خود آگاهی

نقش کهن‌ الگو پوزیدون در اسطوره ها چگونه است؟

همان طور که در مقاله قبل اشاره شد کهن ‌الگو ها منبع نیروی درونی برای انسان ها هستند و بر شخصیت و اولویت های آن‌ها اثر می ‌گذارند و از سویی شناخت و درک این الگوها افراد را قادر خواهد ساخت تا خود را بهتر شناخته و پذیرش را در خود افزایش دهند. در مقاله پیش رو به کهن ‌الگوی پوزیدون پرداخته خواهد شد.

در اسطوره های یونان، پوزیدون ابتدایی ‌ترین فرمانروا در میان کهن ‌الگوها است که فرمانروای دریاها و اسب ها شناخته می شود و با ارابه اش بر روی دریا می ‌راند. آب در انسان نماد اسرار، خطراتِ ذهنیِ ناآگاه و سیال است که دائما در حرکت است و شکل آن هرگز تغییر نمی ‌یابد و هر لحظه نسبت به قبل متفاوت و غیر یکسان است و اسب نماد وجود تربیت نشده و خام انسان است. هم چنین در اسطوره‌های یونان موج های مخرب، طوفان و زمین لرزه در دست پوزیدون است. مشهور ترین ویژگی این کهن‌ الگو مزاجِ هیجانی آن است، هم چنین می ‌توان به ویژگی هایی مانند خشمگین بودن و بداخلاقی، خطرناک بودن و اهل خراب کردن اشاره کرد.

کهن ‌الگو یا آرکی تایپ چیست؟ | آرکی تایپ چه مفهومی دارد؟

افراد دارای کهن ‌الگوی پوزیدون چه ویژگی هایی دارند؟

پوزیدون فرمانروای دریا است و دریا در استعاره به معنی ذهن نا خودآگاه است. در این گونه افراد خاطرات و احساسات شخصی در سطح آب قرار دارد و دسترسی به آن ساده است و در عمق آب نیز نا خودآگاه جمعی بشر قرار گرفته است و مشاهده آن به راحتی امکان ‌پذیر نیست. آب و ذهنِ نا خودآگاه دارای ارتباطی نمادین با هم هستند.

همان طور که در بالا ذکر شد پوزیدون فرمانروایی خشمگین و کینه جو است که در عمق آب ها زندگی می ‌کند و هر چه را سر راهش باشد با خشم نابود می کند. زمانی که احساسات فرد سرکوب شود، این الگو به عمق رانده شده و در شخصیت فرد به شکل غیر فعال می ‌ماند و احساسات به جای بروز، حبس شده و زمانی که دیگر نتوان آن را سرکوب کرد به صورت خشم و انتقام بیرون ریخته می ‌شود و تصور می ‌شود زمانی که این افراد متنفر و عصبانی هستند، هیچ فردی خشمگین ‌تر از آن­ها در دنیا نیست. از جمله ویژگی های کمتر شناخته شده پوزیدون می ‌توان به عمق احساساتی که در زیرِ زمین قرار دارد اشاره کرد. این احساسات با وجود آنکه تجربه نشده و یا دیده نشده ­اند در شمار احساسات اثر گذارند که بروز آن لازم است. فردی با کهن ‌الگوی پوزیدون، زمانی که به عمق احساسات و هیجانات خود وارد می ‌شود، به قلمرو پوزیدون وارد شده و به احساسات و هیجانات دسترسی دارد. در این خصوص می ‌توان به روانشناسان، موسیقی دانان و شاعران اشاره کرد که با ورود به عمق دنیای احساسات به نا خودآگاه جمعی انسان ها دسترسی پیدا می ‌کنند. جوامعی که برای هنر و ادبیات ارزش قائل می ‌شوند امکان بروز احساسات را برای افراد ایجاد می ‌کنند. افرادی با این الگو، از حافظه طولانی مدت عاطفی برخوردارند و خاطرات کودکی خود را به یاد می ‌آورند.

افرادی که دارای کهن ‌الگوی فعال پوزیدون هستند نمی توانند شکست را تحمل کنند و با ناراحتی و خشم نسبت به شکست های خود واکنش نشان می دهند و با توجه به اینکه به فرمانروایی علاقه دارند در صورتی که در دنیای بیرون این امکان را نیابند قلمرو پادشاهی خود را به درون خانه خواهند آورد.

پوزیدونی ها شخصیتی کینه ‌توز دارند که با گذشت مدت زمان طولانی نیز انتقام و دشمنی را فراموش نمی کنند و به هر صورت که ممکن باشد حساب دشمن را می ‌رسند. می‌توان نمونه‌ ای از این کهن ‌الگوها در شخصیت ‌های فیلم های هالیوودی دید.

احساسات و هیجانات فردی که دارای کهن ‌الگوی فعال پوزیدون است با غرایز طبیعی در ارتباط است. این افراد یا برون ‌گرا هستند و احساسات خود را بروز می ‌دهند و یا درون‌ گرا بوده که در این صورت احساسات و هیجانات را در درون خود سرکوب می ‌کنند، اما در هر صورت دارای احساساتی عمیق هستند.

کودکان پوزیدونی چگونه هستند؟

کودکان پوزیدونی
آب نماد مهم برای پوزیدون می باشد.

کودکانی که دارای کهن‌ الگوی پوزیدون هستند در مورد مسائلی که برایشان مهم است احساساتی قوی دارند و اگر برون ‌گرا باشند، واکنش هایی سریع، قوی، احساسی و در لحظه از خود نشان می دهند. آن­ها دوست دارند هر چه سریع ­تر به خواسته­ هایشان دست یابند و در صورتی که به آن نرسند، ناراحت و عصبانی می شوند و در مقابل لحظه ‌ای که به خواسته ‌‌ی می رسند، شوق فراوانی از خود نشان می ‌دهند با این حال پس از رسیدن به خواسته ­شان دیگر آن چیز برایشان جذابیت نخواهد داشت. از این رو می ‌توان به سادگی توجه چنین کودکانی را از چیزی که دوست دارند بر روی چیز دیگری متمرکز کرد.

کودکانی با این کهن ­الگو علاقه زیادی به آب دارند و از بودن در استخر یا حمام نه تنها خسته نمی شوند بلکه احساس سرزندگی و خوشحالی دارند

چنین کودکانی که به خاطر ترس از والدین، هیجانات و احساسات خود را سرکوب می ‌کنند، دارای ویژگی های درونی پوزیدون هستند. آن ها ممکن است در خانه و یا مدرسه به دلیل بیان احساسات شان مورد سرزنش قرار گیرند. به طور مثال به خاطر گریه کردن مسخره می‌شوند و یا هنگامی که بالا و پایین می ‌پرند مورد سرزنش قرار می گیرند و مجبورند احساسات شان را در عمق وجودشان حبس کنند.

کهن ‌الگوی پوزیدون در خانواده هایی که شلوغی و به هم ریختگی قابل تحمل باشد و اهمیت زیادی به انجام کارها در زمان معین نمی ‌دهند، دارای ارزش است. افراد در خانواده هایی با این سبک زندگی به راحتی احساست خود را بیان می ‌کنند. می توان گفت کودکان پوزیدونی که در چنین خانه هایی متولد می ‌شوند بسیار خوش شانس هستند.

از سویی دیگر اگر خانواده ‌ای که کودکان پوزیدونی در آن متولد می ‌شوند در نقطه مقابل خانواده های بالا باشد به گونه‌ای که در آن خانواده به زمان ‌بندی انجام کارها اهمیت داده شود و یا نظم و ترتیب در آن حکم فرما باشد، کودکانی با این الگو مجبورند احساسات خود را مخفی نگه داشته و وجود طبیعی خود را سرکوب کرده و تلاش کنند در قالبی که والدین آن‌ها دوست دارند، زندگی کنند که این روش زندگی باعث عذاب آن ها می ‌شود.

در حالت ایده‌ آل کودکانی با این الگو به همان شکلی که هستند در خانواده پذیرفته می‌شوند و در صورتی که والدین با آن­ها صبوری کنند، نظم و احترام گذاشتن به قوانین خانه را فرا خواهند گرفت. اما در نقطه مقابل ممکن است کودکان پوزیدونی در قطب مخالف والدین خود قرار گیرند و این مخالفت از سوی والدین به عنوان نا فرمانی به حساب آید. در این صورت کودکان به خاطر رفتارهای طبیعی خود مورد سرزنش قرار گرفته و تنبیه می ‌شوند. در اینگونه افراد پنهان کردن احساسات باعث می ‌شود تا خشم و ناراحتی خود را روی افراد ضعیف ‌تر خالی کنند.

دوران بلوغ و نوجوانی پوزیدونی ها به چه شکل است؟

نوجوانان پوزیدونی در دوران بلوغ که تغییراتی هورمونی در آن ها پدید می ‌آید معمولاً احساساتی و هیجانی هستند. تصمیمات و واکنش های آن‌ها هیجانی بوده و هماهنگی با دنیای تحصیل ندارند. این نوجوانان از کارهای تکراری و امتحان دادن متنفر هستند و برای کسب موفقیت در تحصیل باید آرکی تایپ دیگری را نیز داشته باشند. این گونه افراد با اینکه از هوش خوبی بهره می ‌برند، اما نمرات پایینی کسب می ‌کنند در صورتی که اگر در جایگاه والد قرار داشته باشند ترجیح می‌دهند فرزندانشان اهمیت زیادی به تحصیل بدهند.

همان طور که پیش تر گفته شد این افراد علاقه زیادی به آب دارند و از بین رشته­ های ورزشی، ورزش های آبی علاقه دارند و در حوزه هنر نیز به بازیگری و نمایش روی می ‌آورند.

این گونه افراد در مراحل زندگی خود در هنگام رسیدن به اهداف و یا کسب موفقیت های مالی عملکرد خوبی از خود نشان نمی ‌دهند.

در مقاله حاضر ویژگی­های کهن­ الگوی پوزیدون مورد بررسی قرار گرفت و به رفتارها و ویژگی­های افرادی با این کهن­ الگو در سنین مختلف کودکی و نوجوانی پرداخته شد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such magnificent info being shared freely out there.

  2. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is important and everything. Nevertheless think about if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and clips, this site could definitely be one of the best in its niche. Fantastic blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا