شخصیت شناسی

ویلیام گلاسر کیست؟ | معرفی کتاب های ویلیام گلسر

ویلیام گلاسر اهل ایالات متحده آمریکا است. گلاسر کسی بود که به گسترش نظریات دمینگ در زمینه واقعیت درمانی و نظریه انتخاب می‌پرداخت. نوآوری‌های این دانشمند ریشه در مشاوره های فردی در محیط کاری و مدارس، انتخاب و مسئولیت‌پذیری شخصی و دگرگونی شخصیت دارد. گلسر با اصول و قواعد رایج بین تمامی روان پزشک ها مخالف بود، زیرا آن ها به جای تمرکز بر طبقه‌بندی کردن سندرم‌های روانی، سریعاً اقدام به تجویز دارو برای افراد می‌کنند. در ادامه به بررسی کامل تر ان موضوع می پردازیم.

زندگینامه ویلیام گلاسر

دکتر ویلیام گلاسر یک روانپزشک با شهرت جهانی است که عمده ی شهرت اش به خاطر کتاب “واقعیت درمانی” (Reality Therapy) و “تئوری انتخاب” (Choice theory) است. او در سال 1925 در ایالت اوهایو آمریکا به دنیا آمد و رشته ی تحصیلی اش در ابتدا مهندسی شیمی بود، اما بعد از این که متوجه علاقه اش به روانشناسی و روانپزشکی شد، وارد دانشگاه پزشکی شد. 

گلسر در ابتدا فقط به عنوان یک روانپزشک خصوصی کار کار می کرد، اما کم کم به سخنرانی و نوشتن کتاب نیز روی آورد و نهایتا 20 کتاب را در زمینه روانشناسی، روانپزشکی، مشاوره و ازدواج به چاپ رساند.

گلاسر با شیوه های سنتی مشاوره که به دنبال مشکلات افراد در گذشته می گشتند، مخالف بود. او شیوه ی جدیدی برای مشاوره ارائه داد و آن را “واقعیت درمانی” نامید،در این روش تمرکز مشاور در پیدا کردن مشکل در زمان حال و در روابط مراجعین است. 

چرا که گلاسر معتقد است انسان ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و به رابطه با دیگران نیاز دارند و به اعتقاد او ریشه ی تقریبا تمام مشکلات بشر در نداشتن ارتباط کارآمد با افراد مهم زندگی شان است.

گلاسر برای بیماران خود از برچسب های رایج در روانشناسی و روانپزشکی استفاده نمی کرد، زیرا به نظر او برچسب هایی مانند افسرده و بیش فعال نه تنها به روند درمان کمک نمی کنند، بلکه به مراجعان این حق را می دهند که رفتارشان را توجیه کنند. 

گلاسر با درمان های دارویی نیز مخالف بود، مگر در مواردی که از لحاظ فیزیکی مغز آسیب دیده باشد و باقی مشکلات به نظر او با انتخاب های انسان ها در ارتباط است نه با بالانس شیمیایی مغزشان. 

در اواخر دهه 70 میلادی، گلاسر از طریق نوشته های William Powers با مفهوم سیستم های نظریه ی کنترل آشنا شد و به آن علاقه مند شد، گلاسر تصمیم گرفت این تئوری را در حوزه ی رفتار انسانس به کار ببندد که نتیجه ی ظهور “تئوری انتخاب بود”.

گلاسر الگویی را در مشکلات مراجعانش پیدا کرد، تقریبا تمامی آن ها در رابطه های شان مشکل داشتند. گلاسر این مشکلات در روابط انسانی را به کنترل گری و تفکر مالکانه مرتبط می داند. 

انسان تنها موجودی است که ذاتا، جاه طلبانه به دنبال قدرت است و برای برآورده کردن این نیاز، افراد دست به کنترل کردن دیگران می زنند و تلاش برای تغییر آن ها دارند. در واقع افراد دیگر را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ، مجبور می کنیم که آن گونه ای باشند که ما می خواهیم یا به نفع ما است. 

ویلیام گلاسر و معرفی کتاب های تئوری انتخاب

ویلیام گلاسر سایت توانا 

 

 گلاسر معتقد است که تمام رفتارهای انسان‌ها بر اساس انتخاب‌های آن ها به وجود خواهد آمد، زیرا در حقیقت هر انسانی با هر انتخابی که در زندگی می‌کند، در حال تلاش است تا پنج نیاز اساسی‌ خود را عملی سازد.
این پنج نیاز عبارت است از:

  • نیاز به بقا
  • نیاز به عشق و احساس تعلق
  • نیاز به قدرت 
  • نیاز به آزادی
  • نیاز به تفریح

تئوری انتخاب در واقع تاکید بر کنترلی است که افراد بر احساسات و رفتار خود دارند، به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر ما به تئوری انتخاب معتقد باشیم، مسئولیت زندگی خود را به صورت تمام و کمال قبولخواهیم کرد و این مسئولیت پذیری برای ما آزادی را به همراه خواهد داشت.

نظریه تئوری انتخاب، حمایت اجتماعی را چگونه تعریف می کند؟

هر انسانی فقط می‌تواند روی اعمال و احساسات خود کنترل داشته باشد و تمام آن چه که به دیگران می‌دهد یا از آن‌ها دریافت می‌کند، اطلاعات است. اما این این مهم است که ما با این اطلاعات چگونه برخورد خواهیم کرد، زیرا همه ما افرادی هستیم که به داشتن حداقل یک رابطه سالم و رضایت‌بخش نیاز داریم، در صورتی که ایجاد کنترل بیرونی، رضایت‌مندی در روابط را از ما می‌گیرد.

نیاز به قدرت با نیاز انسان به داشتن روابط مناسب در بسیاری از موارد تعارض دارند، چرا که کنترل گری ریشه ارتباط های خوب را می خشکاند. گلاسر باقی عمرش را صرف شرح و بسط تئوری انتخاب و تعمیم آن به حوزه های مختلف، از جمله آموزش، فرززند پروری و مدیریت منابع انسانی کرد.

معرفی کتاب های ویلیام گلاسر

از جمله کتاب های ویلیام گلاسر که در ایران ترجمه شده اند  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تئوری انتخاب 
  • ازدواج بدون شکست 
  • تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان
  • هر دانش آموزی می تواند موفق باشد
  • مدرسه کیفی

در این مقاله به معرفی ویلیام گلاسر و کتاب های معروف آن پرداختیم.

نیاز های اساسی در تئوری انتخاب چیست ؟ 10 نیاز اساسی تئوری انتخاب ویلیام گلاستر
خلاصه نظریه گلاستر  | تئوری انتخاب +جمع بندی مفاهیم نظریه ویلیام گلسر
4.6/5 - (7 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something enlightening to read?

  2. Greetings from California! I’m bored to tears at work so I decided to check out your blog on my iphone during lunch break. I love the information you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m surprised at how quick your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, excellent blog!

  3. Have you ever thought about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and everything. However think of if you added some great photos or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and clips, this website could certainly be one of the very best in its niche. Good blog!

  4. I have been exploring for a little bit for any high quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site. Reading this info So i am happy to exhibit that I have a very excellent uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I most indubitably will make sure to don?¦t omit this site and give it a glance regularly.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا