کارگاه خلاقیت

خصوصیات شخصیتی افراد خلاق

خصوصیات افراد خلاق چیست؟ در این مقاله سعی داریم به خصوصیات افراد خلاق بپردازیم.

در این درس به تعریف بعضی از خصوصیات افراد خلاق می پردازیم. به نظر شما افراد خلاق چگونه شخصیتی دارند؟!
توجه داشته باشیم که یک شخص خلاق عاری از نقاط ضعف نیست؛ ولی از بسیاری رفتارهای خود تخریبی آزاد است. 

 

ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی افراد خلاق

افراد خلاق همان مردم کوچه و بازارند اما از لحاظ فکری؛ با مردم کوچه  و بازار تفاوت دارند. هرچند که از لحاظ ظاهری خیلی به دیگران شباهت دارند؛ اماصفات شخصی ممتازی دارند که هیچ یک از آن ها با نژاد؛ موقعیت اجتماعی؛ وضع اقتصادی و یا اقتصادی ویا جنسیت آن ها ارتباط ندارد.

از لحاظ شغل؛ موقعیت جغرافیایی؛ سطح تحصیلی و یا وضعیت مالی در هیچ طبقه بندی نمی گنجند. در شخصیت آن ها؛ به قیاس با دیگران؛ تفاوتی وجود دارد. این تفاوت ؛ در معیارهای متعارف ظاهری ؛ که غالبا بر مبنای آن ها طبقه بندی می شوند؛ نیست.

افراد خلاق ممکن است ثروتمند یا فقیر؛ مرد یا زن؛ سیاه یا سفید باشند. در هر جایی زندگی کنند و هر کاری انجام دهند.آن ها وابسته به گروه ها و دسته های مختلفی هستند؛ اما صفت خاص مشترک دارند و آن تفکر و تصور و رفتار خلاق است.

 

بیست خصوصیات شخصیتی افراد خلاق

 

خصیصه اول: خصوصیات افراد خلاق – دوست داشتن زندگی

اولین مشخصه افراد خلاق آن است که همه چیز زندگی را دوست دارند. از انجام دادن بسیاری از کارها ناراحت نمی شوند. وقت خود را با شکوه و شکایت بیهوده تلف نمی کنند. نسبت به امور زندگی احساس هیجان دارند. فکر می کنند به دنیا آمده اند تا رسالتی بزرگ را به انجام برسانند. خود را پوچ و بیهوده نمی دانند و وقت خود را تلف نمی کنند. خواست و توقع شان از زندگی تا حدی است که دست یابی به آن برای شان امکان داشته باشد. تفریحات انفرادی و دسته جمعی مانند: رفتن به سینما؛ کتاب خوانی؛ ورزش؛ موسیقی؛ مزارع؛ حیوانات؛ طبیعت؛ کوه ها و تقریبا همه چیز را دوست دارند. اگر باران ببارد؛ دوست دارند. در راه بندان؛ مهمانی و یا در تنهایی به سادگی با آن چه در اطراف شان است خود را سرگرم می کنند؛ تظاهر به لذت بردن نمی کنند. هر آن چه را هست؛ خردمندانه می پذیرند و توانایی بسیاری در لذت بردن از واقعیت ها  دارند. 

 

خصیصه دوم: کنجکاوی

دومین ویژگی آن ها کنجکاوی است و همیشه طالب دانستن بیشتر هستند. حتی اگر رتبه های بالای علمی و هنری داشته باشند. به جست و جوی دانستنی های بسیاری می روند و می خواهند که در هر لحظه از زندگی؛ چیزی بیاموزند. اگر راهی به نتیجه نرسید؛ یا نتیجه اش مطلوب و پسندیده نبود؛ به جای افسوس و پشیمانی؛ از آن صرف نظر می کنند. همیشه میل شدیدی به فراگیری دارند و هیچ وقت باور نمی کنند که موجودی بی ارزش و پایان پذیرند. بیشتر یادگیرنده هستند  تا یاد دهنده. هر شخص ؛ هر شیء و یا هر واقعه ای برای آنان به منزله فرصت و امکانی برای یادگیری بیشتر است.

 

خصیصه سوم: دوست داشتن خود

سومین ویژگی این افراد این است که خود را دوست دارند. انگیزه شان در زندگی میل به رشد؛ پیشرف؛ موفقیت و خلاقیت است. با خودشان برخورد خوبی دارند. آن ها ترحم  یا نفرت نسبت به خود ندارند. اگر از آنان بپرسید آیا خود را دوست دارند؛ با اعتماد به نفس پاسخ خواهند داد: « البته که خودم را دوست دارم.» هر روز برای شان شورانگیز و لذت بخش است و همه لحظات حال خود را دوست دارند. زندگی آنان خالی از مشکل نیست؛ اما این مشکلات هیچ تاثیری در آنان ندارد یا به اصطلاح در برابر مشکلات  اخم به ابرو نمی آورند. در هر حال ؛ از لحظه لحظه زندگی خود به خوبی استفاده می کنند.

 

خصیصه چهارم: انرژی فراوان 

چهارمین خصوصیت این افراد: نیرو و انرژی استثنایی و فوق العاده ای دارند. این افراد ؛ کمتر می خوابند. باشورو هیجان هستند ؛ فعالیت می کنند و سالم اند. اینان می توانند در انجام دادن کارها نیروی فوق العاده ای صرف کنند ؛ زیرا تصمیم می گیرند که به هر کاری؛ هم چون فعالیتی مثبت و سازنده بنگرند. توان و نیروی آنان مافوق طبیعی نیست؛ بلکه حاصل عشق به زندگی و کارهای آنان است. تمام رویدادهای زندگی از نظر آن ها فرصت و امکاناتی برای فعالیت؛ تفکر؛ احساس کردن و زیستن است. می دانند که چگونه از نیروی های خود در هر موقعیت و شرایطی استفاده نمایند.

 

خصیصه پنجم: نترسیدن از شکست

پنجمین ویژگی آن ها؛ این است که از شکست نمی ترسند. موفقیت در کار را با موفقیت کننده کار به عنوان یک انسان برابر نمی دانند. چون ارزش آنان از درون شان می تراود و رویدادهای خارجی را از دیدگاه عینی؛ تنها به صورت وقایع موثر؛ یا بیهوده و بی حاصل می نگرند. می دانند که مفهوم شکست تنها در نظر و عقیده دیگران است و نباید از آن ترسید؛ زیرا نمی توانند اثری بر ارزش شخصی آن ها داشته باشد. از این رو؛ همه چیز را می آزمایند و در همه کارها شرکت می کنند؛ چون برای شان شادی آور است و از ابراز نظرهای خویش نمی ترسند.

 

خصیصه ششم : خصوصیات افراد خلاق – آشفته نبودن فکر

ششمین خصیصه افراد خلاق این است که به دلیل نظم؛سازمان نظام فکری خود را مشغول و آشفته نمی کنند. البته افراد منظمی هستند؛ اما نیازی ندارند که اشیاء و اشخاص در قالب آنان جای گیرند. هیچ گونه « بایدی » برای دیگران ندارند. برای همه؛ حق انتخاب قائلند. فکر نمی کنند که دنیا باید به طرز خاصی باشد. هیچ گونه مشغله ذهنی راجع به حدود نظافت یا نحوه نظم ندارند. به شیوه ای واقع بینانه و عملی زندگی می کنند.

 

همچنین بخوانید: تفکر سیستمی چیست؟

خصیصه هفتم: زندگی در حال

هفتمین ویژگی آن ها این است که این افراد به جای زیستن در گذشته و یا آینده؛ در لحظه حال زندگی می کنند. از ناشناخته ها نمی ترسند و جویای تجربه هایی هستند که برای شان نو و آشناست و عاشق چیزهای مجهول و ناشناخته هستند. این افراد تمامی لحظات را در می یابند و از آن لذت می برند. اوقاتی طولانی در انتظار یک رویداد؛ غیر فعال و راکد نمی مانند. شادمانی های خود را در لحظه حال در می یابند و هنگامی که لحظه حال بعدی فرا می رسد؛ شادمانی های ان لحظه را نیز احساس می کنند. 

 

خصیصه هشتم: بی نیاز به تایید دیگران

هشتمین خصیصه افراد خلاق این است که هیچ گونه نیازی به تایید دیگران ندارند.آنان می توانند بدون تایید و تحسین دیگران؛ وظایف خود را انجام دهند. برخلاف بیشتر مردم؛ درصدد کسب افتخارات نیستند. چگونگی نظر دیگران نسبت به آنان؛ هیچ تاثیری بر آن ها ندارد. به این که گفتار یا رفتارشان مورد پسند کسی باشد؛ توجه ندارند. این افراد آن چنان از درون خویش هدایت می شوند که به معنی واقعی کلمه به ارزشیابی دیگران نسبت به رفتار خود « بی اعتنا » هستند. در صداقت شان صریح و بی پرده اند. کلمات خود را شفاف و دور از هرگونه رودربایستی بیان می کنند.

 

خصیصه نهم: استقلال

نهمین ویژگی آنان این است که به نحو شگفت آوری مستقل هستند. نسبت به خانواده خود علاقه و وفاداری زیادی دارند. در همه روابط ؛ استقلال را برتر و مهم تر از وابستگی می دانند. عشق آنان؛ متضمن تحمیل هیچ گونه ارزشی بر معشوق نمی شود. برای خلوت و تنهایی خود اهمیتی بسیار قائلند؛ به حدی که ممکن است در نظر دیگران به احساس تکبر یا انزجار تعبیر شود. در انتخاب محبوب سخت گیرند؛ اما از صمیم قلب و با حساسیت زیاد آن را دوست می دارند. آنان در حفظ آزادی خود سرسختند. 

 

خصیصه دهم: خنده و شادی

دهمین مشخصه آن ها این است که می دانند چگونه بخندند و چگونه شادی بیافرینند. افرادی سخت و جدی نیستند؛ تا با سختی و با حالتی خشک و عبوس؛ جاده زندگی را بپیمایند. هرگز با خنده و شوخی؛ کسی را مورد تمسخر قرار نمی دهند. آن ها نه به مردم ؛ بلکه با مردم می خندند. به زندگی می خندند. کل زندگی را سرگرمی و تفریح می دانند.  قادرند محیطی را بیافرینند که در آن هم خودشان لذت ببرند و هم دیگران.

 

خصیصه یازدهم: یاغی نیستند

یازدهمین مشخصه افراد خلاق این است که یاغی نیستند؛ اما انتخاب های شان به اراده خودشان است؛ حتی اگر با هرآن چه دیگران انجام می دهند مخالف و مغایر باشد. اینان می توانند رسوم و مقررات پیش پا افتاده و بی معنی را نادیده انگارند و بسیاری از رسوم بی اهمیت را که بخش مهمی از زندگی مردم را تشکیل می دهد؛ به آرامی دور بیندازند. آن ها خودشان هستند. در حالی که هم چون بخش مهمی از زندگی خود به اجتماع می نگرند؛ به هیچ یک از رسوم جامعه یاغی نیستند و می دانند که کی و کجا آن را نادیده بگیرند و عاقلانه و روشن بینانه عمل کنند.

 

خصیصه دوازدهم: بصیرت نسبت به رفتار دیگران

دوازدهمین مشخصه این افراد این که؛ نسبت به رفتار دیگران بصیرت دارند و هر آن چه به نظر مردم پیچیده و درک ناپذیر است؛ برای آن ها مفهومی روشن دارد.مشکلاتی که بیشتر مردم را به حال رکود و فلج روحی در می آورد؛ به نظرشان ناراحتی های جزئی و کم اهمیت است. نسبت به خود بصیرت دارند و عکس العمل رفتار دیگران را نسبت به خود می سنجند.

 

همچنین بخوانید: تحلیل رفتار متقابل یا TA چیست؟

 

خصیصه سیزدهم: ارج نهادن به طبیعت

سیزدهمین ویژگی آن ها این است که به طبیعت ارج می نهند. گردش در جاهای تفریحی طبیعت دست نخورده را دوست دارند. به کوهستان؛ غروب آفتاب؛ رودخانه؛ گل؛ درخت؛ حیوانات و خلاصه به همه ی گیاهان و حیوانات عشق می ورزند.آنان افرادی طبیعی هستند. بی پیرایه و بدون تظاهر؛ طبیعت و جهان را دوست دارند.آن ها با طبیعت و دنیای خدا آشتی هستند. با وجود این ؛ افراد خلاق می توانند به چیزهایی ارج نهند که برای دیگران کهنه و یکنواخت شده است. 

 

خصیصه چهاردهم: مبارزان جبهه تغییرات اجتماعی

چهاردهمین خصیصه این افراد این است که مبارزان خط مقدم جبهه تغییرات اجتماعی اند. اما کشمکش های درون را هر شب با خود به رخت خواب نمی برند که مبتلا به زخم معده؛ بیماری های قلبی و سایر امراض شوند. آنان افرادی سطحی نیستند که از روی ظاهر افراد قضاوت کنند. هرگز درگیر مبارزه های بیهوده و بی فایده نمی شوند. اگر هم مبارزه کنند؛ مطمئن اند که می توانند تغییراتی مثبت ایجاد کنند.

خصیصه پانزدهم: خصوصیات افراد خلاق – تسلیم نشدن در برابر بیماری

پانزدهمین مشخصه آنان: اعتقاد ندارند که بیماری هایی از جمله سر درد و سرماخوردگی؛ انسان را از پا می اندازد. آن ها خوب غذا می خورند؛ خوب ورزش می کنند و راه زندگی کردن را می دانند. افراد خلاق؛ تسلیم بسیاری از ناتوانی هایی که دیگران را بیچاره می کند؛ نمی شوند. دوست دارند خوب زندگی کنند و این کار را می کنند.

 

خصیصه شانزدهم: افرادی مثبت و سازنده

شانزدهمین ویژگی آن ها این است که افرادی مثبت؛ سازنده و با صداقت هستند. پاسخ های طفره آمیز نمی دهند؛ تظاهر نمی کنند و دروغ نمی گویند. به نظر این افراد دروغ گفتن ؛ تحریف واقعیت شخصیت شان است و با آن کاملا مخالف اند. دروغ؛ تظاهر؛ مکر و ریا در زندگی شان جایی ندارد و همیشه واقعیت ها را بیان می کنند.

 

خصیصه هفدهم: اهل سرزنش نیستند

هفدهمین مشخصه آنان؛ اهل ملامت و سرزنش نیستند.شخصیت آن ها از درون هدایت می شود و مسئولیت چگونگی حال و شخصیت خود را به دیگران واگذار نمی کنند. مردم را ملامت نمی کنند؛ بدگوی و یاوه سرایی نمی کنند.  این گروه فعالانه کار و کوشش می کنند و ایرادگیر و سرزنش کننده نیستند.

 

خصیصه هجدهم: تعلق به بشریت

هجدهمین ویژگی آن ها این که ارزش های شان منطقه ای نیست. به خانواده؛ محله؛ گروه؛ شهر؛ استان و یا کشوری ویژه تعلق ندارند. خود را متعلق به بشریت می دانند. به مرزهای خاصی وفادار نیستند. خود را جزئی از کل بشریت می دانند. مرزهایی که تعلق عاطفی انسان ها را تعیین می کند؛ مورد تایید آن ها نیست. از محدوده های سنتی فرا رفته؛ تعالی می جویند.

 

خصیصه نوزدهم: قهرمان پرست نیستند

نوزدهمین مشخصه: بت و قهرمان پرست نیستند. همه کس را به دیده برابر می نگرند. به کسی حسادت نمی ورزند. هنگامی که با رقیبی بازی می کنند؛ دلشان می خواهد که او نیز خوب بازی کند؛ نه این که آرزو داشته باشد که بازی او بد و ضعیف باشد تا خود برنده شوند.

 

خصیصه بیستم: برخورد صحیح با مشکلات

بیستمین خصیصه این افراد این است که میزان سلامتی شان در این نیست که می لغزند یا نه؟ بلکه این است که با لغزش چه برخوردی می کنند و آیا همان جا می افتند و ناله و زاری سر می دهند یا نه بر می خیزند؛ گرد و غبار را از خود می زدایند و به زندگی ادامه می دهند. آن ها افراد به خصوصی  با بسیاری از خصوصیات مثبت هستند ؛ لحظات زندگی را صرف سازندگی و شکوفایی می کنند. 
با ما همراه باشید.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا