مهارت های یادگیری

درک مطلب چیست؟ | چگونه می توانیم درک مطلب خود را افزایش دهیم؟

درک مطلب مهم ترین مهارت در یادگیری است. هر چه درک و دریافت ما از مطالب بهتر باشد، یادگیری عمیق مطالب برای ما آسان تر خواهد بود. درک مطلب در واقع میزان فهم ما از موضوعی است که به شکل های مختلف همانند، گفتاری و نوشتاری به ما ارائه می شود.

همه ما انسان ها به کمک تعیین اهداف و انگیزه می توانیم درک بهتری از مطالب داشته باشیم، زمانی که بدون هدف به مطالعه می پردازیم خود را در گردابی بزرگ گرفتار می‌کنیم. برای درک مطالب نیاز به پیش زمینه و روش مطالعه صحیح و همین طور تمرکز و انگیزه داریم. برای تسلط پیدا کردن بر یک مطلب و درک صحیح از آن باید آن را خوب بخوانیم و خوب بفهمیم تا در ذهن خود آن را محفوظ نگهداری کنیم.

منظور از درک مطلب خواندن مطالب و فهمیدن معنا و مفهوم آن ها است. هر چقدر میزان درک مطالب ما بالاتر باشد، میزان یادگیری در ما افزایش خواهد یافت، اما خوب است فراموش نکنیم که درک مطلب زمانی صورت می گیرد که قادر به تشخیص واژگان باشیم.

راه کار هایی برای افزایش درک مطلب

همان طور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم تند خوانی یکی از اساسی ترین و جامع ترین مهارت ها برای افزایش درک مطلب است که در دنیای امروز وجود دارد. همه ما برای یک بار هم که شده این تجربه را بدست آورده ایم که بعد از خواندن یک مطلب چیز زیادی از آن دریافت نکرده ایم و به همین خاطر احساسات بد به سراغ ما آمده است، زیرا زمانی که صرف خواندن این مطالب کرده ایم هیچ سودی برای ما نداشته است. به کمک درک مطلب می توانیم شرایط را در بسیاری از مواقع تغییر دهیم، البته به غیر از این مهارت راه کارهای دیگری برای افزایش درک مطلب و یادگیری عمیق وجود دارد که در ادامه نام خواهیم برد.

  •  افزایش تمرکز
  • افزایش حوزه دید
  • مطالعه با هدف
  •  انجام خلاصه نویسی
  •  استفاده از نقشه ذهنی
  • مطالعه در مکان مناسب
  • خواندن به صورت عبارت به عبارت
  • دور کردن افکار مزاحم از ذهن هنگام مطالعه
قرص هایی که آدم را باهوش و با انگیزه می کند + معرفی قرص برای افزایش هوش و تمرکز

زمانی که ما تند خوانی را در خود تقویت کنیم به تمامی این راه کار‌ها خواهیم رسید، زیرا مهارت تند خوانی تمام این راه کارها را در خود محفوظ کرده است.

مهارت تند خوانی و درک مطلب

درک مطلب و تند خوانی دو یار هستند که همیشه در کنار هم قرار دارند، زمانی ما افزایش درک مطلب را تجربه می‌کنیم که به طور علمی و اصولی تند خوانی را آموخته باشیم، اما گاهی این اتفاق می افتد که افراد بدون داشتن اطلاعاتی درست در ارتباط با تند خوانی فکر می کنند، تند خوانی به معنای سریع خواندن و گذر از مطالب است و معتقد اند که هر چه تند تر بخوانند، کمتر یاد خواهند گرفت، اما این یک باور اشباه و غلط نسبت به این مهارت است.

یکی از مهم ترین فواید تند خوانی افزایش درک مطلب است، زیرا مطالب را به صورت روزنامه و ابتدایی نخواهیم خواند. زمانی می‌توانیم ارتباط میان تند خوانی و افزایش درک مطلب را خوب یاد بگیریم که بتوانیم در مورد نحوه عملکرد مغز با چشم خود اطلاعات لازم و کافی را به دست آوریم.

تند خوانی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که تا به امروز کمک‌ های زیادی به افزایش درک مطلب کرده است. افزایش میزان درک مطلب در هنگام مطالعه یک بخش مهم از مهارت تند خوانی را به خود اختصاص می‌دهد.

7 نکته تاثیر گذار در تقویت یادگیری عمیق

رعایت چند نکته و تکنیک می تواند در یادگیری هر چه بهتر و عمیق تر به ما کمک کند. زندگی همه ما به صورت ناخودآگاه تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی بسیار زیادی قرار دارد که هر کدام از آن ها می توانند مسیر زندگی ما را تغییر دهند.

1. اطلاعات عمومی خود را افزایش دهیم

اطلاعات عمومی خود را به کمک خواندن کتاب، روزنامه و مجله گسترش داده و به رویدادهای اطراف خود علاقه نشان دهیم. افزایش اطلاعات عمومی در هر حوزه ای می تواند به ما در افزایش درک مطالب کمک کند.

2. با ساختار پاراگراف آشنا باشیم

همه مقاله ها با مقدمه شروع می شوند و با نتیجه به پایان می رسند، پس بهتر است اولین پاراگراف در مقدمه به توصیف کلیه مطالب بپردازد تا زمینه را برای توضیحات بیشتر در قسمت های بعدی فراهم کند.

3. پیش بینی کنیم و حدس بزنیم

برای افزایش کنجکاوی و دقت در خود بهتر است سوالات و موضوعات بعدی را حدس بزنیم. این کار به درک درست و عمیق مطلب در خصوص موضوع مورد نظر کمک بسیاری می کند.

4. به شیوه تنظیم مطلب دقت کنیم

برای این که به تنظیم مطالب در ذهن کمک کنیم باید به ترتیب، زمان نوشته شدن، اساس درجه بندی آن ها و همچنین کاربرد آن ها در زمان سختی و دشواری دقت کنیم.

5. ایجاد انگیزه و علاقه برای درک بهتر مطلب

ایجاد انگیزه برای درک مطلب

بهترین روش این است که با خود سوالات را مطرح کنیم و در مورد آن ها با دوستان صحبت کنیم و نگاهی گذرا به آن ها داشته باشیم تا انگیزه و علاقه ما بیشتر شود. هر 1چه علاقه و انگیزه افزایش یابد، درک بیشتری از مطالب خواهیم داشت.

6. برای یادگیری عمیق از تکنیک منظم و منسجم استفاده کنیم

یک روش منظم را برای مطالعه مطالب انتخاب کنیم تا بر مطالب آن مسلط شویم. مراحل پیش خوانی، پرسش، خواندن، بازگویی و تعریف بهترین روش برای دوره مطالب است.

7. چگونه می توانیم درک مطالب را بهبود دهیم

 عمل خواندن در مطالب یک روند بسیار تعاملی و پیچیده است. با انجام این کار به چندین تعامل مختلف در مغز برای کمک و همکاری با یکدیگر نیاز داریم و به کمک لایه های چندگانه متن و معنای آن ها می‌توانیم مفهوم مطالب را درک کنیم. با داشتن تفسیری ساده و راحت از مطالب پیچیده می توانیم درک مطالب را راحت تر کنیم. همه ما انسان ها برای بهبود درک مطالب نیاز به انگیزه، تمرکز و روش مطالعه صحیح داریم.

مغز هر انسان با توجه به سرنخ های موجود در مطلب، تلاش می کند تا درک درستی از آن ها پیدا کند. درک مطلب برای همه انسان هایی که در زندگی برای پیشرفت و موفقیت تلاش می کنند وجود دارد، پس بهتر است از همین حالا شروع کنیم تا وقت هست، زیرا ممکن است روزی دیر شود.

داشتن یک مطالعه صحیح در واقع یک فرآیند پیچیده خواهد بود که برای انجام آن بسیاری از مهارت ها درگیر می شوند که در نهایت یک هدف را محقق می سازند و آن هم درک مطلب است. هر چه درک و دریافت مطالب بهتر باشد، یادگیری و یادآوری مطالب آسان تر خواهد بود، زیرا برای درک بهتر باید هدف و انگیزه داشته باشیم.

چگونگی بهبود یادگیری در سه مرحله

درک مطلب یک مهارت است که مانند تمامی مهارت ها می تواند بهبود یابد، ما می‌توانیم با تمرین و تکرار و طراحی یک بازی به بهبود درک مطلب کمک کنیم. برای افزایش بهبود درک مطلب بهتر است سه روز در هفته را در زمانی خاص از آن روز به تمرین خواندن به صورت آرام و هدایت شده بپردازیم. برای این که بتوانیم این مهارت را افزایش دهیم می توانیم با گذشت هر ماه یک ساعت به مطالعه خود اضافه کنیم.

گام اول: ارزیابی چگونه خواندن در حال حاضر

قبل از بهبود بخشیدن به درک مطلب نیاز است محدودیت های خواندن و حال و هوایی که در زمان خواندن در آن قرار داریم را بشناسیم.
برای شروع این روش می توانیم ابتدا از خواندن کتاب داستان و یا رمان استفاده کنیم و با این شیوه به بررسی تمرکز خود بیندیشیم. اگر درک و تمرکز خود را پس از طی یک دوره از دست بدهیم باید توانایی خود را در این زمینه افزایش دهیم.

زمانی که تمرکز و درک ما به سوی کندی می رود بهتر است به جای فشار وارد کردن به خود یک گام به عقب برداریم. بهبود با زمان همراه است و تلاش برای به دست آوردن تمام آن در یک زمان ناامیدی را به همراه خواهد داشت. بهبود سطح عظیمی از درک مطلب و یادگیری عمیق آن، نیازمند وقت و تمرین بیشتری است.

گام دوم: بهبود فرهنگ لغت ما

به کمک واژگانی همچون تعامل و زمینه، خواندن و درک کردن به یکدیگر متکی می شوند. زمانی که بتوانیم سایر بخش ها را درک کنیم می توانیم متن یک مطلب را هم به خوبی و به طور کامل درک کنیم.

زمانی که ما برای درک واژگان تلاش می کنیم، می توانیم با توجه به سرنخ هایی که در متن وجود دارد به چگونگی استفاده از این کلمات در جمله ها و متن ها پی ببریم. بهترین کار جست و جو کردن کلماتی است که با آن ها آشنایی نداریم و می توانیم در زمان مطالعه فهرستی تحت عنوان کلمات سخت تشکیل دهیم تا بتوانیم مجموعه ای از تعریف ها را به مطالب خود برای درک بهتر لغات اضافه کنیم. برای درک بهتر از این کلمات باید آن ها را چندین بار در هفته تکرار کنیم و پس از پی بردن به معنا و مفهوم کلمات از آن ها در تعاملات و مکاتبات خود استفاده کنیم.

[aparat id=”ODuP6″]

گام سوم: برای لذت بردن بخوانیم

 تمرین کردن بهترین راه برای بهبود سطح درک مطالب است و بهترین روش برای تمرین این است که از انجام آن لذت ببریم. برای این کار بهتر است به جای این که تمرکز خود را ثابت کنیم یک مطلب سرگرم کننده بخوانیم و به کمک این مطلب، انگیزه خود را برای برقراری ارتباط با متن زیاد کنیم.

با خواندن مطالب و تمرین کردن آن ها در زندگی پیشرفت می کنیم. برای پیشرفت بهتر است، ابتدا با متن های پایین تر از درجه سنی خود شروع کنیم تا فشار کمتری بر ما وارد شود و در آرامش از داستانی که می‌خوانیم لذت ببریم. زمانی که در خواندن احساس آرامش بیشتری داریم می‌توانیم به مطالب در گروه سنی خود رجوع کنیم، زیرا آن ها برای ما قابل فهم تر و راحت تر خواهند بود. اگر از تمرین کردن و خواندن لذت ببریم سطح درک مطلب ما با گذشت زمان در موارد سخت بهبود خواهد یافت.

دوره های بینظیر سایت توانا را از دست ندهید :

دوره فن بیان ( شاهکار ارتباطات ) – استاد حامد سهرابزاده
کارگاه موفقیت و توسعه فردی (دکتر آزمندیان + استاد سهرابزاده)
دوره رهبری تغییر | نویدی برای تغییر و آغازی دوباره
4.5/5 - (14 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫60 دیدگاه ها

  1. موضوع درک مطلب در واقع یکی از مهم ترین موضوعات در یادگیری ولی تنها درک مطالب نمی تونه به یادگیری کامل ما کمک کنه برای یادگیری باید اراده استوار وجود داشته باشه

    1. درک مطلب ارتباط مستقیمی با هدف و انگیزه دارد.واگر احساس ضعف در درک مطلب داریم این ضعف قابل بهبود است و انجام روشهای دکر شده میتواند به روند رسد ما در زندگی کمک کند👌🏽🙏🏻

        1. نکات بسیار ارزنده و ظریفی رو در مقاله عنوان کردید ،بسیار عالی و کاربردی

  2. با سلام
    ممنونم از سیستم آموزشی توانا بابت این مقاله ارزشمند
    مقالات زیادی از سایت توانا رو خوندم و همیشه پر محتوا و ارزشمند مینویسید
    با آرزوی بهترین ها برای شما

      1. قطعا اگر با نیت لذت بردن از مطلبی اون رو مطالعه کنیم، یادگیری و درک مطب بهتری اتفاق خواهد افتاد

  3. سلام ، در آزمون هایی مثل کنکور و آزمون های استخدامی در درس زبان خارجه موضوعی به نام درک مطلب وجود دارد ، می خواستم خواهش کنم در آن زمینه و چگونگی حل و پاسخ درست به سوالات مطلبی بنویسید . با سپاس بی پایان

  4. ممنون از زحمات شما
    به نظرم برخی از نکات مطرح شده می‌بایست توسط نویسنده مقاله رعایت بشه و خارج از اختیار خواننده برای درک عمیق هست .

  5. بینظیر بود ،، واقعا ممنونم
    خدا قوت
    کتاب هم در این زمینه معرفی میکنید ، البته در صورت امکان

  6. سلام تشکر بابت مقاله بسیار جالب وارزشمندتون روشهای مطالعه متشکل از تند خوانی تحلیل خوانی تمرین خوانی تکرار خوانی ومرور خوانی

  7. درک مطلب کلیدی ترین نکته در یادگیری می باشد
    چرا که اگر درک درستی از مطالب داشته باشیم نه تنها بهتر و آسان تر موضوع مربوطه را یاد می گیریم بلکه تاثر آن در مقام پاسخ دادن دقیق به سوالات ، شبهات ، پیشنهادات و حتی انتقادات هم می توان به این مهم اشاره کرد.

    سپاس از زحمات بی دریغ و ارزشمند مجموعه بزرگ آموزشی توانا

  8. ذهن انسان همیشه دنبال پاسخ ها و جواب های منطقی برای پیشرفت زندگی است و در حقیقت کتاب ها و مطالب هایی که می خواند و آموزش هایی که می بیند دنبال سرنخ ها می گردد. بنابراین درک مطلب برای همه انسان هایی که به دنبال درک واقعی زندگی هستند از اهمیت زیادی برخوردار است.

  9. درک مطلب یا دریافت و پردازش گفته و نوشته ارزشمند است چرا که اگر ذهن پردازشگر نیرومندی داشته باشیم از گونه ی سخن گفتن فرد یا حتی از گونه ی نوشتن ایشان می توان به ژرفای سخن و نگرش و تصمیم او پی برد و در راستای بهره برداری درست و شایسته اقدام نمود .

  10. درک مطلب ، همانطور که نام آن مشخص ِ، در فهم بهتر و درست تر مطالب به ما کمک میکنه، تا با اشراف کامل به موضوع مربوطه کارایی و اثربخشی بیشتری رو برامون رقم بزنه . برای بهتر زندگی کردن و کارا تر بودن راهی جز یادگیری و آموزش وجود نداره در هر سن و شغل و مرتبه ای که می‌خواد باشیم ، مهم یادگرفتن مطالب مفید و کاربرد اونها در زندگی فردی و اجتماعی است.

  11. چند مدتی هست که سایت توانا رو می بینم و از مطالب زیباتون استفاده می کنم

    خداقوت

  12. مقالات زیبا با موضوعات زیبا و کاربردی ما رو وادار به مطالعه و تفکر میکنه😊

    از اینکه ایجاد انگیزه در ما توسط مقالات سایت توانا شده تشکر میکنم👌👌👌

  13. بله قطعا درک مطلب مهمترین مهارت در یادگیری است اما به نظرم آنچه که به درک مطلب کمک می کند بیان ساده و روان در بحث نوشتاری و همانطور بیان ساده و سلیس در گفتار است. اگر پیچیدگی وجود داشته باشد نه تنها یادگیری دشوار خواهد شد بلکه در درک مطلب با سوء برداشت های متفاوتی مواجه خواهیم شد .

  14. میشه از این مقاله برای تحقیقات درسی خودمون استفاده کنیم

    اجازه هست؟

    مقاله تون خوبه و احساس میکنم میتونه بهم کمک کنه تو دانشگاه.😊🙏

  15. بسیار سپاسگزارم از اینکه راه کارهایی برای افزایش درک مطلب ارائه دادید. اما در مورد تندخوانی که یکی از اساسی ترین و جامع ترین مهارت برای افزایش درک مطلب می باشد اشاره فرمودید، یکم بیشتر تشریح می کردید، چون احساس میکنم نکته جالبی هست اما برای ما یکم قبول کردنش سخته که چطور با تند خوانی درک مطلب افزایش پیدا می کنه و یادگیری حاصل میشه؟ برداشت ما این است که با تندخواندن شاید نتوانیم درک کنیم.

    از بیان نکات ارزشمند و کلیدی مقالات سایت توانا بسیار خرسندیم🙏⚘

  16. به چیزهایی که قرار بخوانیم فکر کنیم چون قبل از مطالعه یک مطلب مغز را آماده می کنیم که فقط روی آن موضوع متمرکز شود تا درک بهتری از اون مطلب داشته باشیم

  17. به نظر منم هم یادداشت برداری از مطالب میتونه کمک ب سزایی داشتع باشه و به فهم درک مطلب کمک کنه
    سپاس از مقاله 👍🏽

  18. ذهن را باید آماده کرد تا پذیرای مطالب باشه
    تا درک بهتری از موضوع انتخابی داشته باشیم
    ممنونم از مقاله بی نظیرتون

  19. fantastic post, very informative. I wonder why the other experts of this sector do not realize this. You should continue your writing. I am confident, you have a huge readers’ base already!

  20. Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such magnificent information being shared freely out there.

  21. Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا