کارگاه فروش

چگونه در رکود و بحران اقتصادی، فروش بیشتری داشته باشیم؟

فروش در رکود و بحران چیست؟ در این مقاله به فروش در رکود و بحران می پردازیم.

چگونه در شرایط رکود و بحران اقتصادی فروش بیشتری داشته باشیم؟

ـ رکود و بحران چیست ؟
ـ دیدگاه قالب مردم در خصوص شرایط بحران و رکود چیست ؟
ـ رکود و بحران چه فرصت هایی به ما می دهد ؟
ـ آیا کارآفرینان و افراد موفق که تهدیدها را تبدیل به فرصت کردند می شناسید؟

 

فروش بیشتر در دوران رکود - فروش در رکود و بحران

 

فروش در رکود و بحران – بحران اقتصادی چیست؟

بحران شرایط غیرعادی و غیر قابل پیش بینی است که توانایی جلوگیری آن را نداریم در طی چند ماه اخیر کشور ما با رکود و بحران اقتصادی مواجه شده است که ادامه کار و حیات بسیاری از کسب و کارها را با خطر جدی روبرو کرده است .اگر مانند کاپیتان های حرفه ایی برای کنترل کشتی کسب و کار خودمان در بحران راه چاره ایی پیدا نکنیم به راحتی غرق می شویم واز بین می رویم . 

حتما شما هم در جمع دوستان و اطرافیان ، این صحبت ها را شنیده اید قیمت دلار به x تومان رسید ، سکه به قیمت n تومان به فروش می رسد وای حال باید چه کرد ؟ دیگر داریم نابود می شویم یا این چه کشوری است چرا کسی برای ما کاری نمی کند و به فکر ما نیست ؟ و…

کلی افکار منفی و صحبت های نابود کننده که باعث می شود امید خودمان را از دست بدهیم و دنبال هیچ راه نجاتی نباشیم و فقط به غرق شدن کشتی کسب و کار خودمان نگاه کنیم .

دوره پیشنهادی: دوره مدرسه بازاریابی توانا

دوستان عزیز بحران و رکود مانند کشتی است که سوراخ شده است. اگر هر کدام از ما انکار کنیم و کاری نکنیم خیلی زود شکست را می پذیریم ولی اگر در کشتی هر شخصی یک سطل بردارد و آب داخل کشتی را بیرون بریزد و همه واقعا با تمام وجود تلاش کنند و باور داشته باشد که با کمک یکدیگر می توانیم از کشتی مراقبت کنیم و اطمینان داشته باشیم که از بحران ها به سلامت عبور می کنیم و کشتی را به ساحل امن می رسانیم .

« در سازمان ها وظیفه مدیران است که شرایط را به خوبی برای کارکنان تشریح  کنند و از آن ها جهت کمک به نگهداری سازمان و کشتی کمک بگیرند »

(حس همدلی ، همکاری و همراهی را در سازمان بین تمامی واحدها تقویت کنید )

شرکت هایی که بتوانند در این شرایط حس همدلی و همراهی را تقویت کنند ، ضمن اعلام اینکه در این شرایط بحرانی جهت به مقصد رسیدن سازمان نیاز به همکاری تک تک افراد سازمان را دارد مطمئن باشید که آنها (کارکنان) هم به دلیل اینکه در تصمیم گیری و انتخاب جهت مناسب کشتی سهیم باشند مدیران را راهنمایی و همراهی می کنند، از خود گذشتگی می کنند و حاضر هستند برای نجات کشتی ( سازمان ) هر کاری انجام دهند مطمئن باشید اگر مدیران و فرماندهان خوبی باشید کارکنان شما جهت حفظ سازمان نهایت تلاش خود را خواهند داشت از نگهبان گرفته تا مدیران ارشد و …

همگی باید در جهت اهداف جدید سازمان و حفظ آن نهایت تلاش خود را انجام دهند .

هر کدام به اندازه توانایی خودشان و میزان تاثیر گذاری ، بزرگترین سطلی را که میتوانند جهت خارج کردن آب استفاده کنند را بردارند .

 

فروش در رکود و بحران – اصلا رکود در بحران چه فرصت هایی به ما می دهد؟

آنالیز swot ( سوات )

آنالیز swot - فروش در رکود و بحران

در علم مدیریت استراتژیک جدول swot بسیار معروف است و در بسیاری از شرکت ها استفاده می شود. نقطه مقابل تهدید ها، فرصت ها هستند. اگر فرض کنیم یک سکه داشته باشیم یک طرف فرصت ها و یک طرف دیگر تهدید ها را مد نظر قرار می دهیم پس می توان گفت درهر تهدیدی ، فرصتی نهفته است. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها و حتی افراد موفق همیشه از چالش ها و تهدید ها استقبال می کنند چون می دانند که با شناسایی درست می توانند رشد بسیار بیشتری نسبت به شرایط عادی داشته باشند.

بسیاری از افراد موفق در شرایط سخت و با دست خالی کسب و کار خودشان را شروع کرده اند. شما افراد معلول ولی موفق زیادی را می بینید مثل جناب نیک وی آچیچ یکی از سخنرانان برتر انگیزشی دنیا که نه دست دارد نه پا، اگر داستان زندگی این مرد را مطالعه بفرمایید در ده سالگی اقدام به خودکشی نیز کرده بود و بسیار از اینکه چرا دست و پا ندارد گلایه و شکایت می کرد و بسیار نا امید بود.

اما این فرد این تهدید را تبدیل به فرصت کرده و در سراسر دنیا در این مورد صحبت می کند و در آمد بسیار زیاد (یکی از گران قیمت ترین سخنرانان جهان است) و زندگی خیلی خوبی دارد حالا چند لحظه تصور بفرمایید اگر این شخص کاملا سالم و عادی بود آیا ممکن بود بتواند به این نتایج برسد؟ پاسخ شما به احتمال خیلی کم خواهد بود . این فرد وافراد مشابه او، می توانند الگوهای بسیار خوبی برای ما باشند . در تاریخ 26 مرداد ماه ایشان در تهران سخنرانی داشتند و سالن سخنرانی ایشان پر بود از آدم هایی که به دنبال رشد و موفقیت بودند . آنها عقیده داشتند در بحران فرصت های زیادی وجود دارد .

 

با کارآفرینان و افراد موفق که تهدیدها را تبدیل به فرصت کردند بیشتر آشنا شویم:

چند سال پیش هنگام اهداء یک جایزه معتبر که برنده آن یک خانم بود. او پشت تریبون رفت و در حالی که همه انتظار داشتند بسیار طولانی صحبت کند او فقط یک جمله بسیار کوتاه گفت : چارلز متشکرم! و جایزه اش را گرفت و برگشت و در جای خود قرار گرفت هیچ کس منظور او را متوجه نشد و در ذهن همه فقط یک سوال باقی ماند: چارلز کیست؟

مگر چقدر به این زن کمک کرده که بابت دریافت چنین جایزه معتبری فقط از او تشکر کرده و نامش را می آورد؟ مدتی بعد وی به یکی از برنامه های پر بیننده تلویزیونی دعوت شد مجری برنامه از او خواست منظورش را از آن جمله بگوید و چارلز را به جهانیان معرفی کند. همه منتظر بودند در مورد چارلز حرفها و صحبت های بسیار خوبی بشنوند اما وی با لبخندی گفت: سال ها پیش من زنی بودم که سواد دبیرستانی داشتم. خانه دار ، الکلی و مادر سه کودک که هر سه کمتر از هفت سال سن داشتند همسرم هم الکلی و بسیار هوسباز بود تا اینکه یک روز همسرم مرا ترک کرد بی هیچ توضیحی و من تا امروز نمی دانم کجا رفت و چرا رفت ولی یک واقغیت بسیار مهم جلوی چشم من بود، من زنی بودم که اعتیاد زیادی به الکل داشتم و بسیار از زندگی غافل بودم. سه فرزند و یک خانه اجاره ایی داشتم و هیچ توانایی برای اداره زندگی نداشتم روز ها گذشت تا اینکه به خاطر نداشتن پول کافی مجبور به ترک الکل شدم و در کمال تعجب دیدم چقدر حالم بهتر است. به مرور کار کوچک پیدا کردم و خودم زندگی خودم و فرزندانم را اداره کردم بچه ها به شدت احساس خوشبختی می کردند و من تازه می فهمیدم در حق آن ها چه ظلمی کرده ام وقتی دیدم بچه ها با چه لذتی درس می خوانند و با من همکاری می کنند تا مبادا روزهای سیاه بازگردند من هم شروع  به درس خواندن کردم و …

امروز این جایزه در دستان من است . همان دستانی که روزگاری نه چندان دور از مصرف الکل می لرزید و هیچ نوازشی بر سر فرزندانم نداشت اگر همسرم مرا ترک نمی کرد هرگز به توانایی هایم پی نمی بردم چون من ذاتا انسان بی اراده و وابسته بودم. مجری پرسید : پس چارلز چه زمانی وارد زندگی ات شد و چگونه کمکت کرد؟ زن پاسخ داد : او وارد زندگی من نشد چارلز همسرم بود از زندگی ام خارج شد!

نتیجه راهبردی داستان: داستان فوق نمونه واقعی از مدیریت تهدید در زندگی بود. تهدید در ادبیات مدیریت به معنای رویداد یا واقعه ایی است که بالقوه مخاطره و خطر است که اگر به خوبی چاره گشایی نشود اثر مخرب اش واقعیت پیدا می کند این خانم دو انتخاب داشت اول اینکه اینقدر به مصرف الکل و وابستگی به آن ادامه می داد تا خود را نابود می کرد و دیگر معلوم نبود چه بر سر فرزندانش می آمد و یا راه دوم که انتخاب کرد و مسیر زندگی این شخص به کلی تغییر کرد.

 

مثال هایی از زندگی کارآفرینان موفق

1- والت دیزنی مالک بسیار موفق دنیای سرگرمی و شادی disney world است. این در حالی است که در جوانی وقتی در یک روزنامه محلی کار می کرد به بهانه اینکه ایده و خلاقیت خوبی ندارد از کارش اخراج شده بود اما او اخراج اش را که یک تهدید مهم برای پیشرفت شغلی اش بود به خوبی مدیریت کرد و با شناسایی استعداد های خود و به کار گیری توانمندی هایش اولین شرکت انیمیشن سازی را تاسیس کرد. اگر چه این شرکت شکست خورد ولی او راه اش را ادامه داد تا اینکه والت دیزینی امروز یکی از موفق ترین های عصر کسب و کارهای هنری و سرگرمی در جهان است و شرکت اش بیش از 35 میلیارد دلار ارزش دارد.

2- بیل گیتس در جوانی با اینکه از دانشگاه اخراج شد اما توانست این تهدید را با آغاز کردن راه و روش جدید و نگاه متفاوت به زندگی مدیریت نماید. امروز او ثروتمندترین مرد جهان است که نرم افزار های تولید شرکت اش در اکثر خانه ها و ادارات مورد استفاده مردم جهان است.

 

در ادامه چند نمونه از افراد کار آفرین ایرانی را خدمت شما مثال می زنیم که این باور پیش نیاید که آن ها در کشور دیگری بودند و شرایط آنها متفاوت است و اینجا ایران است و …

1- مرتضی سلطانی: یکی از نمونه های مردان خود ساخته این سرزمین است. او خالق برند موفق زر ماکارون است و البته، خطه مرکزی ایران زمین در طول تاریخ، فرزندان بزرگ و خود ساخته معروفی را معرفی کرده که از آن جمله می توان به بزرگانی چون امیر کبیر، پرفسور حسابی و دکتر قریب و دیگر بزرگان این سرزمین اشاره کرد.

2- غلامعلی سلیمانی: متولد شهر آمل و خالق مجموعه تولیدی کاله که امروز یکی از بزرگترین و موفق ترین شرکت های کشور ایران است و صادرات به کشور های دیگر و مشتریان بسیار زیاد دارد.

3- بهروز فروتن: موسس شرکت صنایع غذایی بهروز که کار تولید خود را از زیر زمین منزل شروع کرده است.

 

و داستان زندگی انسان های زیادی که توانستند از چالش ها و تهدیدها برای خود فرصتی عالی بسازند و به افراد موفق و تاثیر گذار مبدل شوند در اطراف ما بسیار دیده می شوند .

بنابراین با مطالعه بر عملکرد ، شیوه ها و برنامه های مدیران موفق و آنچه که آنان در راه رسیدن به موفقیت طی کرده اند و تجاربی که کسب کرده اند و راه کارهایی که در زمان رکود و بحران ها و چالش ها به کار بسته اند و با استفاده از برنامه های سازمان یافته و با استفاده از مشاورین زبده و متخصص می توان از موانع عبور کرد و از هر تهدیدی، فرصتی برای کسب موفقیت ایجاد نمود.

« دوستان عزیز هیچ وقت منتظر آمدن روز های خوب نباشید ، روزهای خوب ساختنی است به دست خود شما »  

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. I simply had to say thanks all over again. I’m not certain the things I could possibly have carried out in the absence of the type of solutions shared by you on such a topic. It seemed to be the scary matter for me, however , observing the professional tactic you treated the issue took me to cry with gladness. I’m just happier for the help and as well , expect you realize what an amazing job you are accomplishing instructing the rest through your websites. I’m certain you haven’t encountered any of us.

  2. Can I just say what a relief to find someone who actually knows what theyre talking about on the internet. You definitely know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. I cant believe youre not more popular because you definitely have the gift.

  3. What i don’t realize is actually how you are not actually much more well-liked than you may be now. You’re very intelligent. You realize thus considerably relating to this subject, produced me personally consider it from so many varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it is one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs great. Always maintain it up!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا