پرورش کودکان هوشمند

چگونه استعداد فرزندان خود را بشناسیم؟

همه انسان ها با یک توانایی ذاتی به دنیا خواهند آمد. در ابتدای زندگی تمامی کودکان ناتوان هستند، اما به مرور زمان هر کودکی علاقه مندی های خود را در رفتارش بروز می دهد. همه انسان ها دارای استعداد های متفاوتی هستند، پس برای رسیدن به موفقیت ابتدا باید استعداد های درونی خود را کشف کنند. پیدا کردن استعداد های درونی موضوع بسیار با اهمیتی است، پس هر والدینی وظیفه دارد به کشف استعداد های فرزندان خود بپردازد.

استعداد، نهفته در فعالیت های کودکان است. کودکان در زمان اولیه زندگی خود به انجام برخی از فعالیت ها علاقه بیشتری نشان می دهند، پس بهتر است از همان سنین کودکی شناسایی استعداد فرزندان صورت گیرد تا نتیجه بهتری به دست آید، پس با انجام این کار دیدگاه آن ها نسبت به شغل آینده به شکل زمینه ای تقویت می‌شود. هر انسانی که به دنیا می آید دارای توانایی و استعداد های خاص خودش است، گاهی این استعداد ها شکوفا نمی شود.

زمانی یک شخص را بی‌ مصرف تلقی می کنیم که استعداد های او شناخته نشود. با شناسایی استعداد فرزندان به رشد و شکوفایی آن ها کمک کرده ایم.استعداد یابی کودکان به آن ها در مسیر انجام فعالیت‌ ها کمک می کند.

[aparat id=”AK68R”]

3 روش موثر برای شناسایی استعداد فرزندان

روش های متفاوتی برای شناسایی استعداد کودکان وجود دارد که در ادامه به بررسی سه مورد از آن ها می پردازیم.

1.بررسی دقیق فعالیت های کودکان

در برخی از فعالیت های معمولی کودکان می ‌توانیم ریشه توانایی و استعداد های پنهان آن ها را دریابیم.
کودکان در خردسالی و کودکی به برخی فعالیت‌ ها و کارها علاقه بیشتری نشان می‌ دهند، پس بهتر است گام به گام به عقب برگردیم تا نقطه شروع این استعداد ها را پیدا کنیم، البته باید به دنبال آن دسته از فعالیت هایی باشیم که کودکان را شگفت زده و هیجانی می کند. گاهی اوقات پدر و مادر دچار هیجانات شدید تری نسبت به فرزندان خود می شوند، در صورتی که آن ها باید برخورد منطقی با این شرایط داشته باشند تا با صرف زمان شرایط مهیا شود.

2.حرف زدن با خود کودک برای پیدایش استعداد

استعداد یک کودک با هوش، مهارت اجتماعی و خلاقیت‌ های او فرق دارد. گاهی هیچ یک از ما نمی توانیم استعداد های خود را درک کنیم. حرف زدن بهترین شیوه برای شناسایی استعداد فرزندان است، اگر کودک در خانواده‌ای با تجربه رشد کند می ‌تواند از تجربه فوق العاده خانواده برای راهنمایی در جهت پیشرفت استفاده کند.

آن ها به کمک خانواده می توانند یاد بگیرند که چگونه زندگی آینده خود را با رفتار امروز شان بسازند. کودکان در زمینه انتقال تجربیات خود به موفقیت می‌ رسند و می ‌توانند به راحتی به تعریف توانایی های خود بپردازند.

3.مورد توجه قرار دادن حالات کودک در زمان بازی و احترام به علایق آن ها

پیدا کردن توانایی ها و استعداد های کودکان کار سختی نخواهد بود، زیرا در فعالیت آن ها پنهان شده است. زیر نظر گرفتن فعالیت های ساده و یا حتی  بازی های  آن ها می تواند به والدین کمک کند، پس نباید به سادگی از آن ها عبور کنند.

اجازه دهیم کودکان ما خودشان برای انجام فعالیت‌ های شان تصمیم‌ گیری کنند و به برنامه ‌ریزی بپردازند. در این صورت شناسایی استعداد فرزندان ساده تر است.

کودکان در بازی ‌های روزمره خود استعداد ها و توانایی های خود را نشان می ‌دهند. گاهی کودکان خود را به خاطر داشتن سن کم احمق فرض می ‌کنیم، درست است که به خاطر سن کم و نداشتن تجربه چیزی نمی دانند، اما می توانند یاد بگیرند.

کودکان ما نیاز دارند تا ما فرصتی برای تشخیص به آن ها بدهیم. هیچ گاه کودکان خود را به یادگیری چیزی مجبور نکنیم، زیرا آن ها از انجام آن لذت نخواهند برد.

باید کودکان را در راهی که انتخاب می کنند یاری کنیم، اما به شرط این که آن کار درست باشد. کودکان به راحتی می‌ توانند استعداد های خود را فراموش و آن ها را برای همیشه کنار بگذارند، پس بهتر است به علایق و تصمیمات آن ها اهمیت دهیم.

شناسایی استعداد فرزندان 

شناسایی استعداد کودکان

هر نوزاد در ابتدا ناتوان است، اما پس از رشد، توانایی هایی به دست می آورد. شناسایی استعداد فرزندان به کمک علامت ها و نشانه های موجود در فرزندان به راحتی انجام پذیر است.

وجود یک کودک از هوش و استعداد های مختلفی شکل می گیرد، پس بهتر است به جای برچسب زدن صفات مختلف بر کودکان خود توانمندی‌ های آن ها را شناسایی کنیم تا به تقویت استعداد های شان بپردازیم. به موضوع ذهن کودک بیش تر از هر چیز دیگری اهمیت داده می‌شود، زیرا زمانی که از کودک خود شناخت درست به دست می ‌آوریم می توانیم او را به راحتی درک کنیم.

گاهی بعضی از استعداد های کودکان که خودمان به آن‌ ها علاقه بیشتری داریم در نظر ما جلوه زیبا تری دارند، اما باید حواس مان باشد که کودکان خود را مجبور به انجام خواسته های خود نکنیم.
بهترین راه تشویق کودک سوق دادن او به انجام کارهای خلاقانه ای است که خودش به او علاقه مند است.
زمانی که خطا ها و مسیر درست کودکان را به آن ها یادآوری می‌ کنیم آن ها را در مسیر پیشرفت انواع استعداد ها قرار می دهیم، پس  بیشتر از همه چیز باید توجه کنیم که چگونه با کودکان خود رفتار کنیم، رفتار درست ما در شکوفایی استعداد آن ها موثر است.

نقش پدر و مادر در استعداد یابی کودکان

یکی از موضوعات اساسی و از وظایف مهم پدر و مادر این است که نسبت به استعداد های کودکان خود واقع بینانه عمل کنند و به شناسایی و پرورش این استعداد ها بپردازند.

پدر و مادرانی که دوست دارند فرزندان شان مطابق میل آن ها عمل کنند و ساکت و آرام باشند و هم چنین بدون بازی و شیطنت، مودب و ساکت یک گوشه بنشینند، در واقع دارند به دور فرزندان خود دیوار می کشند و استعداد ها و مهارت های او را حبس می کنند. باید به کودکان خود فرصت دهیم تا نسبت به تمایلات درونی خود شناخت پیدا کنند، زیرا بین استعداد و علاقه ارتباط مستقیمی وجود دارد، پس کودکان نسبت به هر آن چه که استعداد دارند تمایل و کشش نشان خواهند داد.
مدیریت استعداد و توجه به قابلیت ‌های افراد همیشه باید از خانواده شروع شود، با کمک به فرزندان خود و مشخص کردن نقاط قوت آن ها می توانیم در استعداد یابی کودکان و تربیت آن ها بهتر عمل کنیم.

اهمیت شناسایی استعداد فرزندان و مدیریت آن ها

گفته می شود که هیچ گاه نباید نگران یک فرد با استعداد بود، زیرا اگر واقعاً فردی با استعداد باشد با وجود مشکلات مختلف می تواند استعداد خود را نشان دهد.

برای رشد و تکامل در هر استعدادی حمایت ‌های مشابه ضروری می باشد. برای مثال، زمانی که یک فرد دارای استعداد خارق العاده است حمایت والدین و جامعه هم باید خارق‌ العاده باشد.
شناسایی استعداد فرزندان و مدیریت آن ها بسیار مهم است، زیرا استعداد فرآیندی است که طی سال‌ های بسیار خود را نشان می‌ دهد و صفتی نیست که شخص به ارث برده باشد و بدون تغییر تا آخر عمر باقی بماند.
فرزندان یک جامعه همیشه با استعداد شناخته می‌ شوند. آن ها باید تلاش کنند تا فرصت هایی را برای استفاده از استعداد های خود در جهت رشد و تکامل مهارت های شان پیدا کنند.

مهم ترین نکته در مدیریت استعداد درک کردن استعداد های بالقوه است مگر این که کودک در یک محیط فرهنگی جای گیرد و از سوی اجتماع پرورش پیدا کند تا بتواند خود را نشان دهد.
بهترین زمان برای یادگیری انواع دانش ها و تحریک توانایی‌ های اساسی در کودکان همان دوران شش سال اول زندگی است.
بهترین معلم برای درک حقیقت های زندگی پدر و مادر هستند و بسته به روش تدریس والدین است که چگونه به آموزش فرزندان خود در زمینه به وجود آوردن فردی نابغه و با استعداد عمل می کنند.

ثبت نام کردن کودکان خود در سال ‌های اولیه رشد آن ها در کلاس های مختلف آموزشی و خسته کننده، کار درستی نمی باشد. باید توجه داشت که آن ها در چه زمینه ای علاقه مند هستند و در آن زمینه به تشویق کودک خود بپردازند و بر روی آن چه که علاقه دارند تمرکز کنند.
زمانی که اطلاعات بی فایده را وارد ذهن کودک خود می کنیم رشد فکری فرزند خود را دچار محدودیت کرده ‌ایم. دخالت کردن و جلوگیری از احساسات کودک برای او یک اهانت محسوب می شود و مانع از رشد استعداد ها و افزایش تجربیات او در آینده خواهد شد و نتیجه مخربی را به بار می‌ آورد.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

شکوفایی استعداد کودکان با روش های ویژه + پرورش خلاقیت در کودکان
15تکنیک شگفت انگیز برای تقویت خلاقیت کودکان چیست؟ | نقش نقاشی در تقویت خلاقیت کودکان
تاثیر محیط بر هوش کودکان چیست؟ | نقش محیط در افزایش هوش کودکان را بدانیم
بازی های موثر در تقویت هوش کلامی کدامند؟ | چگونه هوش کلامی کودکان خود را فزایش دهیم؟
خلاقیت در کودکان چیست؟ | اهمیت و ضرورت پرورش خلاقیت در کودکان چیست؟
افزایش هوش کودکان با استفاده از 10 توصیه آلبرت انیشتین
Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. Hello, i feel that i saw you visited my web site so i came to “go back the want”.I’m attempting to in finding issues to enhance my web site!I assume its adequate to use a few of your concepts!!

  2. Thanks for the marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you’re a great author.I will ensure that I bookmark your blog and definitely will come back very soon. I want to encourage continue your great posts, have a nice afternoon!

  3. I’m really loving the theme/design of your website. Do you ever run into any web browser compatibility issues? A handful of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any advice to help fix this issue?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا