خود آگاهی

کهن‌ الگو آرس در اسطوره ها چگونه است؟

آرس، از اثر گذار ترین قدرت های تاریخ است. او فرمانروای جنگ و درگیری بوده و عاشقی سنگدل است و از رزم لذت می ‌برد و به همین جهت از میان دوازده کهن ‌الگوی یونانی، این کهن ‌الگو کم ترین مقبولیت را در میان یونانیان باستان داشته است در حالی که در میان رومیان مورد احترام بوده و آن را محافظ و نگهبان می ‌دانند و در میان آن ها به مریخ مشهور است.

این کهن‌ الگو به شکل مردی قدرتمند و قوی همراه با ریش و کلاه خود و زره ترسیم شده است که سپر و شمشیری در دست دارد. او در موقعیت های مختلف می ‌تواند واکنشی سریع از خود بروز دهد. در کتاب هومر به صورت مفصل به آرس پرداخته شده‌ است. او بیان می دارد که آرس فردی توانمند، با شهامت و همواره پیروز بوده است.

از دیدگاه هومر آرس به دنبال برقراری عدالت بوده و خود رهبر جویندگان عدالت است و به انسان ها کمک می کند. او همچنین آرس را فرمانروایی می داند که بر پایه‌ی احساس رفتار می ‌کند.

کهن ‌الگو یا آرکی تایپ چیست؟ | آرکی تایپ چه مفهومی دارد؟

ویژگی های افراد دارای کهن ‌الگوی آرس چیست؟

 این کهن‌ الگو مربوط به احساس و واکنش های آنی است که باعث بروز رفتارهایی غیرمنتظره می ‌شود و افرادی که چنین الگویی دارند به صورت ذاتی دچار برآشفتگی و غضب شده و به دیگران ضرر می رسانند. نمونه این گونه افراد را می‌توان در فیلم های هالیوودی یافت؛ افرادی که معمولاً شخصیتی آرام و ساکت دارند اما پس از اتفاقی غیره منتظره به فردی خشن تبدیل می ‌شوند که بدون فکر و غیر منطقی عمل می ‌کنند تا جایی که کسی توانایی متوقف کردن آن‌ها را ندارد. در این گونه افراد حتی ممکن است علت خشونت آن ها منطقی نباشد بلکه در آنی تحریک شده و رفتاری لحظه‌ ای از خود بروز می ‌دهند.

متأسفانه در فرهنگ غرب معمولاً افرادی با کهن ‌الگوی آرس بی ‌ارزش محسوب شده و طرد می ‌شوند. به طور مثال این کهن ‌الگو در میان سیاه ‌پوستان از آن جهت که مورد تمسخر و تحقیر سایرین قرار می ‌گیرند، زیاد دیده می ‌شود. البته این الگو در میان سفید پوستان نیز وجود دارد و افرادی با این الگو معمولاً با خواهران و برادرانشان مورد مقایسه قرار گرفته و تحقیر می ‌شوند. این گونه افراد از سوی پدر خود مورد حمایت قرار نمی ‌گیرند و حتی توسط آن ها در مقابل دیگران نیز مسخره می ‌شوند. با این حال افراد زیادی که این کهن ‌الگو را دارند با پذیرش تمسخرها و تحقیرها از دیگر ویژگی های این کهن ‌الگو برای رسیدن به موفقیت استفاده می ‌کنند.

افرادی که کهن ‌الگوی آرس در آن ها فعال است حامیان خوبی برای فرزندانشان هستند. آن‌ها همواره مراقب خود و فرزندانشان هستند. این گونه افراد برخلاف افراد دارای الگوی پوزیدون، که در مقاله قبل به آن پرداخته شده بود، کینه توز نیستند و برای انتقام گرفتن به دنبال موقعیت مناسب نمی ‌گردند بلکه در لحظه اقدام کرده و خشم خود را نشان می ‌دهند.

این کهن ‌الگو در صورتی که در افراد سرکوب شود امکان فعال شدن نمی‌ یابد. به طور مثال اگر فردی در کودکی با پدرش هرگز کشتی نگرفته باشد و یا بازی نکرده باشد ویژگی های آرس از جمله قابلیت های فیزیکی و در لحظه عمل کردن را در وجود خود سرکوب کرده است و در صورتی که ویژگی های این کهن ‌الگو برای مدتی طولانی در فرد محبوس و سرکوب شده باشد، واکنش های فیزیکی او نسبت به اتفاقات و افراد پیرامون را از دست خواهد داد. بدن این فرد در مواجهه با موقعیت های ناگوار و دلهره‌ آور، دچار تنش های فیزیکی می شود، به طور مثال ممکن است دچار گرفتگی عضلات شود و یا حتی دچار یبوست، فشار خون بالا شود و برای رفع این مشکل فرد دیگری باید درباره واکنش های فیزیکی و شناساندن آن به فرد آرسی، با او صحبت کند و آگاهی او را نسبت به این موضوع افزایش دهد. هم چنین اگر سایرین با درک زبان بدن فرد آرسی، او را نسبت به این مسئله آگاه‌ تر کنند، فرد می تواند یاد بگیرد که چگونه به آرامی کهن‌ الگوی آرس را در وجود خود آزاد تر بگذارد. البته چنین فردی می ‌بایست ارتباطش را با سایرین نیز بیش تر کند.

افراد با الگوی آرس اعتماد به نفس بالایی دارند. آن ها احساساتی، فعال و همچنین گستاخ هستند. همان طور که گفته شد در لحظه عمل می کنند و واکنش هایشان قابل پیش ‌بینی نیست و به عواقب آن نیز فکر نمی ‌کنند. از همین رو دچار دردسر و مشکل می ‌شوند. در اینگونه افراد واکنش های دیگران نقش مهمی در زندگی آن ها دارد.

مشاغل مناسب کهن الگو چه می ‌باشد؟

افرادی با کهن ‌الگوی آرس در انتخاب شغل و حرفه خود مشاغلی را انتخاب می کنند که دارای ریسک باشد. آن ها علاقه چندانی به کارهای تئوری ندارند بلکه دوست دارند از ابزارهای مختلف استفاده کنند و فعالیت و حرکت داشته باشند. این گونه افراد ترجیح می‌دهند هدف های کوتاه مدت را انتخاب کنند. آن ها ممکن است مجذوب ساخت‌ وساز و یا شرکت های نفتی شوند و درآمد خوبی هم داشته باشند، اما اهل پس ‌انداز نیستند و به سرعت پولشان را خرج می ‌کنند. آرسی ها با مشکلات زیادی در مسیر رسیدن به موفقیت روبرو خواهند شد و کنترل اعصاب خود را از دست می ‌دهند.

همان طور که گفته شد آرس فرمانروای جنگ است و معمولاً آرسی ها وارد ارتش می ‌شوند و در دنیای ورزش بیش تر ورزش هایی را انتخاب می ‌کنند که تماس فیزیکی در آن زیاد باشد و معمولاً به خاطر عملکرد خشن خود مورد عتاب قرار می ‌گیرند. این افراد در صورتی که وارد حوزه های هنری شوند با واکنش های سریع و خشن خود دچار درگیری های فیزیکی شده و مشکلاتی را برای سایرین ایجاد می کنند.

ارتباط آرس تایپ ها با دیگران چگونه است؟

ارتباط آرس تایپ با دیگران

مردانی که چنین الگویی دارند معمولاً با زنان برخوردی دوستانه دارند اما آن ‌ها را به عنوان دوست نزدیک به شمار نمی ‌آورند. این گونه مردان با زنانی با الگوی آفرودیت نقاط مشترک بسیاری داشته و درک کاملی از یکدیگر دارند، اما در مقابل با زنانی با الگوی آتنا هماهنگی زیادی ندارند.

مردانی که آرکیتایپ آرس در آن ها بیدار است در ارتباط خود با سایر مردان، زمان زیادی را با آنها برای انجام بازی های دسته جمعی و یا تماشای ورزش می ‌کنند. آن ها با دوستان خود بسیار صمیمی هستند و اهمیت زیادی به آن ها می دهند تا حدی که در هر شرایطی از آن ها دفاع می ‌کنند و طرد شدن از سوی دوستان باعث ناراحتی آن ها می ‌شود. این گونه افراد علاقه زیادی به صحبت های عمیق فلسفی ندارند.

این افراد در بیان احساساتشان راحت هستند و قضاوت دیگران برای آن ها مهم نیست. افرادی با این کهن ‌الگو در زندگی فرزندان خود جایگاه ویژه ‌ای دارند. آن ها حس پدر بودن را به فرزندانشان منتقل می ‌کنند و زمان زیادی را با کودکان خود می ‌گذرانند اما زمانی که فرزندانشان بزرگ می ‌شوند، در صورتی که علایق یکسانی با پدر آرسی خود نداشته باشند، از او فاصله می گیرند. همان طور که گفته شد افرادی با این الگو خشم و عصبانیت خود را سریع بروز می ‌دهند و این رفتار آن ها در مقابل فرزندانشان باعث ایجاد ترس و هراس در فرزندانشان می ‌شود.

افرادی با کهن ‌الگوی آرس دوران کودکی خود را چگونه می ‌گذرانند؟

کودکانی که دارای کهن ‌الگوی آرس هستند از همان ابتدای تولد احساساتی و فعال هستند. آن‌ها به شکل های مختلف احساسات خود را بروز می ‌دهند و برای این کار از بدن خود نیز استفاده می ‌کنند و دست ها و پاهایشان را تکان می ‌دهند. آن‌ها به بازی های فیزیکی علاقه دارند و دوست دارند هرچیزی را با تجربه کردن یاد بگیرند به همین خاطر معمولاً زخمی می ‌شوند. والدین این کودکان باید مراقب آن ها باشند تا آسیبی به آن ها نرسد؛ آن ها باید صبور باشند زیرا چنین کودکانی سرشار از انرژی هستند و در کارهایشان احتیاط نمی ‌کنند. کودکانی با این الگو معمولاً حرف‌های والدین خود را فراموش کرده و نا فرمانی می ‌کنند و با سخنان خود نیز باعث ناراحتی و عصبانیت والدینشان می شوند و اگر والدینی سلطه ‌جو داشته باشند، ممکن است مورد تنبیه قرار گیرند. در مقابل اگر مادرانی فرمانبردار داشته باشند به راحتی بر آن ها تسلط خواهند داشت گویی جای کودک و والد با هم تغییر کرده‌ است. برای تربیت درست این کودکان باید علاوه بر اینکه به خواسته هایش توجه می ‌شود مرزها را نیز مشخص کرد. والدین چنین کودکانی می ‌بایست فعالیت هایی فیزیکی برای آن ها مهیا کنند و نظم و ترتیب را به آن ها یاد دهند. پدران کودکانی آرسی باید توجه داشته باشند که احساسات آن ها را سرکوب نکنند و فرزند خود را مورد تحقیر و تمسخر قرار ندهند چرا که این گونه رفتار باعث می‌شود تا این کودکان در بزرگسالی سایرین را مورد تحقیر قرار دهند.

دوران نوجوانی و بلوغ آرسی ‌ها به چه شکل است؟

در دوران نوجوانی به جهت هورمون های سنین بلوغ، ویژگی های این افراد از جمله خشم، هیجانات و تصمیم های آنی، چند برابر می ‌شود. این افراد با شرکت در ورزش های گروهی و به نمایش گذاشتن خشم خود مورد تشویق، تحسین و پاسخ دیگران قرار می گیرند و یا ممکن است وارد گروه های بزهکار شده و از جامعه طرد شوند. افرادی با الگوی آرس اگر در زمان تحصیل دوراندیش نباشند ممکن است تحصیل را رها کرده و از پیشرفت در موسیقی، وزرش و تحصیلات دانشگاهی باز بمانند.

آیا آرسی‌ ها در ‌دوران میان ‌سالی و کهن ‌سالی احساس رضایت می کنند؟

در این گونه افراد شیوه زندگی در دوران میان‌ سالی رابطه مستقیمی با طبقه اجتماعی آن ها دارد به گونه‌ ای که اگر در خانواده های جاه طلب بزرگ شده باشند به جهت اینکه منطق در آن خانواده حاکم است و احساسات جایی ندارد، آن ها نیز در طول زندگی خود بی ‌ارزش تلقی می ‌شوند. اما اگر در خانواده‌ ای تاجر متولد و بزرگ شوند از طرف خانواده مورد حمایت قرار گرفته و می توانند در مسیر استعداد هایشان قدم بگذارند و به راحتی احساسات خود را بروز دهند و در میان ‌سالی حس خوبی نسبت به خود خواهند داشت. حمایت عاطفی برای این گونه افراد مهم است و در صورتی که آن را در خانواده کسب نکنند در بیرون از خانواده به دنبال آن خواهند بود. متولد شدن در خانواده ‌ای که به کارگری مشغول هستند برای این گونه افراد بهترین حالت ممکن است. در چنین خانواده هایی واکنش های فیزیکی و احساسی این افراد به راحتی پذیرفته می ‌شود و از این رو باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها می ‌شود. این افراد معمولاً به جهت خلق جنجگویی که دارند و ممکن است وارد ارتش شوند و یا شغل‌های خطرناک و دارای ریسک را انتخاب کنند و بر اثر تصادف و یا جنگ کشته شوند و به کهن‌ سالی نرسند. اما در صورتی که زنده باشند، بیش تر از هر دور‌ه ‌ی دیگری در عمرشان، از زندگی خود راضی خواهند بود. همان طور که در بالا ذکر شد اگر این گونه افراد در خانواده های اهل تلاش و انجام کارهای فیزیکی زندگی کنند به جهت کارهای فیزیکی که انجام می ‌دهند بسیار از وضعیت خود راضی خواهند بود و در کهن ‌سالی نیز با آرامش با دیگران وقت می گذرانند و از زندگی خود لذت می ‌برند.

علت ناهنجاری ‌های آرس تایپ ها چیست و چگونه بهبود می ‌یابند؟

ناهنجاری های آرس تایپ ها

افراد دارای کهن ‌الگوی فعال آرس از آن جهت که واکنش های لحظه‌ای از خود بروز می ‌دهند، نمی ‌توانند خود را مشاهده کنند و بی دلیل مانند یک گفتگوی ساده با دیگران وارد دعوا می ‌شوند. اوباش های خیابانی نمونه‌ ای از این گونه افراد هستند. افراد آرسی در صورتی که در کودکی مورد تحقیر قرار گرفته یا ترسیده باشند در بزرگسالی این احساس ترس را با فریاد کشیدن و کتک زدن زنان و کودکان بروز می ‌دهند. این افراد در دوران کودکی، احساس ترس را در وجود خود سرکوب کرده ‌اند و به همین جهت ، در بزرگسالی در هنگام کتک زدن کودکان و زنان نمی ‌توانند با آن ها همدردی کنند مگر این که خود را به جای فرد آسیب ‌دیده بگذارند. این افراد هر گاه بتوانند فردی را در خانواده مورد اذیت و آزار قرار می ‌دهند. آن ها به نوعی با این رفتار کودک درون خود را نشان می دهند که مورد آزار قرار گرفته بوده‌است.

همان طور که پیش تر ذکر شد این افراد کارهایی را انجام می ‌دهند که از سوی دیگران تشویق شوند. آن ها ممکن است توسط دوستان خود تشویق شوند تا کارهای جسورانه ‌ای انجام دهند و از آن جایی که بدون فکر کردن عمل می کنند ممکن است توسط دیگران طرد شوند. این افراد هرگاه اتفاقی بیافتد از سوی بزرگترها، به خصوص ناظمین مدرسه، مقصر شناخته می ‌شوند.

این گونه افراد به جهت ویژگی هایشان که در مقاله قبل اشاره شد، در محل کار خود با مشکل روبرو می ‌شوند زیرا نمی ‌توانند خشم خود را کنترل، و قبل بروز واکنش فکر کنند.

افرادی با کهن‌ الگوی آرس به دلیل آن که مسئولیت ‌پذیر نیستند و نمی ‌توانند توقعات و خواسته های دیگران را عملی سازند، احساس می ‌کنند در زندگی شکست خورده و ناموفق هستند و تا زمانی که آن ها را به خاطر خودشان دوست نداشته باشند، چنین حسی را در وجود خود دارند.

همان طور که پیش تر ذکر شد این گونه افراد عصبانیت خود را بر روی زنان و کودکان خالی می ‌کنند و برای بهبود این مشکل، افرادی که توسط آرسی ها مورد اذیت قرار گرفته ‌اند، نباید سکوت کنند بلکه با ایستادگی در مقابل آرسی ها، آن‌ها را از رفتار شان آگاه می کنند. برای بهبود افرادی با این کهن ‌الگو که نمی ‌توانند واکنش های آنی و خشم خود را کنترل کنند، والدین آن ها می بایست از همان دوران کودکی به آن ها عشق بورزند و صبوری را به آن ها یاد دهند. همچنین این افراد می ‌توانند با فعال کردن کهن ‌الگوهای دیگرِ خود، بهبود یابند. از جمله می توان به کهن‌ الگوی هرمس اشاره کرد که نماد ارتباط برقرار کردن است که هنگام مواجهه با مشکلات می ‌توانند به جای درگیر شدن، با حرف زدن مشکلات را حل کنند. و یا کهن ‌الگوی آپولو، که با دوری از احساسات و هیجانات و خویشتن‌ داری به فرد کمک می ‌کند تا قبل از انجام کاری به نتیجه آن فکر کند.

در این مقاله به مباحثی همچون ویژگی­ های افراد دارای کهن­ الگوی آرس، مشاغل مورد علاقه آن‌ها و ارتباط شان با دیگران پرداخته شد. همچنین به بررسی زندگی افراد دارای کهن ‌الگوی آرس در دوران کودکی، نوجوانی، میان ‌سالی و کهن‌ سالی و به ناهنجاری‌ های و راه های بهبود آن ها اشاره شد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. I do love the way you have presented this specific matter and it really does give me some fodder for thought. On the other hand, from just what I have personally seen, I just wish as other feedback pile on that people today continue to be on point and in no way embark upon a soap box involving the news of the day. Anyway, thank you for this excellent point and although I do not go along with this in totality, I respect your point of view.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا