بهبود زندگی

چگونه در روز احساس خستگی کمتر کنیم؟

بنظر شما چطور می توان احساس خستگی کمتر داشت؟ در این مقاله سعی داریم به این موضوع و راهکارهای آن بپردازیم.

کاملا طبیعی است که یک روز را بدون برنامه و شلخه بگذرانید. ولی اگر به طور گیج کننده ای به دنبال یک فنجان قوه تمام نشدنی هستید و هر زمانی که در تختتان نیستید، هرلحظه دلتان می خواهد برگردید و بر روی تختتان دراز بکشید، وقت آن رسیده است که عادت های خو را ارزیابی کرده و آن دسته از عادت هایی که سبب تخلیه انرژیتان می شود را تغییر دهید.

 

 

 

اگر به تازگی احساس خستگی می کنید ویا خستگی جسمیتان آنقدر شدید است که نمی توانید اعمال طبیعی و نرمال روزانه خود را انجام دهید، توصیه میکنیم که هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

ولی اگر در سلامتی کامل جسمی به سر می برید ولی باز هم دیوار خستگس بر سرتان آوار می شود نباید آن را به عنوان یک واقعه طبیعی در نظر بگیرید و نباید به آن عادت کنید ویا آنکه هنگام خستگی سریعا به تختتان رجوع کنید، بلکه باید زندگیتان را در یک مسیر مشخص مدیریت کنید. همچنین میتوانید کارهایی انجام دهید تا سطح انرژیتان را بالاتر ببرد، در این قسمت مواردی از این نوع فعالیت ها را بیان می کنیم:

راهکارهای احساس خستگی کمتر

1- خواب خود را تنظیم کنید تا احساس خستگی کمتر کنید

نقش خواب در احساس خستگی کمتر

مسلما میدانید که خواب بسیار کم سبب خستگی تان می شود، بدین صورت که اگر کمتر از هفت ساعت در طول شبانه روز بخوابید نه تنها در طول روز خستگی را تجربه می کنید بلکه در معرض خطرات جدی سلامت از قبیل شش موردی که درذیل ذکر شده می شوید.

  1. افسردگی 
  2. افزایش وزن
  3. افزایش خطر تصادفات
  4. کمبود ایمنی
  5. افزایش خطر دیابت و مشکلات قلبی
  6. اختلال تفکر، حافظه، خلق و خوی

در حالی که خواب بسیار کم رایج ترین علت خستگی است جالب است بدانید که خواب بیش از نه ساعت در روز هم می تواند به همان اندازه بد باشد و سبب بروز خطرات جدی از نظیر(چاقی، دیابت، سردرد و..)شود. بنابراین لازم است که یک میانگین معقول برای بازه زمانی خوابتان در نظر بگیرید اکثر بزرگسالان در حدود هفت تا هشت ساعت در طول شبانه روز می خوابند.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید و اکثرا از آن به عنوان کاهنده انرژی یاد می شود دکمه چرت زدن آلارم گوشیتان است! مسلما وسوسه انگیز است که دکمه چرت زدن را بفشارید و چشمانتان را برای نه دقیقه خواب بیشتر ببندید، اما باید هشیار باشید و بدانید که این نه دقیقه وسوسه انگیز تنها به کم شدن کشش و انگیزه شما برای بیداری کمک می کند بنابر این در همان لحظه ای که ساعتتان شروع به زنگ خوردن کرد، هرچقدر هم سخت بیدار شوید و کمه چرت زدن را نفشارید!

به یاد داشته باشید که خواب به اندازه ورزش و تغذیه برای سلامتی تان حائز اهمیت است، بنابراین از ساعت خواب خود نکاهید تا به کارهای دیگرتان برسید!

 

2- با پروتئین سوخت گیری کنید تا احساس خستگی کمتری داشته باشید

اگر اکثرا صبحانه تان یک کیک شکلاتی و یا دونات است، یا یک کاسه سریال صبحانه، ویا بد تر از آن، هیچ صبحانه ای نمی خورید! شما تنها برای ساعت اندکی انرژی خواهید داشت. پر کردن شکمتان با کربوهیدرات زیاد باعث می شود چندساعت بعد از سیری قند خونتان سریعا کاهش پیدا کند و تمایل شما را برای مصرف خوراکی ها و میان وعده های ناسالمی از نظیر شیرینی جات و شکلات بالا ببرد. از پروتئین در اکثر وعده های خود استفاده کنید و میزان استفده از کربوهیدرات را با میزان استفاده از پروتئین در هر عده مدیریت کنید. اگر زمان کافی دارید برای صبحانه تخم مرغ میل کنید واگر زمان کافی ندارید مقداری نان (بهتر است نان جو باشد) را به کره بادام زمینی آغشته کنید و میل کنید و یا آنکه از یک کاسه ماست میوه ای لذت ببرید. همچنین در برخی فروشگاه ها می توانید میان وعده هایی با درصد پروتئین بالا خریداری کنید. به جای انکه عصرانه تان مقداری شیرینی و تنقلات با شکر مصنوعی باشد، می توانید مقداری میوه و پنیر مصرف کنید. پروتئین سبب جلوگیری از نوسانات ناگهانی قند خون می شود و موجب می شود در طول روز هوشیار تر باشید.

 

3- کاناپه راحت خود را دور از دسترس بگذارید

به نظر غیرمنطقی و غیرمعقول می آید اما جالب است بدانید که خستگی روزانه می تواند محرکی برای بدنتان باشد تا فعالیت بیشتری اجام دهد. ورزش و تحرک سبب بالا رفتن متابولیسم و تحریک خلق و خو می شود،همچنین کمک می کند تا در شب خواب بهتری داشته باشید.شما نیازی به گذراندن ساعت های زیاد در باشگاه ندارید بلکه یک پیاده روی بیست دقیقه ای نیز می تواند کارساز باشد.

 

همچنین بخوانید: بهترین زمان برای پیاده روی و ورزش

 

4- هر زمانی و در هر مکانی اب بنوشید تا احساس خستگی کمتر داشته باشید

نوشیدن آب سبب می شود تا احساس خستگی کمتری داشته باشیم.

از دست دادن آب بدن به خستگی منجر می شود و اکثر مردم در طول روز آب کافی نمی نوشند. برای بالا بردن مصرف آب روزانه تان، در دست داشتن یک بطری کوچک آب در طول روز و نوشیدن یک لیوان اب قبل از هر وعده غذایی می تواند کارساز باشد.یکی دیگر از راهکارهایی که با استفاده از آب می تواند به هوشیاری بیشتر شما کمک کند گرفتن یک دوش سریع است، اگر در موقعیتی قرار دارید که نمی توانید دوش بگیرید صورت و دستانتان را با آب سرد بشویید به هوشیاری بیشتر شما در طول روز کمک می کند.

 

 

 

5- کمی هم شاد باشید

یک خنده چند ثانیه ای یکی از انرژی زا ترین تاکتیک های است که هیچ هزینه ای برایتان ندارد.برای آنکه میزان شادی و خندیدنتان را در طول روز افزایش دهید، در طول روز فیلم هایی با ژانر کمدی تماشا کنید، رمان های کمیک و یا کتابچه های کمیک را همیشه در دسترس قرار دهید ویا می توانید با یکی از دوستان پرانرژیتان که همیشه سبب خنده و شادی شما می شود تماس داشته باشید.  

هر روز هرچند هم کوتاه زمانی را به گذراندن فعالیت مورد علاقه تان اختصاص دهید. این فعالیت ها می تواند هر چیزی باشد، خواندن، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان، گل کاری، نقاشی کشیدن…وهرچیزی که موجب به وجود آمدن حس خوب در شما می شود.

چیزهای جدید را امتحان کنید، در کلاسی که به آن علاقه مندید ثبت نام کنید، آن رستوران جدیدی که تبلیغاتش در سطح شهر است را برای یک بار هم که شده امتحان کنید، یک سرگرمی ویا یک ورزش جدید یاد بگیرید، حتی تغییرات کوچکی مانند تغییر مدل موهایتان ویا انتخاب مسیری متفاوت برای رفتن به سر کار و یا محل تحصیل می تواند در هوشیاری بیشتر شما موثر باشد.

 

6- از وضعیت مناسب ذهنی خود اطمینان پیدا کنید

استرس، نگرانی و افسردگی، انرژی زیادی را کاهش می دهد.اگر افکار غم انگیز و ناراحت کننده شما را احاطه کرده اند و عمیقا احساس افسردگی می کنید بهتر است از اشخاص حرفه ای کمک بگیرید ولی اگر به طور نرمال گاها دچار تشویش و استرس میشوید چند راهکار زیر پیشنهاد می شود:

1- کارهای داوطلبانه: کمک به دیگران یکی از بهترین راه ها برای بهبود روحیه و انرژی شماست.

2- لیست قدردانی: چند دقیقه قبل از خواب را صرف نوشتن چند مسئله مختصر خوبی که در روز پشت سر گذاشته اید و قدردانش هستید کنید.

3- بخشش: ادامه دان به احساس خشم، ناراحتی، دلتنگی یا ناراحتی و رنجش، سطح انرژی شما را به شدت کاهش می دهد.دقت کنید که انتشار و به اشتراک گذاشتن هرچه بیشتر افکار منفی، به ذهنتان ازادی عمل بیشتری می دهد تا در مورد موضوعات تحریک کننده اعصاب بیشتر تمرکز کنید.

4- مدیتیشن: نیاز نیست در روز یک ساعت از وقتتان را برای مراقبه صرف کنید، صرف سه دقیقه برای شمارش تنفس در محیطی کاملا ساکت و آرام می تواند اثربخش باشد و. به هوشیاری هرچه بیشتر شما کمک کند.

5- معنویت: ارتباط خود با خداوند را بررسی کنید وببینید در چه رتبه ای از معنویت روحی قرار دارید. گاها ارتباط با قدرت والاتر راهی بسیار اثربخش برای قوت قلب و کاهش نگرانی هاست. شکر گذاری کنید و ذهنتان را از تمامی افکاری که سبب خستگی شما می شود تهی کنید.

اگر به نظر می رسد کافئین به اندازه کافی در دسترس شما نیست، وقت آن است که فنجان قهوه خود را تنظیم کنید. تغییرات سالم راه بسیار خوبی برای ساختن حس خوب و پرورش انرژی شما برای تسخیر زندگی شلوغ وپرکار امروزه است.

بطور خلاصه در این مقاله به راهکارهای مهم در زمینه احساس خستگی کمتر پرداختیم و موارد مهمی را مورد بررسی قرار دادیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا