شادی

۵ راهکار کلیدی برای شاد بودن در محیط کار چیست؟

شاد بودن در محیط کار الزامیست. چرا؟ چون همه ما انسان ها بیشتر زمان بیداری خود را در محیط کار سپری می کنیم. پس شادی در این مکان برای ما الزامی است.  با شاد بودن در بخش های مختلف و قابل توجهی از زندگی  به بدست آوردن نیروی تازه برای کار کمک می کنیم.

نقاط قوت خود را یادداشت کنیم

همه کارمند ها دارای نقاط قوت و همین طور نقاط ضعف هستند، وقتی درباره نقاط ضعف صحبت میکنیم به سرزنش خود می پردازیم. پس بهتر است فقط نقاط قوت خود را یادداشت کنیم تا احساس بی لیاقتی و نداشتن لیاقت شادی نکنیم. بهتر است در طول زمان کارهای خوبی را که انجام میدهیم یادداشت کنیم و از آنها در زندگی روزمره و محیط کاری به عنوان خاطرات خوب یاد کنیم.

تشکر کردن از نقاط قوت همکاران

نقاط قوت همکاران خود برجسته کنید.

زمانی که از نقاط قوت یک شخص تشکر می کنیم ارزش اصلی شخصیت شان را بیان کرده ایم و قدردانی کردن از استعدادهای همکاران و کارمندان در محیط کار به منزله ماندگاری و ارزش آنها برای شرکت است. بهتر است زمانی که یک همکار یا کارمند کار خوبی انجام می دهد بازگو کنیم تا احساس خوبی در او ایجاد شود. با ایجاد حس خوب در دیگران به خودمان حس خوب را منتقل می کنیم.

نقاط قوت شخصیت خود را با وظایف کاری روزمره خود ارتباط دهیم

زمانی یک کارمند توازن قدرت خود را ایجاد می کند که راه حل منحصر به فردی برای به کارگیری نقاط قوت خود  در انجام وظایف کاری پیدا کرده باشد. این امر در ایجاد رضایت شغلی وی بسیار موثر است. کارمندان سوالات کلیدی پروژه های یک شرکت را بررسی می‌کنند و از آن لذت می برند زیرا کنجکاوی آنها فعال می شود، اما ممکن است کارمند های دیگری از این کار او حس قدرشناسی را درک کرده و بابت پروژه های که بر روی آن کار می کنند از آن ها تشکر کرده و قدر دان آنها باشند. اما ۷۹% از کارمندان به این فکر می کنند که بابت آنچه که در آن بهترین هستند و فرصت انجام آن را دارند باید دیگران قدردان آنها باشند آن ها احساس متفاوت بودن نسبت به دیگران می کنند.

تعیین اهداف کاری و تلاش برای رسیدن به آنها

اهداف کاری کوتاه‌ مدت و بلند مدتی را برای خود تعیین کنیم و با انجام هر یک از آنها بر روی آن علامت بگذاریم. زمانی که اهداف را مشخص میکنیم برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنیم و در زمان علامت زدن هر یک از آنها حس خوبی از رسیدن به موفقیت در وجود ما شکل می گیرد.

اهمیت شاد بودن در محیط کار

محیط کاری به عنوان دومین محیط زندگی افراد نامگذاری می شود. پس باید از نظر امنیت روحی و روانی جسمانی و حفظ آرامش تامین باشد.

شادی در محیط کار یک چیز فراتر از رفتار خنده دار داشتن است. وجود افرادی شاد و سرزنده در محیط کاری به معنای داشتن یک روحیه مثبت است که نقش مهمی در رشد و موفقیت افراد و خود سازمان ایفا می‌کند.

 شادابی و نشاط در بین کارکنان و کارمندان تاثیر زیادی در کارایی، خلاقیت،  نوآوری و حتی رضایت شغلی آنها دارد. البته با این روش می توانیم ثبات شغلی و وفاداری را در محیط کاری افزایش دهیم.

یک محیط کاری سالم زمانی ایجاد می شود که به سلامت روانی و جسمانی هر یک از کارمندان به اندازه بهره‌ وری کاراهمیت داده شود.

زمانی که هر کدام از ما سلامتی کامل داشته باشیم سلامتی محیط و سازمان را به وجود می آوریم. با این روش سازمان می‌تواند توانمندی و کارایی لازم را در زمان مواجه شدن با دنیای بیرون  بدست آورد و به راحتی با شرکت‌ های دیگر به  رقابت بپردازد.

مزیت شاد بودن در محیط کار چیست؟

سایر ترفند های مربوط به ارتقای بهره وری در محیط کار آنچنان که باید نمی توانند مفید و تاثیرگذار باشند. برای اینکه بتوانیم بهتر و بیشتر کار کنیم باید بسیاری از کارها را انجام دهیم و آنها را مد نظر داشته باشیم. مهمترین کار داشتن برنامه ریزی مدرن و مشخص برای انجام هر کاری است. زمانی می توانیم کارهایمان را به خوبی پیش ببریم که از آنها لذت برده باشیم و آنها را دوست داشته باشیم. مهمترین روش افزایش بهره وری شاد بودن در محیط کاری است.

شاد بودن در محیط کار باعث افزایش بهره وری می شود

 انسان های شاد می توانند تاثیرات مثبتی بر اطرافیان خود بگذارند و ‌پیوند های نزدیکی با دیگران در محیط کار برقرار کنند. کاری که به صورت گروهی انجام شود روابط بین کارکنان و کارمندان را با مدیران افزایش می‌دهد که این ارتباط باعث افزایش فروش محصولات می‌شود.

 افراد شاد خلاق تر هستند

شادی، خلاقیت در محیط کار را افزایش می دهد.

برای اینکه ایده‌های نو خلق کنیم بهتر است بهره‌ وری را به همان روش با شاد بودن در محل کار بهبود و ارتقا دهیم. زمانی که شادی در محیط کار حاکم باشد ایده‌های مبتکرانه و نوآورانه در آن شرکت موج می زند و زمینه لازم برای افزایش انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری و تفکر خلاق را به وجود می آورد و برای مدت های طولانی در یک شرکت باقی می ماند.

انسان های شاد به حل مشکلات به جای شکایت می پردازند

زمانی که کاری را که انجام می‌دهیم دوست نداریم و از انجام آن رضایت نداریم، از مشکلات آن شاکی خواهیم شد و به جای تلاش برای حل آنها از وجودشان اظهار شکایت نارضایتی می کنیم. به قول معروف همیشه از این بابت غر می زنیم. اگر انسان شاد و علاقه مندی باشیم به حل مشکلات و رفع موانع موجود در آن می پردازیم.

 انسان های شاد خوش بین تر هستند و رضایت شغلی بیشتری دارند

روحیه افراد شاد همیشه مثبت است و به مسائل خوشبینانه تر نگاه می‌کنند و آینده روشنی را در انتظار دارند. انسان با روحیه مثبت اندیشی و خوش بینی موفقیت بیشتری را در محیط کاری به دست می‌آورد و عملکرد آن فواید زیادی برای مدیران و سایر کارکنان شرکت به همراه خواهد داشت.

افرادی که شاد بودن در محیط کار را تجربه می کنند انگیزه بیشتری برای فعالیت دارند

 انگیزه بیشتر و قوی تر یعنی بهره‌ وری کارآمدتر. مهمترین راه برای افزایش انگیزه در کارکنان شاد بودن آنها است با ایجاد شادی علاقمندی آنها نسبت به کاری که انجام می دهند افزایش پیدا می کند و در ننتیجه رضایت شغلی حاصل می گردد. به کمک شادی است که انگیزه حرکت در مسیر کاری به وجود می آید.

 افراد شاد کمتر بیمار می شوند

دشمن بهره‌ وری بیمار شدن است  مهمترین عامل در بیمار شدن پی در پی کارکنان نبود شادی در زندگی است که بیشتر از کمبود عوامل بهداشتی و ارگانیک بر بیماری تاثیر می گذارد. انسان هایی که رضایت شغلی ندارند، بیشتر دچار بیماری‌ هایی مانند سرطان و دیابت می شوند.

افرادی که در پی شاد بودن در محیط کار هستند، سریعتر و بهتر یاد می گیرند

انسان های شاد و آسوده خاطره گنجایش و توانایی بیشتری برای یادگیری چیزهای جدید و نو در محیط کار دارند به همین علت میزان بهره‌ وری آنها در یادگیری مهارت ها بیشتر است و راحت تر می توانند خود را با محیط پیرامون وفق دهند.

 استمرار فرایند یادگیری در رابطه با رضایت شغلی

همواره یادگیرنده خوبی باشید.

زمانی ارزش خود را می دانیم که تمامی فوت و فن کار را یاد بگیریم. احساس مفید بودن و رضایت شغلی زمانی به سراغ ما می آید که در محیط کار مدام در حال یادگیری و افزایش روزانه اطلاعات و مهارت های خود باشیم. با این روش به یک پیشرفت شغلی می‌رسیم. به کمک انجام کارهای متنوع حس سرزندگی را در خود ایجاد می کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. Good – I should definitely pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your client to communicate. Nice task..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا