مقالات هوش کلامی

ویژگی های افراد با هوش کلامی بالا چیست؟ این افراد چه جایگاهی در جامعه دارند؟

با کمی تامل در ویژگی های اخلاقی و رفتاری اطرافیان خود، به راحتی می توانیم ویژگی های افراد با هوش کلامی بالا را از دیگران متمایز کنیم. این گونه افراد در نحوه گفتار و فن بیان بسیار توانمند هستند و به خوبی به سخنان دیگران گوش خواهند داد و مسائل را به خوبی تشریح می کنند، این افراد حس شوخ طبعی بالایی دارند و به طور کلی می توانیم برای مدتی طولانی، از مصاحبت با آن ها لذت ببریم.

هوش کلامی در واقع میزان تسلط ما بر کلمات و توانایی ما در استفاده درست از آن ها طبق مفهوم، ترتیب، موقعیت، جمله بندی و… است. فن بیان با هوش کلامی متفاوت است، زیرا بیان به معنای ارائه شفاهی است، اما هوش کلامی در واقع به معنای تسلط داشتن بر سخن و سخنوری است.

[aparat id=”kblsC”]

مهم ترین ویژگی های افراد با هوش کلامی بالا چیست؟

افرادی که دارای هوش کلامی می باشند، نسبت به انسان های اطراف خود از موقعیت شخصی و اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، زیرا مسلط بودن در مهارت های کلامی به عنوان یکی از بهترین راه حل ها به منظور برقراری ارتباط شناخته شده است. اشخاصی که نسبت به این مهارت تسلط دارند، به راحتی می توانند در زندگی شخصی خود با دیگران صحبت کنند و به آسانی خواسته خود را انتقال دهند. هوش کلامی علاوه بر این که شیوه صحبت کردن را برای ما آسان تر می کند، به ما کمک می کند تا صحبت های طرف مقابل خود را بهتر درک کنیم.

همان طور که می بینید، افراد با هوش کلامی بالا دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در این مقاله قصد داریم بهترینِ آن ها را بیان کنیم.

هوش کلامی چیست ؟ | حقایقی درباره هوش کلامی زبانی که باید بدانید

تبحر خاص در فن بیان و سخنوری

هوش کلامی پیش زمینه مهارت فن بیان و سخنوری است، پس کافی است ما توانایی خود در شناخت واژه ها، کلمات، معانی، نحوه ترکیب کردن و کنار هم چیدن آن ها را با مهارت هایی هم چون کنترل صدا، لحن و البته زبان بدن مناسب تلفیق کنیم، به این ترتیب می توانیم برای ساعت ها، افسار سخن را به دست گرفته و دیگران را از شنیدن سخنان جذاب و اثربخش خود سیراب سازیم.

فن بیان چیست ؟ | 1# بهترین راه های یادگیری فن بیان و سخنوری کدامند؟

نویسندگانی توانمند هستند

همان طور که می دانیم، هوش کلامی محدود به مهارت های گفتاری نیست، بلکه توانمندی های نوشتاری را نیز در بر می گیرد. افراد باهوش کلامی بالا می توانند با بهره گیری از دایره واژگان وسیع و دانشی که در زمینه کلمات و اصطلاحات دارند، به روشی مناسب بنویسند، آن ها می توانند با نوشتن کتاب، مقاله و رساله های مرتبط با حوزه فعالیت خود، اطلاعات و آموزه های مفید و ارزشمندی را به دیگران انتقال داده و سهم به سزایی در ارتقاءِ سطح علمی و فرهنگی جامعه خود داشته باشند.

 به صورت فعال و موثر به سخنان دیگران گوش می کنند

ویژگی این افراد این است که  از هر فرصتی برای افزایش و ارتقاء هوش کلامی خود استفاده می کنند. به همین سبب وقتی احساس می کنند فردی در حال بیان مطالبی مفید و آموزنده می باشد، اصطلاحا سر تا پا گوش شده و با تمام دقت و تمرکز، به سخنان او گوش می سپارند، واژه ها و جملات مفید و کاربردی را جذب و به دایره واژگان و اطلاعات خود می افزایند و در مواقع ضروری و به هنگام برقراری ارتباط با دیگران از آن ها بهره برداری می کنند.

اگر به هنگام سخن گفتن، فردی را مشاهده می کنید که با دقت و توجه کامل، مشغول گوش دادن به سخنان شما است، به احتمال بسیار زیاد در حال برقراری ارتباط با فردی باهوش کلامی بالا هستید، زیرا زمانی که به صحبت های اطرافیان خود دقت می کنیم، راحت تر و بهتر می توانیم منظور آن ها را درک کنیم.

 به مطالعه کردن، علاقه فراوانی دارند

 یکی از مهم ترین اقداماتی که هوش کلامی را در ما تقویت می کند، مطالعه کردن است. اگر می خواهیم فردی باشیم که دیگران ما را به عنوان فردی با هوش، البته از نوع هوش کلامی به خاطر داشته باشند، باید مطالعه کردن را برای خود به عادتی روزانه تبدیل کرده و پیوسته در حال مطالعه و افزایش اطلاعات کلامی و گفتاری خود باشیم. از طریق مطالعه، به صورت مدام با واژه ها و عبارات جدید آشنا شده و آن ها را به گنجینه اطلاعات خود می افزایم و بدین ترتیب به توانایی بالاتری در سخن گفتن و همچنین نوشتن دست خواهیم یافت و می توانیم امکانات بیشتری را برای برقراری ارتباط و متقاعدسازی دیگران در اختیار داشته باشیم. مطالعه کردن از مهم ترین ویژگی های افراد با هوش کلامی بالا است.

 انرژی بخش و الهام بخش هستند

افراد با هوش کلامی بالا، استاد انتقال انرژی مثبت و شادی به اجتماعاتی هستند که در آن حضور دارند، پس هیچ گاه از صحبت کردن با این افراد که از هوش کلامی بالایی برخوردار هستند، خسته نخواهیم شد. این افراد با شناخت خصوصیات رفتاری و اخلاقی مخاطبان خود، واژه ها و مطالب مرتبط با روحیات آن ها را در برقراری ارتباط به کار برده و به راحتی می توانند آن ها را تحت تاثیر قرار داهند و به سمت عادات و اقدامات مثبت و الهام بخش سوق دهند. این افراد از جملات زیبا در صحبت های خود استفاده می کنند به گونه ای که مخاطبان آن ها لذت ببرند، زیرا با انجام این کار به ایجاد انگیزه در اطرافیان خود می پردازند. در یک کلام، این افراد با این چنین ویژگی، رگ خواب مخاطبان خود را در دست دارند. خوب است بدانیم یکی از مهم ترین ویژگی های مشاوران موفق، برخورداری از مهارت هوش کلامی بالا است که باعث ایجاد آرامش در مراجعه کننده می شود.

[aparat id=”yzoSb”]

علاقه مند به بحث و تبادل نظر هستند

 افراد با هوش کلامی بالا چون منبعی غنی از عبارات، واژه ها، اصطلاحات و اطلاعات هستند، کاملا این اطلاعات را به دیگران انتقال می دهند و در مقابل، اطلاعات و عبارات جدید را از میان صحبت های مخاطبان خود جذب کرده و به گنجینه اطلاعاتی خود می افزایند. به سبب همین ویژگی در مباحثات شرکت کرده و به صورت فعال و موثر به سخنان دیگران گوش می کنند و هنگامی که نوبت سخن گفتن آن ها می شود با دقت و وسواس کامل کلمات و واژه های مناسب را در کنار هم قرار داده و مخاطبین را از مصاحبت با خود خرسند می سازند.

 حافظه کلامی خوبی دارند

چون با دقت و تمرکز فراوان، به صحبت های دیگران و دیگر منابع اطلاعاتی توجه می کنند، عبارات و واژه های جدید را به طور کامل درک کرده و برحسب توانایی و علاقه خود، آن ها را در ذهن خود بایگانی می کنند، همچنین آن ها را یادداشت کرده و در فرصت های مناسب، آن ها را بارها مرور می کنند. به همین دلیل، عبارات و اصطلاحات را در زمان مناسب به کار بسته و بهترین نتیجه را از آن ها می گیرند. حتی ممکن است عباراتی را که مدت ها پیش در گفت و گو با افراد به کار برده ایم، در سخنان اخیرشان شنیده و غرق حیرت شویم.

زیاد تعجب نکنید چون این یکی از ویژگی های افراد با هوش کلامی بالا است که سخنان شما و دیگران را در ذهن خود ضبط می کنند!

متقاعد سازی دیگران 

اشخاصی که از مهارت های کلامی به خوبی برخوردار هستند، این توانایی را دارند در زمان ها و موقعیت های مختلف، رفتاری متناسب با شرایط از خود نشان دهند، زیرا از آگاهی کامل در بیان جملات و واژگان برخوردار هستند. از طریق گوش دادن، نیازها و خواسته های دیگران را از صحبت هایشان شناسایی می کنند و با مناسب ترین واژه ها و جملات، بهترین راه حل ممکن را برای برآورده ساختن خواسته های آن ها انتخاب می کنند. توانایی فن بیان و سخنوری آن ها به حدی است که به راحتی دیگران را مسحور سخنان خود ساخته و آن ها را در پذیرفتن پیشنهادات و راه کارهای خود متقاعد می سازند. موقعیت شناسی در مهارت کلامی بالاترین تاثیر را دارد، زیرا به خوبی در ذهن اطرافیان نفوذ می کند.

 شوخ طبع و طنز پرداز 

 بخشی از کلمات، اصطلاحات و واژه ها، معانی بسیار شیرین و دلنشین دارند و استفاده به موقع از آن ها می تواند موجی از شادی و لذت را در میان شنوندگان آن ها به وجود بیاورد. افراد با هوش کلامی بالا، این دسته از واژه ها و عبارات را نیز به خوبی می شناسند و با به کارگیری آن ها در زمان و شرایط مناسب، به عنوان فردی شوخ طبع در نزد دیگران معرفی شده و از محبوبیت بالایی برخوردار خواهند شد. این افراد با تکیه بر حافظه کلامی قوی، حضور ذهن بالایی دارند و در کوتاه ترین زمان، مناسب ترین و شیرین ترین پاسخ ها را انتخاب کرده و بیان می کنند.

افراد منظم و سیستماتیک 

منظم و سیستماتیک بودن از ویژگی های هوش کلامی

 آن ها اطلاعات را به خوبی طبقه بندی و سازماندهی می کنند و در بازیابی و استفاده از آن ها بسیار منظم عمل می کنند. همین نظم در اطلاعات است که سخنان آن ها را بسیار موزون و متناسب جلوه می دهد و دیگران از شنیدن سخنان آن ها کاملا تحت تاثیر قرار گرفته و لذت خواهند برد. این مورد از روش های موثر در ویژگی های افراد با هوش کلامی است.

در زمینه پیشرفت شغلی و اجتماعی موفق تر هستند

 از آن جایی که توانایی برقراری ارتباط موثر و هدفمند در آن ها بسیار بالا است، از موقعیت های پیش آمده بهترین استفاده را نموده و مدارج پیشرفت و ترقی را با سرعتی بسیار بالاتر نسبت به دیگران طی می کنند. این اشخاص می توانند به راحتی مدیران، همکاران و مشتریان خود را تحت تاثیر قابلیت های خود قرار دهند و امتیازات مهم و تاثیرگذاری را در برقراری ارتباط با آن ها کسب کنند.

در برخی مشاغل به شدت متمایز می شوند

 برخی مشاغل ارتباطی مستقیم با هوش کلامی و زبانی دارند و افرادی که از این هوش به اندازه کافی برخوردار باشند به موفقیت های چشمگیری در این مشاغل دست خواهند یافت. آیا می توانید یک معلم، فروشنده، نویسنده، سیاست مدار، سخنران، شاعر و یا وکیل موفق را تصور کنید که از هوش کلامی بی بهره باشد؟ قطعا پاسخ این سوال منفی است.

[aparat id=”d1TZL”]

این موارد بخشی از ویژگی های افراد با هوش کلامی است که از هوش کلامی قابل قبولی برخوردار هستند، ولی قطعا تمام ویژگی های این گونه افراد را در برنمی گیرد. به طور کلی، افراد باهوش کلامی بالا، ویژگی های مثبت فراوانی دارند که آن ها را از سایر افراد هر اجتماعی متمایز ساخته و محبوب می سازد. اگر می خواهیم جزء این دسته از افراد محسوب شده و به موفقیت های فراوانی در حوزه خانوادگی، اجتماعی و شغلی دست یابیم، باید هوش کلامی را در خود تقویت کنیم.

مقالات مرتبط برای شما :

هوش کلامی در زندگی ما چه نقشی دارد ؟ + چگونه معنای هوش کلامی را در زندگی درک کنیم
تکنیک های افزایش هوش کلامی چیست ؟| نقش هوش کلامی در زندگی ما چیست؟
ضریب هوشی (IQ) چیست؟ + تست آنلاین IQ
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. Thanks , I have just been searching for info about this topic for a long time and yours is the best I have found out so far. However, what about the conclusion? Are you positive in regards to the source?

  2. What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely useful and it has helped me out loads. I hope to contribute & assist different customers like its aided me. Good job.

  3. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this superb blog! I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and will talk about this site with my Facebook group. Chat soon!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا