کارگاه خلاقیت

خلاقیت تیمی چیست؟

یکی از مهم ترین دغدغه هایی که در سازمان ها و محیط کار به آن فکر می کنند نو آوری و خلاقیت و تاثیر آن در محیط کار است. در عصر امروز بیشتر شرکت ها و سازمان های بزرگ پیشرفته نوع مدیریت و ساختار کاری خود را بر اساس کار تیمی بنا نهاده اند تا بتوانند عکس العمل خوبی نسبت بر تغییرات و نوآوری که در کسب و کارها شکل می گیرد از خود نشان دهند. علاوه بر آن خلاقیت فردی را یکی از فاکتور های اصلی در فرایند تولید و نوآوری می دانند و این سازمان ها بر این آگاه هستند که خصوصیات و عملکرد خلاقیت فردی با خلاقیت تیمی با هم فرق دارد و از همین رو نوع برخورد با آن ها هم متفاوت خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان در زمینه خلاقیت تیمی در محیط کار به این نتیجه رسیده اند که خلاقیت فردی تاثیر مستقیم بر محیط کار دارد که نتیجه این اثر بخشی در تیم های خلاق هم مورد استفاده قرار می گیرد. اما استفاده از نتایج خلاقیت فردی در کار گروهی می تواند اشتباهاتی را به دنبال داشته باشد، یک تیم تشکیل شده از افرادی است که در رابطه با یک هدف خاص دور هم گرد می آیند و برای ارتقای سازمان در کسب و کار تصمیم گیری می کنند و هر یک، مسئولیت های مشخص و مهارت های به هم پیوسته ای دارند و کارهایی که با هم مرتبط است را انجام می دهند و تلاش می کنند خود را با دیگر اعضای گروه هماهنگ کنند.

 کار گروهی در سازمان ها دارای کارایی مفید و مزیت های فراوان است که باعث می شود یک شرکت بهتر و سریع تر رشد کند.

1- رشد خلاقیت تیمی

گروهی از افراد که در قالب خلاقیت تیمی در سازمان فعالیت می کنند، سبب رشد  خلاقیت می شوند. در صورتی یک گروه موفق می شوند که اعضای گروه تعصبات و دیدگاه سنتی خود را کنار گذاشته و با تیم همراه شوند و هر یک از اعضای تیم وقتی که ایده های خود را به اشتراک می گذارند سبب می شوند سریع تر و بهتر بتوانند به یک راه حل درست برای پیشرفت و رشد شرکت دست پیدا کنند.

وقتی که یک گروه با هم هم فکری و همکاری می کنند انگیزه و حس و حال خوب به اعضای گروه انتقال پیدا می کند که در کار انفرادی این شور حال وجود ندارد. ایده های خلاق می تواند برای سازمان آینده ساز باشد و فعالیت های آن را رونق دهد. به کمک افزایش خلاقیت در تیم می توانیم عملکرد آن گروه را با موفقیت به سرانجام برسانیم.

2- خلاقیت تیمی و بالا رفتن توانایی افراد

خلاقیت تیمی و بالا رفتن توانایی افراد

کار کردن در بین یک گروه از افراد که هدفی مشخص را دنبال می کنند به آن ها این اجازه را می دهد که بر روی توانایی های خود کار کنند، وقتی چند نفر ایده های خود را به نمایش می گذارند سبب رقابت و ایجاد انگیزه بین افراد می شوند، زمانی که اعضای تیم با هم  به تبادل اطلاعات می پردازند اشتیاق را در بین افراد افزایش می دهند و دانش فردی و تیمی پرورش می یابد.

3- افزایش قدرت ریسک پذیری در خلاقیت تیمی

کار کردن با افراد مختلف در قالب گروه و تیم چون تجربیات و دانش را به اشتراک می گذارد، سبب می شود خطر پذیری و ریسک بیشتری را داشته باشد و اگر ایده تیم به شکست منجر شود کل اعضای تیم مسئولیت آن را برعهده می گیرند و فرد خاصی جواب گوی یک سازمان نخواهد بود. در چنین مواقعی وقتی حمایت یک گروه در میان است ایده ها با ریسک پذیری بالا معمولا به نتیجه می رسند و به بهترین ایده ها مبدل می شوند. اما زمانی که فردی به تنهایی مسئول کاری قرار می گیرد اگر به شکست منجر شود علل شکست بر عهده یک فرد قرار می گیرد با این وجود احتما ل ریسک پذیری در خلاقیت فردی پایین می آید، کار تیمی این فرصت را به افراد می دهد تا در مورد ایده ها آزادی بیشتری داشته باشند.

4- حس اعتماد بین افراد افزایش می یابد

زمانی که یک گروه در کنار هم کار می کنند روابط بین آن ها قوی تر می شود و با پشتیبانی، حس اعتماد بین آن ها افزایش می یا بد. اگر نقدی هم در بین گروه وجود داشته باشد و یکدیگر را به چالش بکشند، در زمانی که بین همکاران حس اعتماد و اطمینان حاکم باشد بر اساس یک پیوند دوستی و صمیمیت، موضوعات جزئی قابل تحمل خواهد بود و حس لذت و شادابی به وجود می آید. در چنین شرایطی ایده ها خود را نمایان می کنند و منجر به رشد و پیشرفت گروه می شوند. بدون اعتماد، گروه از بین می رود و نمی توانند در طرح ها و ایده های خود موفق شوند. همه افراد گروه می آموزند که شکست و موفقیت گروه به تک تک اعضای تیم ربط دارد نه فرد خاصی .

5- حس شراکت در بین افراد

 کارفرماهایی که در بین کارکنان خود به جای کارمندی حس شراکت و شریک بودن را ایجاد می کنند، سبب می شود احساس سربلندی و رضایت کنند و زمانی که موردی در سازمان به وجود می آید گروه احساس وابستگی کرده و تلاش می کند شرکت را در مسیر اهداف خود پیش ببرد. کار تیمی علاوه بر این که برای تک تک افراد مفید است در زمان طولانی برای خود کارفرما مفید خواهد بود.

6- افزایش نقاط قوت

خلاقیت تیمی و افزایش نقاط قوت

افراد یک گروه شامل 10 یا 12 نفر می باشد که هر کدام به نوع خود دارای مهارت خاصی هستند،  یک نفر طراح قابلی است، یک نفر ایده پرداز خوبی است و یک نفر برنامه نویس قابلی است،  مطمئنا وقتی آن ها در کنار هم قرار می گیرند می توانند همدیگر را تکمیل  کنند و علاوه بر آن زمانی که به آن ها ماموریتی داده شده، می توانند کار را در زمان معین و بدون عیب و نقص به اتمام برسانند. از سوی دیگر وقتی یک تیم به مانند یک خانواده و دوستانه در کنار هم مشغول فعالیت هستند کارکنان کمتری از دست می دهند و تعویض کارکنان را به کمترین میزان ممکن می رسانند (ریزش نیرو ندارند) و صرف هزینه برای جذب نیروی جدید را کاهش می دهد و خلاقیت تیمی هم افزایش می یابد چون کارهای گروهی از لحاظ تولید ایده و خلاقیت به مراتب بهتر و سودمند تر از کار انفرادی است. حال برای این که یک سازمان هدفمند و رو به جلو داشته باشیم باید یک تیم خلاق را در سازمان خود ایجاد کنیم و اقداماتی که باعث افزایش عملکرد تیم می شود را انجام دهیم.

1- هدف تعیین کنیم

یکی از بزرگترین مشکلاتی که سبب می شود یک تیم دچار توقف و نبود عملکرد شود، نداشتن یک هدف کلی و انگیزه است. هدف اصلی  شرکت را برای گروه مشخص کنیم و به طور منظم آن هدف را برای افراد سازمان یاداوری کنیم هر چند وظیفه اصلی تیم داشتن استراژی قوی برای بالا بردن سازمان در سطحی بالاتر از بازار است. همین امر نشان دهنده افزایش خلاقیت تیمی در کار و سازمان است.

2- برای خود رقیب پیدا کنیم

داشتن یک رقیب قدرتمند یکی از بهترین استراتژی های است که می تواند شرکت را هر روز قدرتمند تر و به روز تر کند. از داشتن رقیب نهراسید اگر یک رقیب حرفه ای دارید همیشه یک گزارش از عملکرد آن ها تهیه کنید. درباره این که آن ها چه می کنند، چه هدفی را دنبال می کنند و استراژدی آن ها در برابر مشکلات چیست؟ این گزارش ها را در اختیار تیم خود قرار دهید و از آن ها بخواهید تا راه هایی برای دور زدن، جلو افتادن از آن ها پیدا کنند، از این طریق تیم خود را به چالش می کشید و آن ها را وادار می کنید هر روز به یک ایده جدید فکر کنند و انرژی و خلاقیت تیمی را تحریک کنند.

3- گروه تحقیق تشکیل دهیم

نقش گروه تیمی در خلاقیت تیمی

هر یک از اعضای گروه را برای تحقیق و جستجو و ایجاد  ایده های جدید به بیرون از دفتر کار بفرستیم تا با خصوصیات مشتریانی که از محصولات ما استفاده می کنند آشنا شوند، تحقیق کنند که دارای چه نوع علایق هستند، مسلما هر یک از مشتریان از نقاط ضعف و قوت محصولات آگاهی دارند و به راحتی می توانند ایده های ناب را برای بهبود تولید محصولات به ما ارائه دهند.

برای ایجاد یک تیم خلاق و افزایش خلاقیت تیمی باید بدانیم که اعضای تیم پتانسیل و مهارت های لازم را برای خلق یک ایده دارند؟ یک تیم خلاق باید ترکیبی باشد از تجربه، آزادی بیان، آینده نگری، بینش درست، حرفه گری، باپرستیژ، سخنور، بداهه گویی، ذهن پاک و کنجکاو و جستجو گر باشد و به دنبال کشف ایده های جدید و کارآفرینی باشد. یک تیم علاوه بر کیفیت به تنوع فکری هم نیاز دارد. هر فردی نوع نگرش و برخورد با مو ضوعات برداشت متفاوتی از خود دارد و هر فردی نسبت به اتفاقات روزمره راه حل های مناسبی بر حسب تفکر و دیدگاه خود ارائه می دهد. ایده و راه حل های هر فرد نسبت به دیگران برتر نیست اما متفاوت است،  چنین تنوع فکری برای یک سازمان مهم و کلیدی است و یک مدیر نباید یک روش فکری که مخصوص دیدگاه خود است را به تیم اعمال کند بلکه باید تمام ایده های هر فرد را به عنوان معجونی با ارزش بسازد تا به پیش برد اهداف خود کمک کند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا