر در کار فروش؛ اشتیاقی وجود نداشته باشد؛ به درستی صورت نمی گیرد. « فروشنده ی بی انگیزه » فروشنده ای است که کارش را دوست ندارد و به همین خاطر برای خودش نیز برنامه ای ندارد. او صبح بدون انگیزه از خواب بیدار می شود و حوصله ی انجام هیچ کاری را هم ندارد. خلاصه این که: فروشنده ی بی انگیزه انگار سرجای خودش نیست؛ و بنابراین نمی تواند در کارش موفق باشد.

فروشنده ی آموزنده 

«یادگیرنده بودن» یعنی در هر حالی علاقه مند به یادگیری باشیم و همه ی تلاش خود را بکنیم تا در کنار کار و فعالیتی که داریم؛ زمانی را نیز صرف مطالعه کنیم و هم چنین علاقه مند باشیم آموخته ها و تجربیات خود را به دیگران بیاموزیم. خدا را شکر که در حال حاضر مدیران بسیاری وجود دارند که برای آموزش پرسنل خود نیز وقت و هزینه صرف می کنند. البته همین توجه و بها دادن به آموزش پرسنل نیز باعث می شود که در کار این مجموعه ها رونق و پیشرفتی حاصل شود.

انواع فروشنده و فروشنده ی توانا

یک « فروشنده ی توانا » کسی است که تمام تلاش خود را می کند تا کار را درست بیاموزد و آن را درست انجام دهد. کسی که به آموزش علاقه مند باشد؛ همواره تلاش مضاعفی دارد. خب مسلم است که کار این فرد قابل تقدیر است و او در نهایت موفق خواهد بود!


بر اساس قانون ۸۰/۲۰  فروشندگان موفق و اهل آموزش ۲۰ درصد از کل فروشندگان را تشکیل می دهند. آن ها به آموزش علاقه نشان می دهند و آموزش های کاربردی و مفیدی را در رابطه با فروش دنبال می کنند. آنان مطالبی را که می آموزند؛ به کار می گیرند و همین باعث می شود که همیشه از فروشندگان عادی چندین پله جلوترباشند. در نتیجه این فروشندگان توانا و اهل یادگیری جز ۲۰ درصد افراد موفق جامعه هستند که ۸۰ درصد کل فروش را انجام می دهند و از این طریق درآمد و سود  خوبی کسب می کنند که البته نتیجه ی دانایی و توانایی آن هاست. 
 

انواع فروشنده

فروشنده ای که دارای اطلاعات خوبی در زمینه فروش است؛ و توانایی برقراری ارتباط با مشتریان را داراست؛ می تواند درآمد بیشتری کسب کند و در کسب و کار خود موفق شود. او در کلاس ها و سمینارهای آموزشی مختلفی شرکت می نماید؛ فایل های صوتی و تصویری بسیاری را می بیند و گوش می کند؛ دانش فروش را کسب می کند؛ و آداب و تکنیک های فروش را زیاد تمرین می کند. چنین فروشنده ای با اصول مشتری مداری آشنا بوده؛ و  در مجموع روند آموزش فروش را به خوبی طی کرده است. بنابراین به یک فروشنده ی قابل و توانا بدل شده است.

فروشنده ی خود باور

«فروشنده خودباور» فروشنده ای است که به جذب مشتری باور و ایمان داشته باشد.اطمینان خاطر داشته باشیم که اگر این باور در جهت مثبت باشد؛ جذب مشتری برای مان کاری ندارد! فقط کافی است ما به کاری که انجام می دهیم؛ باور و ایمان قلبی داشته باشیم. در نتیجه؛ همین احساس مثبت به ما کمک می کند. 

اگر خودباوری ضعیفی داشته باشیم و جذب مشتری را با ترس و دلهره انجام دهیم؛ خوب معلوم است که در جذب مشتری موفق نخواهیم شد. طبیعی است که در این حالت از کار فروش لذت نمی بریم و مدام دلهره داریم و پیش خود می گوییم: « آیا از من خرید می کنند یا نه !؟»؛ یا « خدایا! اگر مشتری این محصول را از من نخرد؛ چه کار کنم؟!» خود این احساس سبب می شود که ناخودآگاه بخواهیم از کار فروش طفره برویم و نتوانیم با مشتری ارتباط موثری برقرار کنیم.

بنابراین در کار فروش تنها عاملی که به انجام کار بسیار کمک می کند؛ باوری  است که باید در فروش داشته باشیم  و آن عبارت است از : « خودباوری فروش».

روان شناسان معتقدند هیچ گاه نمی توانیم ده درصد بیشتر یا کمتر از خودباوری مان درآمد داشته باشیم .اگر بتوانیم ده درصد کمتر از آن مقداری که فکر می کنیم؛ بدست می آوریم؛ بایستی تلاش بیشتری داشته باشیم. البته منظورمان تلاشی توأم با امید و هوشمندی است.

انواع فروشنده و فروشنده مشاور

شاید بتوان گفت یکی از اصول مهم فروش این است که فروشنده باید در درجه ی اول « دوست یا مشاور مشتری » باشد. چنین فروشنده ای در چارچوب حرفه اش؛ با مشتری ارتباط عاطفی و عقلانی مناسبی برقرار می کند تا خریدار فکر نکند که فروشنده فقط به فکر منافع شرکت یا سازمان خودش است؛ بلکه  اطمینان خاطر پیدا می کند که او به فکر منافع مشتری نیز می باشد. 

به طور کلی؛ ما فروشندگان باید به منافع خودمان در دراز مدت فکر کنیم.  ما می توانیم با گفتن یک کلمه یا جمله کاری کنیم که مشتریان احساس کنند ما دوست آن ها هستیم و دل مان می خواهد آنان بهترین خرید را داشته باشند.  مسلما زمانی که با مشتری ارتباط خوب و دوستانه ای داشته باشیم؛ موفق تر خواهیم بود. چون مشتری با ما احساس نزدیکی و صمیمیت می کند. از این طریق ما قادر خواهیم بود به مشتری احساس امنیت را القا کنیم؛  و در نتیجه مشتری خیالش از بابت انتخاب و خرید راحت می شود. 

فروشنده ی با استعداد

همه ی ما انسان ها چیزی در ذات خود داریم که ما را از مخلوقات دیگر خاص و متمایز می کند. آن چیز ویژه؛ داشتن استعداد و امکان بروز آن است. هر انسانی استعداد و توانایی ویژه ای در یک کار خاص دارد. مثلا یک نفر در شعر و شاعری استعداد دارد و می تواند شعر بگوید. یک نفر در زمینه ی نقاشی استعداد دارد؛ و نفر دیگر در ریاضیات استعداد دارد. تعدادی از افراد هم هستند که انگار فروشنده به دنیا آمده اند! آن ها ذاتا فروشنده هستند و هر چیزی را که به آن ها بدهی ؛ می فروشند. این دسته به طور کلی استعداد خود را در این زمینه فعال کرده اند و امکان موفقیت بالایی نیز در این کار دارند.

معمولا فروشنده های عادی؛ به طور متوسط تنها از ۱۰ درصد استعدادشان در فروش استفاده می کنند و بقیه ی آن ها اصلا به کار گرفته نمی شود. اما فروشندگان موفق از تمام ۹۰ درصد باقی مانده ی استعداد خود نیز به خوبی استفاده می کنند و برای همین جزء فروشندگان پر در آمد و موفق هستند.


فروشنده ی زرنگ

« فروشنده ی زرنگ » یکی از انواع فروشنده هایی که محصول خود و امکانات ان را دقیق بشناسد؛ و به زبان ساده؛ زیر و بم محصول خود را بداند و در مورد آن مانند کارشناس خبره ای اظهار نظر کند. در نتیجه زمانی که مشخصات محصولش را برای مشتری توضیح می دهد؛ اطلاعات جامع و کاملی دارد؛ می تواند آن را به خوبی با نمونه ها یا مدل های دیگر مقایسه کند؛ و حتی ضعف محصولش را هم بگوید. زیرا فروشنده ی زرنگ فروشنده ای صادق است؛ نیاز مشتری را پیدا می کند و بر اساس آن محصول مناسب را به او معرفی می کند. بنا براین؛ حتما اگر ضعفی در آن وجود داشت؛ به مشتری اطلاع می دهد تا اعتماد او را به خود جلب کند و نیازش را دقیقا رفع کند.

در این صورت حتی اگر آن موقع از شما خرید نکند؛ اشکالی ندارد! مطمئن باشید که باز به سراغ شما می آید و از شما خرید می کند. زیرا شما نشان داده اید که برای مشتری خود ارزش قائل هستید؛ و با او صادقانه رفتار کردید.

معمولا ما فروشنده ها دنیای خودمان را خوب می شناسیم؛ اما دنیای مشتری را کمتر می شناسیم . همین عدم شناخت باعث می شود که در کار فروش موفق نباشیم. در صورتی که ما باید مشتریان خود  و نیازهای آن ها را بشناسیم و بر اساس آن حرکت کنیم.

بطور خلاصه در این مقاله به انواع فروشنده اشاره شد و در مورد هر کدام توضیحاتی مطرح گردید.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. I’m extremely inspired along with your writing skills as neatly as with the format on your blog. Is that this a paid subject matter or did you modify it yourself? Either way keep up the nice high quality writing, it is uncommon to peer a great blog like this one today..

  2. What i do not understood is in truth how you’re no longer really much more neatly-appreciated than you might be right now. You’re very intelligent. You know therefore considerably on the subject of this subject, made me for my part consider it from numerous various angles. Its like women and men are not involved except it?¦s something to do with Girl gaga! Your personal stuffs great. All the time deal with it up!

  3. Hiya very nice site!! Man .. Excellent .. Amazing .. I will bookmark your site and take the feeds additionally?KI’m glad to seek out numerous useful information right here within the publish, we want develop more techniques on this regard, thanks for sharing. . . . . .

  4. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is required to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very web savvy so I’m not 100 certain. Any tips or advice would be greatly appreciated. Appreciate it

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا