قدرت عادت

عادت های خوب را چگونه می توان ایجاد کرد؟

عادت های خوب از این جهت برای ما مهم هستند که می توانند در طولانی مدت ما را به سمت موفقیت سوق دهند. عادت های خوبی مثل: ورزش کردن، سحرخیز بودن، سپاسگذاری، آموزش دیدن و کتاب خواندن و …هر کدام اثر مثبت خود را بر زندگی ما می گذارند. گاهی ما با ایجاد یکسری عادتهای خوب، عادت های خوب دیگری هم ناخودآگاه به زندگیمان اضافه می شود. حال با توجه به اهمیت ایجاد عادت های خوب، می خواهیم بدانیم چگونه می توانیم آن عادت های خوب را در زندگیمان ایجاد کنیم.

ایجاد عادت های خوب

درمورد چرخه عادت صحبت کردیم و اینکه از محرک یا نقطه اتکا شروع و با عمل روتین ادامه و به پاداش ختم می شود. تکرار رفتار در ایجاد عادت نقش زیادی دارد. همچنین اکنون می دانیم برای ایجاد چرخه نیاز به نقطه اتکا برای شروع داریم. از طرفی پاداش هم دارای اهمیت است. بطورکلی می توانیم از راهکارهای زیر برای ایجاد عادت های خوب استفاده کنیم :

آن کار کوچک را در برنامه هر روزمان قرار دهیم

تکرار یکی از راههای ایجاد عادت است. وقتی ما کاری را که می خواهیم عادت شود بطور روزانه در برنامه ی خود قرار دهیم ، کم کم آن کار بصورت عادت تبدیل می شود.

محرک یا نقطه اتکا خوبی پیدا کنید

نقطه شروع هر عادتی محرک یا نقطه اتکا است . نقاط اتکا یادآور ما هستند و به ما می گویند که زمان انجام آن کار است. البته پیدا کردن این محرک ها هم بسیار مهم است. گاهی ما نمی توانیم نقطه اتکا عادت خود را پیدا کنیم. مثلا برای ایجاد عادت کتاب خواندن می توانیم ساعت را در زمان بخصوصی کوک نماییم تا زنگ بزند و با شنیدن آن زنگ به سراغ خواندن کتاب برویم. 

زمان را در نظر داشته باشیم و نتیجه سریع نخواهیم

ایجاد عادت های خوب نیاز به زمان دارد و معمولا بین ۲۱ تا ۳۰ روز تخمین می زنند که ایجاد یک عادت زمان می برد،اما برخی می گویند ۶۶ روز برای ایجاد یک عادت نیاز است. در واقع با توجه به تفاوت آدم ها این تعداد روزها می تواند متفاوت باشد. اما این دارای اهمیت است که بدانیم برای ایجاد عادت نیاز به زمان داریم و فکر نکنیم بسرعت می توانیم یک عادت جدید را به زندگیمان اضافه کنیم.

برای عادت های خوب پاداش تعیین کنیم

پاداش عادت

گذاشتن پاداش برای ایجاد عادت ها بسیار کارساز است. بدون پاداش چرخه عادت شکل نمی گیرد بنابراین وقتی می خواهیم رفتار خوبی را برای خود بصورت عادت درآوریم، حتما بعد از انجام آن رفتار پاداشی برای خود در نظر می گیریم. پاداش ایجاد اشتیاق و شوق برای انجام آن عمل می کند. مثلا حرف زدن با یکی از دوستانمان بعد از خواندن کتاب . این کار می تواند نوعی تشویق برای کتابخوانی محسوب شود.

ساعت مشخصی برای عادت جدید خود تعیین کنیم

اینکه ما برای رفتاری که میخواهیم تبدیل به عادت مان شود، زمان مشخصی در نظر بگیریم ، آن زمان را تبدیل به محرک می کند. بدن ما عادت می کند هر روز در آن ساعت بخصوص ما آن کار را انجام دهیم.

برای خودمان تعهد ایجاد کنیم

اینکه ما عادت جدیدی را که می خواهیم در خود ایجاد کنیم با دیگران در میان بگذاریم باعث می شود نوعی تعهد در خودمان برای ادامه آن رفتار ایجاد کنیم. بنابراین وقتی می خواهید مثلا ورزش کردن را شروع کنید و به باشگاه بروید به همه ی دوستانتان بگویید که می خواهید این کار را انجام دهید.

برای عادت های خوب جدید خود همراه پیدا کنید

وقتی تصمیم به ایجاد عادت جدیدی در زندگی خود می گیریم، داشتن همراه و یا بودن در یک گروه که مثل ما قصد دارند همین مسیر را طی کنند، بسیار کمک کننده است. مثلا وقتی قصد داریم رژیم غذایی بگیریم، قرار گرفتن در کنار دوستانی که ورزشکار هستند و یا مثل ما در انتخاب و خوردن غذاهای پرکالری مراعات می کنند و خوردن یک هویج را به یک بستنی ترجیح می دهند، ما را به نگه داشتن و حفظ رژیم خودمان تشویق می کند. در واقع بودن در گروه بنوعی به باور داشتن ما نسبت به کاری که انجام می دهیم هم کمک میکند.

از قوه تخیل خودمان استفاده کنیم

نتیجه کار را مدام تصور کنیم و در خیال خود آن کار را بسیار ساده نماییم. بیشتر ما انسان ها قدرت خیال را نمی شناسیم و به آن آگاه نیستیم. وین دایر در کتاب نیروی خیال بطور کامل به این موضوع می پردازد. اما در اینجا همینقدر کافیست بدانیم که تصور آن عادت خوب در حالتی که بدرستی آن را انجام می دهیم و همچنین تخیل اینکه به نتیجه دلخواه خودمان رسیده ایم، در شکل گیری سریعتر آن عادت نقش دارد. و موجب می شود چرخه عادت زودتر در ناخودآگاه مان شکل گیرد.

چرایی ایجاد عادت جدید را بدانیم

اینکه دلیل ایجاد این عادتی که به دنبال انجام آن هستیم را بدانیم هم نقش مهمی در ایجاد آن دارد. همان جمله معروف که می گوید: هر کس چرایی زندگی را بداند با چگونگی آن خواهد ساخت. مثلا اگر می خواهیم زبان انگلیسی بخوانیم چرایی آنرا برای خود مشخص کنیم.

چرایی ایجاد عادت

در همه ی کارهایمان به همین شکل است که اگر بدانیم چرا می خواهیم آن عمل را به انجام برسانیم، مسیری که در جهت رسیدن به آن طی می کنیم با همه ی سختی هایش دارای توجیه خواهد بود.

برای عادت های خوب جملات تاکیدی مثبت بسازیم

با گفتن و نوشتن جملات تاکیدی مثبت ، ما ارتعاش خواسته و هدف خود را به هستی می فرستیم. هرچقدر با انرژی مثبت بیشتری این کار را انجام دهیم ارتعاش ما بالاتر بوده و امکان برآورده شدن آن خواسته بیشتر است. از طرفی این جملات مثبت باورهای ما را هم تقویت می کند. همچنین با گفتن و نوشتن این جملات در مورد کاری که می خواهیم آن را به عادت خود تبدیل کنیم، آن کار سریع تر در ضمیر ناخودآگاه ما نقش می بندد و تبدیل به عادت می شود.

به عادت جدید خود، باور داشته باشیم

برای اینکه عادت جدید در ما تبدیل به عادت دایمی شود و در واقع در ما نهادینه گردد و همانطور که در تعریف عادت گفته شده بصورت عملی ناخودآگاه درآید، باید به آن کار باور داشته باشیم و در مورد آن مشکوک نباشیم. یعنی با اطمینان قلبی این کار را انجام داده، تکرار کنیم و بدانیم نتیجه انجام این کارها ما را به نتایج دلخواهمان خواهد رساند.اغلب ما هنوز به قدرت باور اعتقادی نداریم و نمی دانیم که باورهای ما چقدر می توانند در زندگی ما اثر گذار باشند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا