عزت نفس و اعتماد به نفس

روش های افزایش اعتماد به نفس چیست؟

یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس جدی گرفتن ارزش های درونی است، حال این سوال بیان می شود که چرا باید ارزش های درونی خود را جدی بگیریم؟  چون اگر بخواهیم اعتماد به نفس و عزت نفس خود را بالا ببریم موضوعی که بسیار مهم است بحث احساس ارزشمندی درونی است. اگر احساس ارزشمندی خود را تقویت کنیم و بر روی آن تمرکز کنیم، این امر باعث می شود که عزت نفس در طی زمان ساخته  شود و در مقابل آن اعتماد به نفس تقویت شده و بالا می رود. این طور می شود گفت که احساس ارزشمندی یکی از مولفه های ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس در شخص خواهد بود .قبل از آن که بخواهیم احساس ارزشمندی را تعریف کنیم، باید بدانیم با چه مهارت هایی می توان اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش  داد؟

اعتماد به نفس یعنی داشتن تفکری مثبت راجب خود و توانایی های خود، این ویژگی در زمان مشکلات و سختی ها به فریاد ما خواهد رسید. البته انسان های بزرگ و موفق هم گاهی دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند. اعتماد به نفس هم مانند هر مهارت دیگری نیاز به تکرار و تمرین دارد.

روش های افزایش اعتماد به نفس

1- یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس مثبت اندیشی است

 یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس این است که با خود مهربان باشیم و برای خوبی های خود ارزش قائل شویم. چه اشکالی دارد که از خودمان تعریف و تمجید کنیم. مثبت اندیشی یک از ابزار های درونی است که به موفقیت شخص کمک می کند. افرادی که مثبت فکر می کنند، همیشه شاد و خوشحال هستند. مثبت اندیشی باعث افزایش طول عمر می شود. نگاه خود را نسبت به زندگی و اتفاقات پیرامون خود تغییر دهیم.

2-مهارت های خود را پررنگ کنیم

یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس این است که ببینیم کجا ها استعداد داریم و روی آن ها متمرکز شویم. یکی از اشتباهات افراد این است که به نقاط ضعف خود فکر می کنند و تلاش می کنند آن ها را از بین ببرند. با این کار زمان زیادی از آن ها گرفته می شود و باعث می شود نتیجه لازم را به دست نیاورند. افراد موفق بر مهارت های مثبت خود تمرکز دارند و آن ها را پررنگ می کنند.

3-ورزش یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس است

تاثیر ورزش در افزایش اعتماد به نفس

 ورزش بدن و ذهن را تقویت می کند. عمل کردن به برنامه های ورزشی این پیام را به ناخوداگاه منتقل می کند که برای خود ارزش قائل شدیم. ورزش یکی از بهترین روش های افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس است. ورزش حس خوب به فرد می دهد، استرس را کاهش می دهد و اضطراب را از بین می برد. برای بسیاری از افراد ظاهر و تناسب اندام نقش بسیار مهمی در زندگی آن ها دارد و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می شود.

4- بخشش یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس است

 انسان ها را ببخشیم تا فضای صمیمی و لذت بخش ایجاد شود و خود را ببخشیم تا حس شرم، عزت نفس ما را پایین نیاورد. برای اکثر انسان ها بخشیدن تا حدودی سخت و غیر ممکن است. بخشش باعث می شود نفرت، حس انتقام و خشم از بین برود و اعتماد به نفس و عزت نفس افزایش پیدا کند.

5-قدر شناس باشیم

تاثیر قدرشناسی در افزایش اعتماد به نفس

 یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که تنها به داشته های خود اهمیت بدهیم و قدردان موقعیت ها و آدم های خوب زندگی خود باشیم. قدرشناسی، تصویری را که از خودمان داریم را مثبت نشان می دهد و اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد.

6-به دنبال راه حل باشیم

  اکثر انسان ها یکی از کارهایی که مدام آن را تکرار می کنند این است که هر شکست و ناکامی که اتفاق می افتد، تمام عوامل بیرونی را مقصر می گیرند به غیر از خودشان. یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس این است که در زندگی دست از گله و شکایت و مقصر دانستن دیگران برداریم و از امروز به دنبال جواب و راه حل باشیم.

تاثیر احساس ارزشمندی در اعتماد به نفس

حالا بیاییم احساس ارزشمندی را تعریف کنیم. احساس ارزشمندی را می توان این گونه تعریف کرد که شخص چه قضاوتی نسبت به خودش دارد یا چه تعریفی از خودش دارد. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چرا قضاوت؟

چون ما هر قضاوتی که از خود داریم ممکن است اشتباه باشد، یعنی شخص احساس می کند که آدم زشتی است یا احساس می کند توانمندی او در زمینه ی مدیریت پایین است، یا دیگران هیچ توجهی به او نمی کنند.  همه این ها یک احساس است که نسبت به خود دارد و ممکن است اشتباه باشد. این گونه می شود گفت که احساس ارزشمندی قضاوتی است که شخص نسبت به خود دارد یا چقدر از خودش راضی است؟ چقدر حالش با خودش خوب است و یا کامل تر می شود گفت چقدر ارزش هایش را زندگی کرده است؟آیا با علایق خود زندگی کرده است؟  آیا آن چه را که خودش دوست داشت زندگی کرده است؟ یا با حرف مردم و نگاه مردم زندگی کرده است؟

تاثیر احساس ارزشمندی و قضاوت خود در اعتماد به نفس

بنابراین احساس ارزشمندی را به میزان قبول ویژگی های مثبت و منفی تعریف می کنیم. یعنی من ترکیبی هستم از ویژگی های مثبت و ویژگی های منفی و خودم را با این دو ویژگی می شناسم .بنابر این ارزشمندی یکی از روش های افزایش اعتماد به نفس است.

اگر شخصی به خودشناسی واقعی برسد، نقاط ضعف و نقاط قوت خود را می شناسد. حال سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید این است که برای بهتر کردن زندگی خود تمرکز کنیم روی نقاط ضعف و آن ها را از بین ببریم؟  یا تمرکز کنیم روی نقاط قوت و آن ها را تقویت کنیم؟

یکی از اشتباهاتی که اکثر انسان ها انجام می دهند این است که برای تغییر و بهبود شرایط زندگی، زمان زیادی را صرف از بین بردن نقاط ضعف و عادت های بد می کنند و می جنگند تا آن شرایط را از بین ببرند و در این جا زمان زیادی را از دست می دهند.

به جای این کار باید نگاه کنیم که چه نقاط قوتی داریم، و سپس تمرکز کنیم روی نقاط قوتمان و آن ها را تقویت کنیم. با این روش نقاط ضعف و عادت های بد کم رنگ و کم رنگ تر می شوند و نقاط قوت یا عادت های خوب پررنگ تر خواهند شد. نقطه ضعف هایی که مانع حرکت ما می شوند را شناسایی کرده و برای بهبود و برطرف کردن آن هدف گذاری کنیم تا بتوانیم به حرکت خود ادامه دهیم.

بنابراین هر شخصی که قضاوتی نسبت به خود دارد ممکن است درست نباشد، پس فقط آن را احساس می کند. مثلا فکر می کند صدای خوبی ندارد و نسبت به صدای خود احساس بدی می کند و این باعث می شود نتواند در مقابل جمع خوب حرف بزند و یا سخنرانی کند، در صورتی که فقط احساس می کند، از نظر دیگران این قضاوت ها واقعیت نداشته و فقط این قضاوتی است که نسبت به خود دارند.

یک نکته که در بحث عزت نفس و اعتماد به نفس وجود دارد این است که جهان مثل آیینه عمل می کند، یعنی هر شخصی هر احساس واقعی نسبت به خود داشته باشد و به  خودش احترام بگذارد و در واقع نسبت به خودش ارزش قائل شود، دیگران هم نسبت به او احترام خواهند گذاشت. این جا آیا بیرون تغییر ایجاد شده است؟ خیر. بیرون هیچ تغییری نکرده است بلکه در درون تغییر ایجاد شده است. اگر می خواهید در بیرون تغییر حاصل شود و دیگران به شما احترام بگذارند، باید اول انسان به خودش احترام بگذارد. پیروزی، شکوفایی، ارزشنمدی و کلا دنیایی که قرار است انسان برای خودش بسازد باید اول در ذهن انسان ساخته شود بعد در دنیای بیرون شکل بگیرد.

تاثیر هدف گذاری در اعتماد به نفس

برای این که احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس در ما افزایش پیدا کند، در زندگی هدف گذاری کنیم و اهداف کوتاه مدت خود را بسازیم. زمانی که هدفی تعیین شود باعث می شود برای رسیدن به ان هدف اقدامی صورت گیرد. رسیدن به اولین هدف در شخص احساس خشنودی و ارزشمندی به وجود می اورد و باعث می شود احساس ارزشمندی درونی هم بیشتر شود و مسئله بعدی در روش های افزایش اعتماد به نفس داشتن ارتباطات قوی است. ارتباط با انسان های مثبت، انسان های توانمند، انسان های موفق که دستاوردهای مالی داشته اند. ارتباط با این افراد اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی ما را افزایش می دهد، و در مقابل حذف انسان های منفی که باعث می شود در ما حس بدی به وجود بیاید.

خداوند گویی خوشبختی را در درون انسان جای داده و هر انسانی اگر بتواند از درون تغییر کند و خود را بشناسد خدا را شناخته و اتفاقات بزرگی را رقم خواهد زد.

               بیرون ز تو نیست هر آن چه در عالم هست               از خود بطلب هر آن چه خواهی تویی

اگر می خواهید روابط خوبی داشته باشید و در کسب کار خود موفق شوید، ابتدا از درون تغییر کنید و عزت نفس و اعتماد به نفس خود را پیدا کنید، بعد تغییرات بزرگ حاصل می شود.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا