بهبود زندگی

چطور مشکلات زندگی را حل کنیم؟

حل مشکلات زندگی و نحوه مواجهه با ان بسیار مهم می باشد. در این مقاله قصد داریم به موضوع حل مشکلات زندگی می پردازیم.

نحوه برخورد با مشکلات در زندگی

 

حل مشکلات زندگی – چطور با مشکلات زندگی کنار بیاییم

همه ی مشکلات، موانع و سختی های زندگی درس هایی آموزنده اند که لباسی مبدل به تن دارند، بنابراین از آن ها درس بگیریم و آن ها را بیاموزیم.
اگر می دانستیم آن چه در زندگی مان اتفاق می افتد بخشی از یک برنامه ی از قبل تعیین شده است تا ما را به انسانی مهربان، قوی، عاقل و روشن بین تبدیل کند، چه حالی می شدیم؟ ( در این درس از  دوره زندگی موفق توانا، از نگاه نظریه معنا درمانی ویکتورفرانکل به حل مشکلات و کنار آمدن زندگی نگاه می کنیم ). 

 

حل مشکلات زندگی و پذیرش رنج ها

اگر اطلاع داشتیم هر مشکلی که به وجود می آید و هر سختی و ناراحتی که سر راه مان قرار می گیرد نعمت و محبتی است که لباس مبدل پوشیده وفرصتی است برای رشد و تغییر شخصی ما، چه احساسی پیدا می کردیم؟ اگر می دانستیم که مشکلات و مانع ها نه تنها دشمن ما نیستند بلکه دوست و خیر خواه ما به شمار می آیند، آن زمان چه احساسی به ما دست می داد؟ در برابرتمامی مشکلات و موانع زندگی مان چه واکنشی نشان می دادیم؟

قطعا همین حالا در زندگی مان با مشکلات و موانعی روبه رو هستیم امکان دارد در روابط عاطفی خود دچار مشکل شده ایم یا حتی در کارمان دچار مشکل شده ایم ویا حتی امکان دارد مشکل ما با یکی از اعضای خانواده مان باشد. همه ی ما می گوییم ای کاش مشکل مان در یک چشم به هم زدن حل شوند تا ما خوشحال شویم.
این ها همه اشتباهاتی است که در زندگی مرتکب می شویم، چالش ها و مانع ها را بد تلقی می کنیم. مسئله های بدی که باید هرچه سریع تر از سرمان رفع شان کنیم. درست زمانی که می خواهیم از شر یک کیسه زباله ی بدبوخلاص شویم. 

وقتی چنین برخوردی با مشکلات مان داریم، چالش های زندگی مان به دشمنانی تبدیل می شوند که باید مدام با آن ها بجنگیم و به طور مداوم با سرنوشت خود دست به گریبان شویم. تعجبی ندارد که تا این حد احساس اضطراب و خستگی می کنیم چرا که با زندگی درگیر نبرد بیهوده ای شده ایم.

طبیعی است که در مقابل چالش های زندگی مان چنین واکنش هایی نشان دهیم چون هرچه که باشد کسی دوست ندارد در روابط عاطفی و حتی زناشویی اش دچار مشکل عاطفی، مالی واقتصادی شود و به نوعی در زندگی اش دچار بحران شود. هنگامی که با مشکلات مانند دشمن برخورد می کنیم هیچ وقت به آن ها آن قدر نزدیک نمی شویم که هدایا و محبت های نهفته را درآن ها کشف کنیم. ما هیچ وقت به مشکلات به چشم درس های مهم زندگی برای آموختن نگاه نمی کنیم.

 

درس پیشنهادی : چرا احساس پوچی می کنیم ؟

نحوه حل مشکلات زندگی

 

وقتی که از مشکلات مان بدمان می آید، خودمان را از فرصت آموختن درس هایی که به همراه دارند، محروم می کنیم.
به مشکلات زندگی به عنوان یک درس است.  

خاطرمان باشد که کره ی زمین یک کلاس درس بزرگ است. یکی از راه های که درجه ی انسانیت انسان ها را تعریف می کند، نحوه ی برخورد ما با این مشکلات بوجودآمده است.
زندگی موفق به این معنا نیست که هر زمان از خواب بیدارشویم و به خودمان بگوییم: موفق شده ام و دیگر هیچ مشکل و مسئله ای ندارم، تمام مشکلاتم به پایان رسیده است. مهم نیست که در زندگی مان چقدر مسئله و مشکل داریم، مهم نحوه ی برخورد ما با آن هاست.
همه ی مشکلات و مانع ها در واقع هدیه ها و محبت هایی هستند که لباس هایی مبدل می پوشند. در دل همه ی این مشکلات و موانع مهم ترین درس های زندگی نهفته است. وقتی با این دید به مسائل و مشکلات زندگی مان نگاه کنیم توان این را پیدا می کنیم که آن ها را حل کنیم و از پیش پای خودمان برشان داریم. با این دید به مشکلات نگاه نکنیم که آنها مزاحم ما هستند بلکه زندگی و مشکلات مان را از دیدگاه خداوند بنگریم.آن وقت می توانیم مشکلات و چالش های زندگی را گرامی بداریم و حتی می توانیم با روی باز به آن ها خوش امد بگوییم. چرا که این مشکلات هستندکه شرایط رشد مارا ایجاد می کنند.
«خدایا هرچه که مرا از تو می گیرد، بگیر»  

حل مشکلات زندگی – نتیجه ی تسلیم شدن در مقابل مشکلات زندگی

چه چیزی باعث می شود که ما از خدا دور شویم و ارتباط مان با معنویت قطع شود؟

همین ترس ها، بی اعتمادی ها، غرورها، بی ایمانی ها و منفی بافی های مان.

همین احساسات، عواطف، رفتارها، مرام ها و منش هایی که اغلب در مواجه با بحران های زندگی نشان می دهیم.

 

درس پیشنهادی : چگونه زندگیمان را تغییر دهیم ؟ 

حل مشکلات زندگی از طریق نیروی معنوی

خداوند چگونه می تواند این ها را از ما بگیرد؟

تنها راه از بین بردن این خصوصیات و ویژگی های منفی این است که مشکلات و مانع هایی را سرراه ما قرار دهد تا ما را مجبور کند با خصوصیات منفی وجودمان روبه رو شویم آن ها را ببینیم و بعد از آن تصمیم بگیریم آن ها را اصلاح کنیم و التیام بخشیم.

حل مشکلات زندگی – موهبت های  نهفته در مشکلات زندگی

در زندگی مان هیچ چیز به اندازه مشکلات و موانع که بر سر راه ما قرار می گیرند نمی توانند عیب ها و کمبود های ما را به ما نشان دهند. مانع ها و مشکلات به خوبی به ما نشان می دهند که در کدام زمینه احتیاج به رشد و تغییر داریم و باید کدام درس های زندگی را بیاموزیم.

چرا این مشکل برای من به وجود آمده است؟

« تفاوت بین جنگ جویان و آدم های معمولی این است که جنگ جو همه ی مشکلات و اتفاقات را مانند یک چالش می بیند، در صورتی که آدم معمولی و عادی همه چیز را یا نعمت و الطاف الهی می بیند یا مصیبت و گرفتاری.»

هیچ گاه از دو حالت خارج نیست، یا هر چیزی که در زندگی ما رخ می دهد معنا و مفهومی دارد و قسمتی از یک هدف و آرمان برتر و والا تر است، یا این که در هیچ چیز این عالم هیچ معنا، هدف و مقصودی نیست.

 هنگامی  می رسد که در مراحل رشد و خود آگاهی باید تصمیم بگیریم و یکی از این دو موضع را انتخاب کنیم.
آیا به راستی زندگی مان هدف و غایتی دارد؟

 

درس پیشنهادی : چگونه خشم خود را کنترل کنیم ؟

مشکلات مانند یک فرصت می باشند. برای حل مشکلات زندگی لطفا اقدام کنیم.

 

به مشکلات به چشم یک فرصت نگاه کنید و به آن معنا ببخشید

زندگی بر اصول قواعدی تشکیل شده است. انتخاب دوم می گوید همه ی اتفاق ها کورکورانه ومغشوش است و تضمین کننده ی رشد و تعالی نیست.
صد درصد برای تمامی مشکلاتی که در زندگی مان اتفاق می افتد دلایلی وجود دارد. دقیقا همین درک است که به ما اجازه می دهد مانع و مشکلات زندگی مان را گرامی بداریم.

گرامی داشت مشکلات و مانع های زندگی به این معنا نیست که تصورکنیم که به این دلیل در زندگی ما ایجاد شده که ما را ناراحت و عصبانی کند و حتی تنبیه و مجازات مان کنند.گرامی داشت مشکلات و مانع های زندگی مان به این معناست که تمامی آنان را به معنای آموزگاران خود بنگریم و به جای این که وجود آن ها را به معنای بدبختی بپنداریم،  باید مشکلات و مانع ها را بخش بسیار با ارزش و ضروری سفرمان روی این کره خاکی بدانیم که درس هایی برای مان به همراه دارد.

 

مشکلات و موانع زندگی مان را گرامی بداریم
 

همه ی ما معمولا وقایع و یا کسانی را گرامی می داریم که دوستشان داشته باشیم و خود را مدیون آنها بدانیم، گرامی داشتن تمام سختی ها و موانع حتی اگر ناممکن به نظرنرسدکمی عجیب و غریب است. از خود می پرسیم چطورممکن است چیزی که برای مان دردآوراست و با داشتنتش احساس بدبختی می کنیم را گرامی بداریم؟
در این مورد همه با هم احساس همدردی می کنیم. مشکلات و موانع همواره درک، شعور، آگاهی و روشن بینی را به همراه خود می آورند، وقتی که با این  هدیه ها و محبت ها مانند دزدانی رفتارمی کنیم که گویی زندگی مان را خراب کرده اند خودمان را از هدیه ها و محبت های گران قدری را که برای مان به همراه داشته اند محروم می کنیم.
گرامی داشت مسائل و مشکلات به این معنی نیست که حتما باید از آن ها خوش مان بیاید.

فکر می کنیم این یکی از آن مواردی است که برخی از ما با آن دچار مشکل هستیم. به این معنا که قرار باشد مشکلات و موانع وآن چه را که آن ها به ما می آموزند گرامی بداریم، نباید حال ما بد شود. این مسئله غیر ممکن است. 

به خاطرمان داشته باشیم آن چه را که قبلا راجب آن صحبت کرده ایم این بود که رشد و تغییر همواره دردناک می باشد و رویدادهای زندگی مان درس بزرگ تری به ما بدهند عذاب بیشتری می کشیم. 

این درک و آگاهی را همواره در گوشه ی ذهن مان داشته باشیم که:
آن چه برای مان اتفاق می افتد ناخوشایند است و احساس بدی به ما می دهد، اما میدانیم که خیر بزرگی را با خود به همراه خواهد آورد.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your site? My blog site is in the exact same niche as yours and my users would really benefit from a lot of the information you provide here. Please let me know if this okay with you. Regards!

  2. I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this web site. I am hoping the same high-grade web site post from you in the upcoming also. In fact your creative writing abilities has encouraged me to get my own website now. Actually the blogging is spreading its wings rapidly. Your write up is a great example of it.

  3. Please let me know if you’re looking for a article author for your blog. You have some really great posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Kudos!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا