شبکه های اجتماعی

ویژگی شبکه های اجتماعی دیجیتال چیست؟

در این مقاله ویژگی های مثبت و منفی شبکه های اجتماعی دیجیتال را بررسی می کنیم مطمئناً فضای مجازی یا همان شبکه های اجتماعی به صورت صد در دصد مثبت و یا منفی نیستند و مانند تمام فناوری ها معایب و مزایایی دارند.

از آن جا که اندیشمندان دیر فضای مجازی را پذیرفتند، در ابتدا زیان هایی بر جامعه وارد آورد و اگر فرهیختگان هم در این فضاها عرض اندام کنند و بیشتر حضور پیدا کنند و مردم را رهنمون دارند از ضررهای بیشتری جلوگیری می شود چه بسا، با حضور آن ها فرهنگ جامعه نیز ارتقا می یابد.

6 ویژگی مثبت شبکه های اجتماعی

1- اولین ویژگی مثبتی که می توان برای شبکه های اجتماعی دیجیتال در نظر گرفت و به نظر در گام اول بهترین حسن این شبکه ها می باشد دردسترس عموم بودن این شبکه ها است.

این مطالعه برای عموم وجود دارد که به این شبکه ها دسترسی داشتند و در آن عضو شوند و طبقه اجتماعی در این صفحات جایگاهی ندارد. اگر فردی با وضعیت اجتماعی نه چندان بالا اما ذهنی بزرگ در فضاهای اجتماعی ایده های خود را عرضه کند، شاید جایی برای رشد و پیشرفت داشته باشد، این گونه می توان افکارش را برای جهانیان بازگو کند، این در دسترس عموم بودن تشویقی است برای ارائه نقطه نظرات و استفاده از تمام ارائه های موجود در این شبکه اجتماعی دیجیتال و در نهایت رشد فکری و فرهنگی و….

2- کاربران می توانند خود تولید کننده موضوعات باشند و شبکه های اجتماعی مجازی از ما برای این تولیدات حمایت می کنند، هر چه محتوی جذاب تر باشد و بیشتر با تکنیک های این شبکه آشنا باشیم، بیشتر دیده می شویم.

در رسانه های واقعی صاحب رسانه می تواند در محتوی ما سانسور ایجاد کند، ولی در این فضاها اصولاً به این گونه نیست، در رسانه های اجتماعی مجازی درصد تعامل کاربران بسیار بالاست و آن ها فعالیت زیاد را انجام می دهند.

3- قانون گذاری این شبکه بسیار واضح و روشن است و با اعلام آن به مخاطبان خود رعایت مقررات آسانی را از سوی مخاطبان خود انتظار دارند. در بسیاری از فضاهای مجازی و گروه هایی که از دل این فضاها به وجود می آید، قانون گذاری رفتار مخاطب توسط خود کاربران یا مدیران آن صورت می گیرد و اعمال می شود.

4- ایجاد ارتباط یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت شبکه های اجتماعی است، ارتباطی که بین سازمان ها، افراد و شغل ها ایجاد می شود و می توان گفت اکثراً بسیار مفید بوده و باعث رشد و ارتقا آن سازمان یا شغل و یا شخص می شود، البته هر روزه و به طور مستمر این گستره ارتباطات بیشتر می شود.

5- در این فضاهای مجازی یا شبکه اجتماعی دیجیتال کاربران آن هستند که انتخاب می کنند تولید کننده محتوی در این بخش پیشرفت کند یا نکند و می توان گفت این فضا کاربر محور است همه چیز در گرو داشتن ایده خوب است و بر پایه کیفیت بنا شده است، هر چه فعالیت مستمرتر مداوم تر و محتوی با کیفیت تری داشته باشیم موفقیت ما بیشتر است.

6- انتقال فرهنگ در شبکه های اجتماعی بسیار راحت صورت می گیرد، کاربران خیلی آسان می توانند با فرهنگ های ملل دیگر آشنا شوند و با آداب و رسوم و سبک زندگی فرهنگ ها و کشورهای دیگر آشنا شده و در صورت برداشت مثبت می توانند بسیار کمک کننده باشند، به عبارتی تبادل فرهنگ بین کاربران صورت می گیرد،.

تأثیرات منفی شبکه های اجتماعی دیجیتال بر روی ما و سبک زندگی

ما به بررسی کلی این مسئله می پردازیم، زیرا تأثیرات منفی و مثبت را می توان از جنبه های زیادی مورد بررسی قرار داد و تحقیقات زیادی در این زمینه ها صورت گرفته است، ما این جا به چند آیتم کلی اشاره می کنیم:

1- شبکه های اجتماعی با دگرگونی در روابط انسانی بعد از جنبه های مثبت، زیان هایی به بار آورده است، بعضی آن قدر سرگرم این شبکه های اجتماعی شده اند که انسان های پیرامون خود را فراموش کرده اند، این ارتباط بسیار کم یا کلاً قطع شده است و این بسیار نگران کننده است.

2- سرگرم شدن در این فضاها، برای کسانی که تمام زندگی خود را فقط در فضای مجازی خلاصه کرده اند، شبکه های اجتماعی مهم ترین سرمایه بشری است که زمان را از چنگشان در آورده است.

انسان ها بی برنامه و بی هدف تمام وقت و زمان خود را در این فضا می گذرانند چه بسا انسان هایی که با سرگرم شدن در این فضاها زمان را گم می کنند و از برنامه های خود جا می مانند و با مشکلات متعددی روبرو می شوند.

3- براساس یک سری تحقیقات به عمل آمده در زمینه شبکه های اجتماعی مجازی، یکی دیگر از معضلاتی که این روزها گریبان گیر شده است مشکل بی خوابی است، زیرا زمان در این شبکه ها معنا ندارد و همیشه می توانیم در این شبکه ها حضور بیابیم، اما همان طور که گفتیم  این شبکه ها زمان را از ما می رباید و استفاده از این شبکه ها دیر هنگام در شب و از دست دادن و فراموشی زمان واقعی، می تواند باعث اختلال خواب شود.

4- پژوهش ها نشان می دهد بعضی دیگر از نشانه های منفی شبکه های مجازی گوشه گیری افراد است و گویی هدف خود از حضور در شبکه های مجازی را فراموش کرده اند، هدف اصلی شبکه های اجتماعی ایجاد تعامل و قوی شدن روابط بین افراد است، اما بعضی همه چیزشان شده شبکه های اجتماعی و در محل زندگی خود حتی با مادر، پدر و یا همسر و فرزندان خود ارتباط برقرار نمی کنند و در گوشه ای  غرق در شبکه های مجازی می شوند.

5- فعالیت بیش از حد در فضاهای مجازی بعضی از ناراحتی های روانی را می تواند در برداشته باشد، افرادی که بیش از حد وقت خود را در این فضاها می گذرانند و با دیدن زندگی لاکچری دیگران یا ویترین زیبایی که بعضی از خود در این شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارند دچار نوعی اختلال روانی و افسردگی می شوند و خود را در قیاس با آن زندگی های شیک آزار می دهند.

یک جمله معروف است که می گوید: «ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودت قیاس نکن.»

6- Fomo یا ترس از دست دادن پدیده ای است که گویا با ورود فیسبوک به وجود آمد و با ظهور نرم افزار اسنپ چت Snap chat بسیار پررنگ شد.

در اکثر شبکه های مجازی روال پست گذاری به این صورت است که شما بعد از اشتراک پست، حالا چه پست شما عالی یا معمولی باشد پست در صفحه Home می ماند و گم نمی شود، اما با ورود اسنپ چت همه چیز تغییر کرد، اگر محتوی شما توسط مخاطب پس از چند ساعت لایک نمی شد یا دیده نمی شد آن محتوی برای همیشه از دست می رفت و دیگر در صفحه ی Home قرار نداشت، مگر این که شما دوباره آن را باز نشر کنید، این مسئله ضربه هایی به کاربران وارد می کند و حس ترس از دست دادن در آن ها تقویت می کند و یک سندروم به وجود آمده است، البته این روزها کاربران از این پدیده برای رشد صفحه های مجازی خود استفاده می کنند و این را به طرفداران خود اعلام می کنند که اگر ما را نبینید محتوی ها را از دست می دهید و این باعث شده که طرفداران به صفحه ها و سایت های آن ها مراجعه کرده تا محتوی را از دست ندهند و Fomo گریبان گیر طرفداران پیج های محبوب شده است.

تمام حرف ها را گفتم اما باید بگوییم که نحوه استفاده از هر ابزاری را قبل از استفاده باید یاد گرفت، یاد بگیریم که به طور بهینه و در جهت ارتقا و پیشرفت خود از ابزارها استفاده کنیم و ما کنترل کننده آن ها باشیم، اگر بتوانیم فلسفه شبکه های دیجیتال یا همان فضای مجازی را به طور واقعی درک کنیم با خود آگاهی می توانیم بهترین استفاده های مادی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی را از آن ها داشته باشیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. I’m just writing to make you be aware of what a outstanding experience our child went through visiting your blog. She realized a lot of details, not to mention what it’s like to possess an amazing teaching mindset to have most people just fully understand a number of specialized topics. You actually exceeded readers’ desires. Thank you for displaying those interesting, dependable, explanatory and in addition fun tips on this topic to Ethel.

  2. What i don’t understood is actually how you’re not really much more well-preferred than you might be now. You’re so intelligent. You understand thus significantly with regards to this topic, produced me in my view imagine it from numerous numerous angles. Its like men and women don’t seem to be fascinated until it¦s one thing to accomplish with Lady gaga! Your personal stuffs nice. At all times deal with it up!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا