قدرت عادت

عادات بد و اشتباهاتی که در رفتار اجتماعی نباید مرتکب شد چه هستند؟

عادت ها و رفتار اجتماعی ما در روابط اجتماعی مان بسیار اهمیت دارند. همانگونه که ما برای معاشرت با دیگران به دنبال افرادی هستیم که رفتارهای خوب و شایسته ای دارند، دیگران نیز به همین منوال دوستان خود را انتخاب می کنند. با توجه به تاثیر مهم روابط در موفقیت های زندگی مان و با توجه به اینکه برخی از عادت های رفتاری بد اجتماعی هستند که با انجام شان دیگران را از خود دور کرده و روابط مان را با آنها دچار چالش می کنیم، به شناسایی برخی از آنها در این مقاله می پردازیم.

عادات بد رفتاراجتماعی چیست؟

به قاعده و قانون هایی که فرد در رفتارهایش در اجتماع رعایت می کند و قابل تکرار است، عادت رفتار اجتماعی می گویند. معمولا ما این عادت ها را از خانواده و اطرافیان خود یاد گرفته ایم. اگر ما در رفتار اجتماعی خود عادت های خوبی نداشته باشیم، اغلب تنها می مانیم و از سمت دیگران طرد می شویم. عادات بد در رفتارهای اجتماعی مثل همه ی عادت های دیگر ما قابل اصلاح هستند.

چرا عادت های بد رفتاری خود را ادامه می دهیم؟

وقتی از عادت ها می گوییم در واقع در مورد کارهایی حرف می زنیم که آنقدر آنها را تکرار کرده ایم که در مغزمان چرخه ی عادت آنها شکل گرفته است. وقتی چرخه ی عادتی در مغز تشکیل شد، مغز دیگر برای آن رفتار انرژی زیادی مصرف نمی کند و در واقع انجام آن کار برای مغز ما راحت شده است. به همین دلیل راحتی، مغز برای کنار گذاشتن آن رفتار مقاومت می کند و براحتی نمی توانیم یک عادت را هر چقدر هم بد کنار بگذاریم. همچنین در انتهای چرخه ی مغزی هر عادتی، فرد بعد از انجام آن عادت، پاداشی دریافت می کند و این پاداش مغز را برای انجام دوباره ی آن عمل تشویق می کند. پس با ترک آن عادت ما این مشوق های مغزی را هم از دست داده و مغز احساس کمبود و ناراحتی می کند. به همین دلایل ما اغلب عادت های بد خود را ادامه می دهیم.

عادات بد و اشتباهاتی که در رفتار اجتماعی نباید مرتکب شد

اگر ما در روابط خود دارای مشکل هستیم بهتر است بیندیشیم که مشکل کار ما کجاست. بر اساس تئوری انتخاب ما نمی توانیم در روابط مان کنترلی بر دیگران داشته باشیم و فقط می توانیم روابط خود را با کنترل درونی خود بهبود ببخشیم. وجود برخی عادت های بد برای روابط ما بسیار مخرب است پس با شناخت این عادت ها و تصحیح آنها در خودمان، می توانیم کمک بزرگی به برخورداری از روابط اجتماعی خوب در زندگی خانوادگی، کاری و حتی دوستی های خود بکنیم. این عادت ها به شرح زیر هستند:

عدم کنترل خشم در رفتار اجتماعی

اینکه در زمان پیدایش اختلافات به جای گفتگو، بحث کنیم و خشمگین شویم از عادات بد رفتاری است. افرادی که نمی توانند خشم خود را کنترل کنند، خشم آنها را کنترل می کند و ممکن است هر گفتار و رفتار زشت و ناپسندی از خود بروز دهند. بنابراین داشتن خودکنترلی و مهار خشم در روابط ما بسیار اهمیت دارد.

بی احترامی کردن به دیگران در رفتار اجتماعی

در روابط مان همیشه باید احترام دیگران را حفظ کنیم. گستاخ بودن و بی احترامی به دیگران، آنها را از ما دور می کند و از عادات بد رفتاری ست.

بی احترامی

ناسپاسی نسبت به دیگران در رفتار اجتماعی

اگر در مقابل کارهایی که دیگران برایمان انجام می دهند سپاس گذار نباشیم، آنها دیگر تمایلی به  انجام کاری برای ما نخواهند داشت و ما را بعنوان یک فرد ناسپاس خواهند شناخت. تشکر کردن از دیگران، نشانه محترم بودن خودمان است. با ناسپاسی نسبت به دیگران در واقع به خودمان ناسپاسی کرده ایم چون در واقع خودمان را از چشم دیگران انداخته ایم. بنابراین ناسپاسی از عادت های بد در رفتار اجتماعی است.

تاخیر کردن در قرارها

وقت شناس بودن از عادت های خوب رفتاری است و برعکس آن کسی که همیشه با تاخیر سر قرارهایش حاضر می شود، نشان می دهد انسان وقت شناسی نیست و همچنین برای وقت دیگران هم ارزشی قایل نیست.

قطع کردن صحبت های دیگران در رفتار اجتماعی

از مهمترین آداب اجتماعی و عادتهای خوب در روابط و رفتارهای اجتماعی ما ،خوب گوش دادن به صحبت های دیگران است. اینکه مدام در بین حرف های دیگران بپریم و اجازه ندهیم دیگران حرف بزنند، از اشتباهات ما در روابط اجتماعی مان است. در واقع وقتی دیگران حرف می زنند، ادب حکم می کند ما باید ساکت باشیم و مدام به این فکر نکنیم که در جواب طرف چه حرفی می خواهیم بزنیم. بلکه هر جا صحبت او تمام شد و مکث کرد، ما صحبت کنیم.

رعایت نکردن آداب غذا خوردن در رفتار اجتماعی

حرف زدن در هنگام غذا خوردن و یا با دهان باز غذا خوردن از عادات بد رفتارهای اجتماعی است. سعی کنیم تا جای ممکن در زمان غذا خوردن سکوت کنیم. صدا دادن دهان مان در هنگام غذا خوردن و تند غذا خوردن، از دیگر عادت های بد رفتاری در زمان غذا خوردن هستند که باعث می شوند دیگران از ما فاصله بگیرند.

قضاوت کردن دیگران در رفتار اجتماعی

دیگران را همان طور که هستند بپذیریم و آگاه باشیم که همه ی ما خوبی ها و بدی هایی داریم و هیچ کس کامل نیست. با پذیرش این موارد دست از قضاوت دیگران بر می داریم و فقط به زندگی خود می پردازیم. قضاوت دیگران و برچسب زدن به آنها از بدترین عادات رفتارهای اجتماعی است.

رعایت نکردن حریم شخصی دیگران

سعی نکنیم در هنگام صحبت با دیگران سوالات شخصی بپرسیم و به نوعی در زندگی آنها فضولی کنیم. اکثر آدم ها از سرکشی دیگران در زندگی شخصی شان ناراحت می شوند. مثلا پرسیدن سن، میزان درآمد و یا مدل ماشین و… از سوالات شخصی محسوب می شود.

رعایت نکردن بهداشت

پرت کردن زباله

از مهمترین آداب و عادت های اجتماعی رعایت کردن اصول بهداشت فردی است. حمام کردن، مسواک زدن و لباس های تمیز و مرتب پوشیدن از اهمیت زیادی در روابط ما برخوردارند. همچنین به جز بهداشت شخصی، رعایت بهداشت و تمیزی در محیط کار و جامعه هم اهمیت دارد. افرادی که به تمیزی محیط کار خود و یا جامعه ای که در آن زندگی می کنند اهمیت نمی دهند، مثلا: در هنگام رانندگی آشغال خود را از ماشین بیرون پرت می کنند، از عادات بد در رفتار اجتماعی برخوردارند.

رعایت نکردن حق تقدم دیگران

خیلی از اوقات دیده ایم که در صف نانوایی، سینما و یا هر صف دیگری هستیم و شخصی بی توجه به صف جلو می رود و می خواهد به اصطلاح کارش را راه بیندازد. این رعایت نکردن حق تقدم دیگران است و از عادات بد در رفتارهای اجتماعی است.

مسخره کردن دیگران

به تمسخر گرفتن هر چیزی که مربوط به دیگران است ، از قیافه ،لهجه،شغل،طرز لباس پوشیدن، مدل حرف زدن و یا معلولیت هایی که در دیگران وجود دارد، از سمت دیگران قابل تحمل نبوده و کاملا بی ادبی تلقی می شود.

پچ پچ کردن و در گوشی حرف زدن در جمع

در جمع که حضور داریم نباید درگوشی با کسی حرف بزنیم. این کار هم بنوعی بی احترامی به دیگران است. اگر کار خصوصی با دیگران داریم در جایی که کسی حضور ندارد، این را به او بگوییم.

غیبت کردن و بدگویی

اینکه در زندگی به جای تمرکز روی خودمان، تمرکزمان روی زندگی دیگران باشد و مدام بد این و آن را بگوییم، هم از عادت های بد رفتار شخصی و هم اجتماعی است. در این حالت اعتماد دیگران را هم نسبت به خود از بین برده ایم .

منم منم کردن یا تعریف مدام از خود

مدام در گفتگو ها از خودمان تعریف نکنیم. افرادی که به اصطلاح خیلی منم منم می کنند، دیگران را از خود می رانند. سعی کنیم در صحبت هایمان از دیگران تعریف کنیم و آنها را بخاطر موفقیت ها و دستاوردهایشان تشویق کنیم نه اینکه فقط از موفقیت های خودمان بگوییم.

خیره شدن به غریبه ها

خیره شدن به دیگران

اینکه در خیابان یا مهمانی ها به دیگران که خیلی هم آنها را نمی شناسیم، خیره شویم و مدام آنها را زیر نظر بگیریم به نوعی آنها را معذب می کند و این خیلی بی ادبانه بنظر می رسد و از عادات بد در رفتار اجتماعی محسوب می شود.

فقط به دنبال منافع خود بودن

برخی از افراد فرصت طلب همیشه در روابط خود به دنبال منافع خود می گردند. آنها نمی دانند که اگر در رابطه، یک نفر برنده و طرف دیگر بازنده باشد، آن رابطه بعد از مدتی از بین می رود. بهترین شکل رابطه، رابطه برد برد است و هر دو طرف از این ارتباط لذت می برند. با این نوع ارتباط ما هم از خودمان و هم دیگران حمایت می کنیم. رعایت نکردن این موضوع از اشتباهات و عادت های بد رفتارهای اجتماعی است.

نپذیرفتن اشتباهات خود و عذرخواهی نکردن در رفتار اجتماعی

پذیرفتن اشتباهات و عذرخواهی بابت آنها، نشانه شجاعت ماست. انسانی که اشتباهاتش را نمی پذیرد، هنوز از بلوغ رفتاری مناسب در روابط اجتماعی خود برخوردار نیست. اگر در مقابل اشتباهاتمان عذر خواهی نکنیم و اصلا قبول نکنیم که کار ما اشتباه بوده، دیگران را از ما می راند.

دروغ نگفتن

از مهمترین عواملی که موجب اعتماد دیگران به ما می شود و باعث می شود دیگران به ما اعتماد کنند و روابط شان را با ما ادامه دهند، راست گویی و صداقت ما در رفتار و گفتار ماست. اگر نتوانیم اینگونه رفتار کنیم بطور حتم دوستان خود را از دست می دهیم و تنها می مانیم. این عادت هم یکی از بدترین عادت های اجتماعی است.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا