بهبود زندگی

چطور افکار منفی را کنترل کنیم؟ | دور کردن افکار منفی

کنترل افکار منفی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به موضوع مهم کنترل افکار منفی بپردازیم.

زندگی همه ما پس از متولد شدن پر از اتفاقات ناخواسته و آزار دهنده خواهد بود، به گونه ای که حوادث غیر قابل پیش‌بینی و شرایطی حاد را تجربه خواهیم کرد، اما بعضی چیزها از کنترل ما خارج است و آن  همان افکارِ ما است، این که چطور می توانیم از خودمان مراقبت کنیم. برای این که از موانع گذر کنیم، اولین قدم، نساختن موانع جدید است. اولین کاری که بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانیم برای خودمان انجام دهیم این است که به خودمان زمان دهیم.

چگونه افکار منفی را در 6 قدم از خود دور کنیم؟ 

در ادامه 7 قدم مهم برای درو کردن افکار منفی را بررسی خواهیم کرد.

1.قدرت کنترل ذهن و افکار

تلقی ما از واقعیت ساخته و پرداخته ی افکار و اندیشه ما است، بنابراین بهتر است بیاموزیم که ذهن خود را دوست خود کنیم، باید بدانیم که ما نیروی اعجاز انگیز در درون خود داریم که در هر لحظه که بخواهیم می توانیم خود را خوشحال و یا غمگین نشان دهیم. 
این همان نیرویی است که هر کسی که در تماس با ما است را تحت تاثیر قرار می دهد، به این معنا که کسانی را به سمت ما جذب و یا دفع خواهد کرد.
این نیرویی که در ما وجود دارد می تواند ما را زشت، زیبا، دوست داشتنی، نخواستنی، با ابهت و دارای اعتماد بنفس یا فرسوده نشان دهد، این دقیقا همان نیرویی است که می تواند ما را منبع بزرگ انگیزه و خلاقیت و یا حتی نیروی مخرب و منفی که موفقیت های ما را با شکست روبه رو می کند به باد دهد.
حالا سوالی برای ما پیش می آید که این چه نیرویی است که چنین کارهایی از او ساخته است؟
این نیرو، همان نیروی افکار و اندیشه های ما است.

همه ی ما تمام عمر خود را به دنبال چیزی هستیم که به ما نیرو و قدرت ببخشد تا این گونه بتوانیم بر همه چیز مسلط باشیم، اما لازم نیست که به دنبال آن بگردیم. همه ما همواره این نیرو را در خودمان داریم و در واقع چه بدانیم و چه ندانیم از این نیرو هر روز برای شکل دادن به سرنوشت خود استفاده می کنیم.
ما تا به این جا هنوز نیروی اسرار آمیز فکر و ذهن خود را نمی شناسیم، به نظر شما  ماشین شگفت آمیز افکار و اندیشه های ما چگونه کار می کند؟اندیشه و ذهن همه ی ما با استفاده از نیروی فرا افکنی کار می کند.

2.قدرت شگفت انگیز افکار، اندیشه و ذهن

همه ی ما در فکر خودمان درست چیزی همانند پرده ی سینما داریم. اسم این پرده سینما خودآگاهی و یا همان آگاهی است. این خودآگاهی، به طور طبیعی خنثی است، دقیقا مانند پرده سینما یا لوحی سفید است که هیچ چیزی بر آن نقش نبسته است. ذهن ما مانند پروژکتوری است که تصویری را بر پرده ی ذهن ما که همان خودآگاهی و آگاهی ما است نمایش می دهد، این همان تصویری است که داستان زندگی همه ی ما را می سازد. تصویری که نمایش داده می شود و رویدادهای لحظه به لحظه ی زندگی ما را رقم می زند، این دقیقا همان چیزی است که ما آن را واقعیت می نامیم. اگر فکر و ذهن ما پروژکتور واقعیت باشد، پس فیلم از کجا می آید؟ منظور از فیلم همان بروز یا ابراز احساسات، عواطف، دردها و رنج های ما و مشکلات حل و فصل نشده و تلنبار شده ای است که از کودکی تا به الان همراه ما بوده است. این فیلم مجموعه ای است از مشکلات حل و فصل نشده ی ما که در هر روز از زندگی ما در موقعیت های گوناگون بروز داده می شود.
بخش بزرگی از برداشت های ما از اتفاقات زندگی برخاسته از افکار و اندیشه ما است. درک ما از آن چه که اتفاق افتاده است تا حد بسیار زیادی به تفکرات و اندیشه های ما وابسته می باشد.

درس پیشنهادی : 7 راه حل برای تقویت تمرکز ذهن – دوره شناخت ذهن 

3.افکار منفی یا مثبت ما، دنیای ما را می سازد
 

فرا افکنی های ذهن ما نه تنها واقعیت و درک ما از واقعیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه بر اطرافیان ما نیز تأثیر می گذارد. فرا افکنی ها و ناراحتی های ذهن ما می توانند به واقعیت تبدیل شوند، حتی اگر از اول واقعیت نداشته باشند.
ذهن ما همیشه به دنبال مدرک و سند می باشد تا اثبات کند حق با او می باشد، وقتی که چیزی را باور داشته باشیم به دنبال این می گردیم تا آن را ثابت کنیم و برتمام کسانی که مخالف ما هستند، این نظر را تحمیل کنیم.
فکر ما خلاق است و دنیا دقیقا همان طوری است که آن را می بینیم و ما همانی هستیم که فکر می کنیم.

قدرت و نیروی ذهن همه ی ما نامحدود است. ذهن همه ی ما در تمامی لحظه ها با واکنش ها، تعبیر ها و فرافکنی های خود واقعیت و برداشت ما از واقعیت را رقم می زنند، پس وقتی آن را به حال خود بگذاریم، این قدرت را دارد که بتواند درد و رنج زیاد و حتی خوشبختی و خوشحالی را برای ما ایجاد کند،حتی می تواند ما را زندانی و یا آزاد کند. افکار و اندیشه هایی که مهار نشده باشند، می توانند یک لحظه ی خنثی را به لحظه ای دردناک و بیم ناک تبدیل کنند.
باید ذهن خود را دوست دار خودمان کنیم. حالا که متوجه این حقیقت شده ایم که ذهن ما چقدر سازنده و قدرت مند است، با دوست کردن ذهن مان با خودمان یاد بگیریم که از قدرت و نیروی آن به طرز سازنده ای استفاده کنیم.

درس پیشنهادی : تحلیل رفتار متقابل چیست ؟ – دوره خودشناسی TA

4.ذهن و افکار منفی ما بزرگ ترین دشمن ما است

افکار منفی

آیا می دانیم بزرگ ترین دشمن ما در این دنیا کیست؟!
هیچ کس دوست ندارد دشمنی داشته باشد، همچنین کسی دوست ندارد که کسی دیگر مانع شود  و یا حتی خوشبختی اش را از او بگیرد، این طبیعی است که همه ی ما می کوشیم از کسانی دور شویم که ما را دوست ندارند و بودنشان به ما آسیب می زند، پس از موقعیت های تحقیر آمیز دوری می کنیم. بزرگ ترین دشمن ما در زندگی، ذهن خودمان می باشد، شاید باور کردنش کمی مشکل باشد، اما این واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. 
اولین قدم دوست کردن ذهن با خودمان این است که به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم ذهن ما همه چیز را در دست بگیرد. این خود ما هستیم که به ذهن خود اجازه می دهیم و آن را آزاد می گذاریم که هر طور که دلش می خواهد خلق و خوی ما را خراب کند، تغییر دهد، بر ما و همچنین رفتار ما تأثیرات منفی بگذارد و خوشحالی ما را تحت الشعاع قرار دهد. خیلی این مسئله مضحک است که یک عمر کار می کنیم تا راحت باشیم و از آدم هایی که وجودشان اذیت مان می کند دوری می کنیم ان وقت اجازه می دهیم تا ذهن مان دشمن ما باشد و بدترین ناراحتی را برای ما به وجود آورد.
وقتی که خودمان به ذهن مان اجازه می دهیم که با ما دشمنی کند و افکار منفی را درباه ی خود تحمل می کنیم، پس با خودمان دوست نیستیم.
این دقیقا خود ما هستیم که انتخاب می کنیم که ذهن ما، دوست مان باشد یا دشمن ما.

5.قدرت تخریب افکار منفی ما

بیشتر ما می دانیم که اگر به افکار و اندیشه های منفی خود بها دهیم ضرر می کنیم. اکثر ما زیر پای نیروهایی لگد مال می شویم که خودمان ساخته ایم.
وقتی به افکار منفی خودمان میدان دهیم دقیقا خود ما ضرر می کنیم. با این که دامن زدن به افکار منفی و اجازه دادن به آن ها این که ما را به هر کجا که می خواهند ببرند، خوشایند نیست، اما ما همیشه این کار را تکرار می کنیم. اگر فکرهای منفی در ذهن مان راجب دیگران باشد کمتر ضرر می بینیم و راحتی بیشتری برای خودمان داریم، زیرا به خودمان اجازه می دهیم که درباره ی آن ها قضاوت کنیم و یا آن ها را محکوم و سرزنش کنیم، چرا؟

بخاطر این که احساس خشم و عصبانیت از دیگران ما را قوی می کند و احساس قدرتمندی دروغین به ما می دهد. اگر فکرهای بدی راجب آن فرد داشته باشیم، عملا می توانیم از او انتقام بگیریم، البته افکار منفی ما هیچ ضرری به آن فرد نمی زند، افکار منفی ما راجع به دیگران نه به آن ها، بلکه به خود ما آسیب می رساند.

درس پیشنهادی : فشار روانی چیست و چگونه می توانیم آن را کنترل کنیم ؟ – دوره مدیریت استرس توانا

داشتن فکر منفی راجع به دیگران این حس را به ما می دهد که تیری را سمت آن ها پرتاب کرده ایم و امید داریم که تیر ما حتما به وجودشان آسیب برساند. برای مثال، اگر از دست کسی عصبانی هستیم، می نشینیم و ساعت ها در مورد او فکر های بدی می کنیم، گویی که احساس می کنیم افکار منفی فرستاده شده از جانب ما، می تواند حال او را خراب کند، اما حقیقت این است که، این تفکر ما، فرسنگ ها با واقعیت فاصله دارد.

افکار ما تیرهای سمی نیستند که به طرف آن ها نشانه روند و به آن ها آسیب برسانند، بلکه این افکار منفی ما، مانند بادبادک هایی هستند که بالای سر خودمان می چرخند و باعث می شوند، تمامی انرژی های منفی، در وجود خودمان و اطراف مان احساس شوند. گویی که این افکار و اندیشه های منفی، هوای مسموم و آلوده ای هستند که بر سر ما سایه افکنده اند و ما از آن تنفس می کنیم.

6.دور کردن افکار منفی

هیچ کدام از ما هرگز نمی توانیم از دست افکار منفی خودمان خلاص شویم. همه نوع از افکار ها به طور مداوم به ذهن ما هجوم می آورند، البته این طبیعت حواس پنج گانه و فکر و ذهن ما است که پیوسته این افکار و احساسات را در خود ثبت می کند و به آن ها پاسخ می دهد.
قضاوت کردن درباره ی افکار، اندیشه ها و احساسات، تلف کردن و از بین بردن انرژی است و تنها به افکار و احساسات منفی ما دامن می زند.

نظاره افکار، اندیشه و احساسات، یعنی این که ما نسبت به تمام واکنش ها و برنامه های ذهن و فکر خود اگاه باشیم و بدانیم و ایمان داشته باشیم که صد ها شبکه در اختیار ما قرار دارد، فقط کافی است فراموش نکنیم که ما برنامه های تلویزیونی نیستیم، بلکه ما تماشاگر هستیم، ما همان فردی هستیم که کنترل تلویزیون را در دست داریم، پس چنان چه متوجه شدیم شبکه ذهن ما در حال پخش یک فیلم ترسناک است، بی درنگ شبکه را عوض می کنیم و در چنین شرایطی سریع از خود بپرسیم:
این افکار را با چه افکار زیبا و مثبتی می توانیم جایگزین کنیم؟ افکاری که شادمانه باشد و حال خوبی را برای ما به ارمغان آورد.

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا