اقناع مخاطب

تاثیر داشتن شخصیت کاریزماتیک در متقاعد سازی دیگران چیست؟

یک فرد کاریزماتیک شخصی است که با توجه به خصوصیات اخلاقی و رفتاری خاصی که دارد به راحتی می تواند توجه دیگران را به خود جلب کرده و تحسین آن ها را بر انگیزد. شاید عده ای کاریزماتیک بودن را امری ذاتی می دانند و بر این باورند که این ویژگی فقط در عده ی  محدودی از انسان ها وجود دارد و افراد دیگر، از جمله خودشان هرگز نمی توانند به عنوان شخصیتی کاریزماتیک در نظر دیگران پذیرفته شوند. درست است که گروهی از انسان ها به طور ذاتی از این امر بهره بیشتری برده اند، اما امروزه ثابت شده که کاریزما اکتسابی است و می توانیم با تقویت برخی رفتارها و هنجارها به این ویژگی ارزشمند دست پیدا کنیم.

در واقع کاریزما نوعی مزیت است که می توان به وسیله ی آن از طریق تاثیر گذاری بر روی دیگر افراد، اعتماد آن ها را جلب کرده و به انجام برخی کارها و تغییرات متقاعد ساخت. افراد کاریزماتیک در کنار جذابیت فراوان از قدرت رهبری بالایی نیز برخوردارند و دیگران حاضرند با کمترین مقاومت، اعمال زور و بدون چشم داشت به پاداش، سخنان وی را بپذیرند.

فنون اقناع مخاطب + تکنیک های اقناع مخاطب چیست؟

مهم ترین ویژگی های افراد کاریزماتیک کدامند؟

افراد کاریزماتیک دارای ویژگی های متفاوتی می باشند که در ادامه به بررسی 7 مورد از آن ها می پردازیم.

1. باثبات هستند.

افراد کاریزماتیک با مشاهده اولین مانع یا مشکل، ناامید نمی شوند و مسیر خود را تغییر نمی دهند، آن ها قبل از شروع یک کار به خوبی جوانب امر را سنجیده و پس از اطمینان از صحت برنامه ای که در ذهن دارند، سعی می کنند تا در دسترسی به هدف از هیچ کوششی دریغ نکنند و به هدفی که در پیش گرفته اند پایبند باشند.

2. آمادگی کامل دارند.

انسان های کاریزماتیک از آمادگی لازم برای انجام تمام کارهای خود برخوردارند و هیچگاه بی گدار به آب نمی زنند، آن ها اگر قرار باشد برای جمعی صحبت کنند از مدت ها قبل خود را آماده برخورد با هر موقعیتی ساخته و با ذهن و روحیه ای کاملا آماده به جلسه پا می گذارند.

3. خوب گوش می کنند.

شاید عده ای تصور می کنند که افراد کاریزماتیک مدام در حال صحبت کردن و امر و نهی کردن به دیگران هستند. این تصور کاملا اشتباه است، چرا که این افراد بیشتر از این که حرف بزنند سعی می کنند بسیار دقیق، موثر و فعالانه به سخنان دیگران گوش کنند، از این طریق توجه مثبت دیگران را به خود جلب ساخته و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند. این اقدام روشی موثر در برخورد با افراد سرسخت و کم انعطاف نیز می باشد.

4. تمرکز دارند.

افراد کاریزماتیک به تمام جوانب کارهای خود اشراف کامل دارند و به اصطلاح ساده، حواس آن ها کاملا جمع است. تمرکز به آن ها کمک می کند که به تمام جوانب امر احاطه داشته باشند و از هر گونه در هم ریختگی و بی نظمی جلوگیری نمایند.

5. قدرتمند و رسا صحبت می کنند.

یک فرد کاریزماتیک به واسطه اطمینانی که به توانایی ها و تفکرات خود دارد همواره بسیار با صلابت، واضح و رسا صحبت می کند. اطمینان و قدرت در نحوه گفتار، اعتماد مخاطب را نسبت به او به شدت افزایش داده و باعث می شود افراد بیشتری با شنیدن سخنان او اقناع شوند.

6. مسئولیت پذیر هستند.

این افراد با تمام وجود مسئولیت کارها و سخنان خود را می پذیرند. یکی از مهم ترین وجوه تمایز افراد کاریزماتیک با سایر افراد این است که آن ها مسئولیت صد در صدی زندگی خود را می پذیرند و مدام دنبال رفع تکلیف و یا بهانه جویی نمی باشند. مشاهده همین رفتار، این اطمینان را در دیگران به وجود میاورد که می توانند به راحتی به افراد کاریزماتیک اطمینان کرده و از آن ها تبعیت کنند.

7. مثبت نگر هستند.

افراد کاریزماتیک همواره سعی می کنند به افراد و اتفاقات پیرامون خود خوش بین بوده و با دید و نگرشی مثبت به آن ها بنگرند. این ویژگی سبب می شود که توان و انرژی آن ها به واسطه توجه بیش از حد به عوامل منفی، تحلیل نرود تا بتوانند نیروی خود را بر روی انجام کارها و تفکرات سازنده متمرکز کنند، البته این گروه از انسان ها همواره مراقب هستند که این مثبت نگری موجب سوء استفاده دیگران از آن ها نشود.

10 روشی کاربردی افراد کاریزماتیک برای اقناع دیگران

افراد کاریزماتیک از طریق خصوصیات منحصر به فرد خود به راحتی دیگران را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را نسبت به سخنان و ایده های خود متقاعد می سازند. در ادامه به بررسی این 10 موارد خواهیم پرداخت.

شخصیت افراد کاریزماتیک

1.همدلی می کنند.

همواره سعی می کنند پای سخنان دیگران بنشینند و با دقت شرح موفقیت ها، مسائل و مشکلات آن ها را بشنوند و سپس با واکنشی مناسب موجب دلگرمی مخاطب خود می شوند. یک فرد کاریزماتیک تنها به تعریف و تمجید هایی که دیگران از وی به عمل می آورند توجه نمی کند، بلکه سعی می کند نظرات و انتقادات آن ها را نیز شنیده و به آن ها عمل کند. این یکی از مهم ترین ابزار یک فرد کاریزماتیک برای متقاعد ساختن دیگران است. زیرا با این اقدام، شخصیت او نزد دیگران از وجاهت و ارزشمندی بالایی برخوردار می شود و همین موضوع موجب اعتماد سازی عمیقی بین دو طرف خواهد شد.

2.فروتن و متواضع هستند.

اصلا با غرور میانه ای ندارند. افراد کاریزماتیک به این دلیل می توانند علاقه دیگران را نسبت به خود برانگیزند که در هر مقام و رده ای که قرار داشته باشند همواره رفتاری توام با تواضع و فروتنی را به نمایش می گذارند، به همین دلیل، دیگران به راحتی می توانند با آن ها ارتباط برقرار کنند و هر چه بیشتر به منش و رفتار آن ها علاقمند شوند. معمولا مردم نسبت به فردی که خود را تافته جدا بافته می داند، رغبتی نشان نداده و تحت تاثیر رفتار و گفتار او قرار نمی گیرند.

3.حُسن جو هستند.

توجه خاصی به دیگران دارند و سعی می کنند با نگرشی وسیع، ویژگی ها و اقدامات مثبت آن ها را شناسایی کنند و در موقعیت های مناسب از آن ها در حضور دیگران تقدیر به عمل آورند. افراد کاریزماتیک با این رفتار نشان می دهند که به دنبال پیدا کردن نقطه ضعف و ایراد در دیگران نیستند، بلکه همواره ترجیح می دهند به نکات مثبت شخصیتی آن ها توجه بیشتری داشته باشند. بدیهی است که افراد مثبت نگر و حسن جو از شانس بیشتری جهت متقاعد سازی دیگران برخوردار هستند.

4.اشتباه و شکست را می پذیرند.

هرگز خود را پیروز مطلق یا دانای کل نمی دانند، به همین سبب با اشتباهات و شکست های احتمالی کاملا منطقی برخورد کرده و برای جلوگیری از تکرار، آن ها را می پذیرند. این خصوصیت باعث می شود تا افراد کاریزماتیک در عین اقتدار، در نظر دیگران منطقی و انعطاف ناپذیر به نظر برسند و همین موضوع به بهبود روابط آن ها با مخاطبان خود منجر خواهد شد و از این طریق میزان تاثیرگذاری آن ها را افزایش خواهد داد.

5. بخشنده و نوع دوست هستند.

امکانات و دستاوردها را فقط مختص به خود نمی دانند و ترجیح می دهند پیروزی ها و موفقیت ها را با دیگران به اشتراک بگذارند. یک فرد انحصار طلب و خود شیفته هرگز نمی تواند فاتح قلب دیگران شود و همین موضوع سبب خواهد شد تا در اقناع دیگران به موفقیتی خوب دست پیدا نکند.

6. با فن بیان و زبان بدن آشنا هستند.

به واسطه اطمینانی که به خودشان دارند همیشه با لحنی محکم و کلامی رسا سخن می گویند. این اطمینان به خوبی در لبخند، ارتباط چشمی  نحوه نشستن و ایستادن و به طور کلی در زبان بدن شان به وضوح قابل مشاهده است. همین بازتاب اطمینان و اعتماد به نفس در بیان و مهارت های غیر کلامی آن ها باعث می شود که افراد کاریزماتیک به راحتی مخاطبان خود را اقناع نمایند.

7. بلند پرواز و جاه طلب هستند.

هرگز به موفقیت های کوچک و پیش پا افتاده قانع نیستند. همین ویژگی سبب می شود بسیاری از افراد که رویاهای بزرگی در سر دارند و با اندیشه های محافظه کارانه میانه ای ندارند، شیفته جسارت و جاه طلبی افراد کاریزماتیک شوند و با کمترین مقاومت، در پیشبرد اهداف مدنظر خود با آن ها همراه شوند، بلند پروازی یکی از ویژگی های اساسی افراد کاریزماتیک می باشد.

8. اهل یادگیری هستند.

هرگز خود را از آموختن بی نیاز نمی دانند. از آن جا که می دانند همیشه می توانند پیشرفت کنند و از موقعیتی که دارند فراتر بروند، به موضوع یادگیری و توسعه فردی توجهی ویژه ای دارند. افراد کاریزماتیک می دانند که برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران حتما باید اطلاعات به روز داشته باشند و از سطح دانش و مطالبات روز افزون عقب نمانند.

9.حضور ذهن قوی دارند.

بر اعصاب و اطلاعات خود اشراف کامل دارند و به سختی از پاسخ دادن به سوالی باز می مانند. اطلاعات ضروری و سخنان دیگران را به خوبی بخاطر می سپارند و در زمان مناسب آن ها را به سرعت بازیابی کرده و مورد استفاده قرار می دهند. بدین ترتیب مردم به افرادی که برای هر پرسشی یک پاسخ معقول و منطقی ارائه می دهند، اعتماد بیشتری کرده و ترجیح می دهند او را به عنوان فردی آگاه و تاثیرگذار بپذیرند.

10. هراسی از شرایط دشوار ندارند.ح5خ5

از سختی ها و مشکلات فرار نمی کنند، بلکه سعی می کنند در برابر آن ها قرار گرفته و بهترین راه حل را برای بیرون رفتن از آن ها پیدا کنند. وقتی می بینند نظرشان با افراد بسیاری تفاوت دارد ولی از نظر منطقی حق با خودشان است هرگز عقب نشینی نمی کنند، بلکه با شجاعت نظر خود را بیان کرده و سعی می کنند با تمام توان دیگران را نیز متقاعد سازند. اگر نیاز باشد با افراد قدرتمندتر و دارای جایگاه اجتماعی بالاتری رو در رو شوند تردیدی به دل راه نداده و با ثبات قدم سعی می کنند از نظر و دیدگاه خود دفاع کنند.

کاریزما نقطه مقابل اضطراب، نگرانی، کمبود اعتماد به نفس و بی ثباتی است. افراد کاریزماتیک از چنان موهبتی برخوردار هستند که می توانند به راحتی افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار داده و به پذیرش شخصیت و همچنین دیدگاه های خود متقاعد سازند.

 

 

 

 

 

 

 

 

5/5 - (42 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. یک شخصیت کاریزماتیک نقش به سزایی در افراد میتونه بذاره برای مثال: رالف لورن ایشون یک فرد کاریزماتیک است که داستان های جذاب و جالب تعریف میکرده و از حرکات دست به نحوی استفاده میکرد تا شنونده مایل به شنیدن مطالب بیش تر او باشند.

    1. به موضوع بسیار جالبی اشاره کردین. داشتن کاریزما در هر حوزه ای موجب موفقیت و بهبود عملکرد میشه. بخشی از کاریزما ذاتیه ولی بخش زیادی رو میشه از طریق آموزش ارتقا داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا