بهبود زندگی

چگونه خود دوست داری به شما کمک می کند تا با اضطراب و سقوط مقابله کنید؟

بنظر شما فواید خود دوستداری چه می باشد؟ در این مقاله سعی داریم به این موضوع مهم بپردازیم و مواردی را در مورد خود دوستداری، تشریح کنیم.

 

یاد بگیرید با خوتان همانند یک دوست حرف بزنید

زمانی که یک پیشرفت شخصی پدید می آید، فرهنگ ما اغلب از کسانی که اعتماد به نفس دارند، تقدیر می کند. اما تحقیقات جدید نشان می دهد که خود دوستداری ممکن است راهی بهتر برای رسیدگی به موفقیت و توسعه شخصی باشد. به عنوان مثال، اعتماد به نفس به شما کمک میکند تا احساس بهتری نسبت به توانایی هایتان داشته باشید. در حالی که خوددوستداری شما را تشویق می کند تا ضعف ها و محدودیت های خود را تایید کنید. و هنگامی که شما نقص ها را تصدیق و پذیرفتید، فرصت ان را دارید که آن ها را به صورت عینی و واقعی ببینید و در بهبود بخشیدن به ان تلاش کنید. این، به نوبه خود، می تواند منجر به تغییرات مثبت در زندگی شما شود.

 

درک خود دوستداری

خود دوستداری همان عزت نفس و یا اعتماد به نفس نیست. به جای یک راه برای تفکر در مورد خودتان، این شیوه بودن یا شیوه رفتار با خودتان است. در واقع، به گفته دکتر کریستین نف، استاد روانشناسی دانشگاه تگزاس، خوددوستداری شامل رفتار شما با خودتان است به طوری که اگر دوستتان و یا یکی از اعضای خانواده تان شکست میخورد بااو برخورد می کردید. به طور کلی، خوددوستداری به این معناست که بپذیرید شما انسان هستید و اشتباه می کنید. همچنین این بدان معنی است که شما در مورد اشتباهات خود متمرکز نمی شوید یا خودتان را برای انجام  آن ها ازار نمیدهید.

دکتر نف اولین فردی بود که توانست خود دوستداری را تعریف کند و تعدادی از مراقبه هایی را تحت عناوین تنفس عاشقانه ومراقبه محبت.ارائه داده است که می توانید برای بهبود مهارت های خوددوستدارانه خود از ان ها بهره ببرید.

 

همچنین بخوانید: عزت نفس چیست و چطور می توانیم آن را افزایش دهیم؟

 

اجزای اصلی خود دوستداری

تمرین خود دوست داری

هنگامی که به تمرین خود دوستداری می پردازیم، مولفه های اصلی متعددی وجود دارد که برای موفقیت آن ضروری است. این ها عبارت اند از: مهربان بودن با خودتان، همانطور که با دوستانتان هستید به طور منطقی خود واقعیتان را ببینید، تمام معایب وضعف هایتان را؛ و به خودتان اجازه دهید تا ازادانه ناقص باشید. در اینجا یک مرور کلی از مولفه های اصلی خوددوستداری امده است:

 

خودمهربانی

هنگامی که شما خود دوستداری می کنید، می فهمید که همه افراد ناقص هستند و تمام افراد زندگی های ناقصی دارند. وهنگامی که همه مسائل بد پیش میروند سعی میکنید با خودتان مهربان باشید جای آنکه خود را سرزنش کنید. به عنوان مثال، هنگامی که مسئله ای درست پیش نمیرود، دکتر نف می گوید اولین واکنش شما افکاری مانند “این نباید اتفاق بیفتد.”ویا”این مسئله را در زندگی من نباید پدید می امد در حالی که دیگران کاملا خوشحال اند و زندگی عادی ای دارند.”است. با این نوع تفکر منفی یا ناسالم شما احتمالا سبب رنج بیشترتان می شود زیرا باعث می شود احساس تنهایی، وحس متفاوت بودن از دیگران داشته باشید.

اما با خود دوستداری  به جای فکر کردن به “من بیچاره”، شما اینگونه فکر می کنید که “خب هر کس در یک بازه زمانی یک بار شکست خورده است.” شما تصدیق می کنید که هر کس مسائل و مشکلات خود را دارد، چرا که انسان بودن به همین معنی است. هنگامی که شما شروع به این فکر می کنید، چالش های زندگی و مشکلات را تغییر می دهید. واین موضوع دری را به رویتان باز میکند تا با تجربه هایتان رشد کنید. اما اگر احساس کنید که تمامی این مسائل و مشکلات غیرعادی است و یا نباید اتفاق می افتاد دقیقا در ان زمان شروع می کنید به سرزنش کردن خود.

 

ذهن آگاهی

یکی دیگر از مولفه های خود دوستداری، داشتن ذهن آگاه است.زمانی که شما اگاهی کافی دارید، تمایل پیدا می کنید که با درد و رنجتان روبرو شوید. اکثر مردم نمی خواهند این کار را انجام دهند. در واقع، آن ها معمولا می خواهند درد هایشان را نادیده بگیرند و مستقیما به حل مشکل بپردازند. اما هنگامی که زندگی شما را در چالش های متفاوت قرار می دهد، مهم است که در ان زمان خود را در نظر بگیرید که چگونه این کشمکش ها و شکست ها موجب برانگیخته شدن احساسات شما می شود واصلا چرا موجب برانگیخته شدن احساساتتان می شود. هنگامی که شما قادر به انجام این کار هستید، بیشتر امکان دارد که رشد کنید و از وضعیت نامطلوب یاد بگیرید. چیز دیگری که باید به ان توجه داشته باشید، منتقد درونی شماست. خود انتقاد می تواند سبب شکست ما شود و معمولا در ذهن تکرار می شود. اگاهی کافی به شما این امکان را میدهد تا به طور منطقی کم و کاستی هایتان را بدون قضاوت بپذیرید واین فشار روانی را از روی دوشتان برمیدارد که باید یک انسان فوق العاده باشید.

 

ضعف:

هنگامی که شما می پذیرید کامل و بی نقص بودن غیرواقعیست، به نظر می رسد که یک وزن عظیمی از شانه های شما برداشته شده است. همچنین به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آنچه شما تجربه می کنید طبیعی است و شما نباید در مورد آن احساس بدی داشته باشید. علاوه بر این، شناسایی نواقص خود نیز می تواند به شما کمک کند که درک بهتری نسبت به دیگران داشته باشید زیرا شما متوجه شده اید که هر کس دشواری ها و مشکلات را تجربه می کند.

به خاطر داشته باشید که خود دوستداری به این معناست که با خود مهربان باشید و بپذیرید که انسان ها تماما کامل نیسیتند، از جمله شما. وهمچنین به یاد داشته باشید که اشکالی ندارد که کامل نیستید و تمام کم و کاستی هایتان باید به خوداگاهی شما و رشدتان کمک کند و نه انکه سبب استرس و خود سرزنش گری شما شود.

 

خود دوستداری و پذیرش خود

 

مزایای خود دوستداری:

به طور کلی، خود دوستداری شامل شناخت تفاوت بین انتخاب بد و بد بودن فرد است.زمانی که شما خود دوستداری را تمرین می کنید متوجه میشوید که انتخاب های اشتباه و بدتان صرفا از شما ادم بدی نمی سازد، در عوض متوجه ارزش واقعی خود خواهید شد. درحقیقت، تحقیقات همواره نشان دهنده ارتباط مثبت بین خود دوستداری و رضایت از خود است.علاوه بر ان خود دوستداری سبب خود ارزشمند پنداری نیز میشود، ولی نه انطور که خودشیفتگی باشد. علاوه بر این، افرادی که خود دوستداری را تمرین می کنند ارتباطات اجتماعی بیشتری نیز دارند، هوش هیجانی بالاتری دارند و درصد رضایت از زندگیشان بالاتر است.آن ها همچنین، حامی، همدل و مراقب هستند.

 

در همین حال، تحقیقات نشان می دهد که افراد خود دوستدار دارای اضطراب، افسردگی و ترس از شکست کمتری هستند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که خود دوستداری می تواند انگیزه ای باشد که مردم را اشتاباهات وکم کاستی های خود را بهبود ببخشند.

 

یک کلمه از توانا:

زمانی تصمیم میگیرید در این راه قدم بگذارید و خودتان را دوست داشته باشید اولین چیزی که باید اصلاحش کنید ان صدای منتقدگر درون ذهنتان است که بارها برای مسائل بسیار کوچک از شما سرزنشتان کرده است.اولین گام برای بهبود شرایطتان این است که این صدا را تصحیح کنید و این ابدا به این معنی نیست که مدام به خودتان بگویید چقدر عالی هستید. در عوض، به شیوه ای غیرمستقیم با خودتان صحبت می کنید و همانگونه که عزیزانتان را تشویق می کنید خودتان را نیز تشویق کنید و سعی کنید برای مشکلاتتان برنامه ریزی کنید، دردرس های دیگر سایت توانا میتوانید چگونگی برنامه ریزی کردن را یاد بگیرید و راحت تر زندگی کنید،به خود باور داشته باشید و خود را دوست بدارید.

در این مقاله به فواید خود دوستداری پرداختیم و نمونه هایی را در این زمینه بررسی کردیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. I do love the manner in which you have framed this situation plus it really does give me personally a lot of fodder for thought. However, because of what precisely I have observed, I only trust when other commentary pack on that men and women continue to be on point and in no way start upon a tirade associated with the news du jour. Yet, thank you for this superb piece and whilst I can not necessarily agree with this in totality, I regard your standpoint.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا