روانشناسی عشق

عوارض شکست عشقی در زنان چیست؟

عوارض شکست عشقی در زنان خصوصاً در دختران خیلی شدید است. دختران خیلی احساساتی هستند و تمام روح و جان و فکر خود را معطوف به معشوق خود می کنند، چون خلاهای دیداری و کلامی آن ها از این طریق پر می شود. وقتی که شکست اتفاق می‌افتد آنها دچار بی‌قراری شده و با تمام وجود سعی می کنند که دوباره پیروز شوند، اما متاسفانه کمتر به موفقیت می رسند، در این صورت عزت نفس و اعتماد به نفس آن ها پایین می آید، اما اگر از یک مشاور و متخصص بهره گیرند، قطعاً برایشان راهگشا خواهد بود.

در واقع می توان گفت شکست عشقی حاصل یک ارتباط یک طرفه است، یعنی یک طرف علاقه شدید دارد و طرف دیگر کاملاً بی توجه است یا اگر علاقه‌ای بوده به مرور زمان از بین رفته است. علت شکست عاطفی همان آسیب‌پذیری روح است که عواقب بسیار بدی را دامن گیر‌ دختران و زنان جوان می کند.

1.چند نشانه از عوارض شکست عشقی

1- مشکل شدید گوارشی خصوصاً درد شدید معده که مغز فکر می کند بدن ما به شدت آسیب دیده است، حال آن که آسیبی متوجه جسم ما نشده است، این ضربه روحی است که باعث ناراحتی جسمی ما می شود.

۲- وقتی که کسی با شکست عشقی مواجه می شود، معمولاً یا پر اشتها می شود یا این که اصلا میلی به غذا خوردن ندارد، این مسئله دقیقاً مربوط می‌شود به این که چگونه با غم خود همراهی کنیم.

۳- در معرض شدید هورمون‌های استرس قرار می گیریم، چون مغز ما مواد شیمیایی عصبی دوپامین ‌را که مربوط به شادی و لذت است را دیگر ترشح  نمی کند.

۴- بیشتر افراد بعد از شکست عشقی دچار افسردگی می شوند، تحقیقات نشان داده است به خاطر شکستن قلب این اتفاق می‌افتد.

۵- بعضی ها تمایل به انزوا و تنهایی پیدا می‌کنند، چون آن ها به دنبال برنامه‌هایی نمی روند که آن ها را شاد کرده تا وضعیت روحی آن ها تغییر کند.

2.توجه ویژه به برخی نشانه های عوارض شکست عشقی

شکست عشقی آسیب های جبران ناپذیری به جوانان و نوجوانان می زند، به دلیل عدم آشنایی آن ها به روزهای بعد از شکست عشقی،
این افراد به علت تأثیر هیجانات و احساسات شدید بحران هایی را تجربه می کنند که اثرات مخرب زیان باری را متوجه آن ها خواهد کرد.

 3.چند پیامد اصلی عوارض شکست عشقی

1- بعضی افراد هیجانات متفاوتی را تجربه می کنند، مثلاً به همراه خشم، اضطراب، تنفر، ناراحتی، دلسوزی، علاقه و عشق را هم به همراه آن تجربه می کنند، این یعنی بی ثباتی بعد از شکست عشقی که افراد لحظه ای شاد و خندان، لحظه ای ناراحت و غمگین هستند.

2- نشخوار ذهنی بعد از شکست عشقی خیلی شدید است، مثلاً می گویند چرا برای من همچنین اتفاقی افتاد ؟ مگر من چه کردم؟ حالا چکار کنم؟  این نشخوار های ذهنی باعث افت تمرکز، کاهش حافظه و نهایتاً فراموشی موقت می شود.

3- عملکرد آن ها از لحاظ تحصیلی، شغلی و خانوادگی بسیار پایین می آید، آن ها دائماً در حال مرور خاطرات قبلی خود هستند و از تمامی فعالیت ها و ارتباط اجتماعی خودشان را دور می کنند.

4-خیلی زود رنج و حساس می شوند و با کوچک ترین چیز از کوره در می روند. افکار خودکشی پیدا می کنند و گاهی هم به خودکشی اقدام می کنند یا خیلی بی تفاوت و سرد می شوند، یکی از مهم ترین نشانه های عوارض شکست عشقی داشتن افکار خودکشی است.

5-روند زندگی آن ها از حالت عادی خارج شده و دچار کم خوابی یا بی خوابی می شوند، آن ها دائما افکار منفی دارند و خود را سرزنش می کنند، به عکس های یادگاری و هدایا نگاه می کنند و غرق در خاطرات شیرین گذشته می شوند. ورزش و تفریح را از یاد می برند و معمولا آهنگ های غمگین گوش می دهند که باید از کمک های حرفه ای بهره بگیرند.

4.عشق اول در نوجوان و طرز برخورد والدین

عشق در نوجوانان

زمانی که یک نوجوان عاشق می شود او دچار درگیری های عاطفی می شود که تا به حال با آن مواجه نشده است یا آن ها را تجربه نکرده است. معمولاً والدین از عشق نوجوان خود ابراز نگرانی و ناراحتی می کنند و نمی خواهند به این زودی زندگی فرزندشان شروع شود و فرزندشان از آن ها جدا شود، یا این که می ترسند فرزندشان در عشق خود شکست بخورند و دچار عوارض شکست عشقی شوند، شاید به این دلیل که به عشق فرزند خود اعتماد ندارند و این احتمال را می دهند که طرف مقابل فرزند آن ها ممکن است به آن ها آسیب بزند، البته اغلب آن ها از احتمال بروز روابط جنسی واهمه دارند. گاهی والدین بر نوجوان خود پیروز می شوند، ولی فرزندان آن ها پنهانی کار خود را انجام می دهند.

5.چگونگی طرز برخورد والدین بانوجوان عاشق

آن ها باید رابطه دوستانه ای را با فرزندان خود آغاز کنند و عشق آن ها را به خانه دعوت کنند، البته در حضور خودشان، سپس به حرف های آن ها گوش کنند و با آن ها همدلی کنند و برای عشق آن ها ارزش قائل شوند. در این مواقع والدین با نشان دادن علاقه، محبت و حمایت می توانند بر عشق اول نوجوان خود کنترل بیشتری داشته باشند، به جای آن که از اول با فرزند خود مخالفت کنند، والدین می توانند همراه و رهبر خوبی برای نوجوان عاشق خود باشند به شرطی که راهش را بدانند.

در بیشتر مواقع عشق اول نوجوان ماندگار نیست و بعد از جدایی هم مسیرهای زندگی آن ها عوض می شود، اما درد جدایی  و عوارض شکست عشقی همیشه وجود دارد.

همیشه یکی از دو طرف، خصوصاً دختران بیشتر آسیب می بیند، دختران اغلب گریه می کنند و درد بیشتری را تجربه می‌کنند، اگر حمایت اجتماعی داشته باشند می توانند از این وضعیت سخت عبور کنند، اما در پسران معمولاً عوارض شکست عشقی با عصبانیت و گاهی انتقام همراه است.

والدین باید شکست عشقی در نوجوان خود را کاملاً بپذیرند تا بتوانند آن را خیلی مهم تلقی کنند و آن را احمقانه تصور نکنند یا با او صحبت کنند و به درد و دل های او گوش کنند تا در مسیر بهبودی قرار بگیرد. عشق اول نوجوان ریسک پذیری بالایی دارد، اگر این عشق و احساس نوجوانان از طرف والدین نادیده گرفته شود، باعث جدا شدن و تنها ماندن نوجوان خواهد شد.

6.چگونه کنار آمدن با عوارض شکست عشقی ،جدایی و دلتنگی یار

وقتی دو نفر از هم جدا می شوند طبیعی است که روزهای بدی را بگذرانند، غالباً احساس تنهایی، انزوا، ترس و… به سراغشان می آید که این ها از نشانه های عوارض شکست عشقی است، پس لازم است این احساسات را تخلیه و برون ریزی کنند و به خود فرصت دهند تا این شرایط سخت را تحمل کنند.

۱- طلاق یا جدایی زندگی ما را دچار تحول می‌کند و باید یک زندگی جدید آغاز کنیم، پس سعی کنیم این شرایط را بپذیریم و خود را باور کنیم.

۲- بعضی افراد به خاطر دلتنگی زیاد سریع به همسر سابق خود زنگ می زنند، پس لطفاً از تصمیم گیری شتابزده پرهیز کنید و به همسرتان پیام ندهید.

۳- لیستی از دلایل جدایی و دلایل اختلافات خود را بنویسیم و در آن ویژگی‌های مثبت و ویژگی‌های منفی همسر خود را بنویسیم، این فکر بسیار خوبی است. اگر بیش از حد روی ویژگی‌های منفی همسر خود تمرکز کنیم، قلب ما مملو از نفرت و کینه می شود.

۴- همسر قبلی خود را مقصر ندانیم و از او انتقاد نکنیم، بدانیم که در یک زندگی مشترک اشتباه  در هر دو نفر صورت می گیرد، پس خشم و عصبانیت خود را کنترل کنیم.

۵- از یک حامی و سنگ صبور کمک بگیریم و با او درد و دل کنیمۀ، شاید لازم باشد از یک مشاور کمک بگیریم.

۶- به سلامتی خود اهمیت بدهیم، ورزش کنیم و خوب بخوابیم.

۷- به فعالیت های مورد علاقه و سرگرم کننده بپردازیم و برای منحرف کردن افکار خود یک سرگرمی و فعالیت جدید را آغاز کنیم. به خود فرصتی دوباره بدهیم، چون رهایی از آسیب های عاطفی و هیجانی بعد از جدایی زمان زیادی می برد.

۸- با خودمان رو راست باشیم و احساسات درونی خود را بنویسیم.

۹- اگر فرزندی داریم، سعی کنیم مراقبت از او را بعد از جدایی به عهده بگیریم تا کمتر احساس تنهایی کنیم. برای مراقبت از او در این دوران از مشاور کمک بگیریم تا به رفتارهای او بیشتر توجه کرده و برای رفع نیازهایش انگیزه پیدا کنیم.

۱۰- به دنبال اهداف و رویاهای خود برویم. روی رویاهایی که مدت ها به آن فکر می کردیم، تمرکز کنیم و در نهایت بدانیم که جدایی پایان عشق نیست. این دلتنگی ها و ناراحتی ها از پیامدهای عوارض شکست عشقی است و برای همه پیش می آید. فرصت آشنا شدن با افراد جدید را به خود بدهیم و به خود هراسی راه ندهیم.

7.پشیمانی بعد از جدایی می تواند چه معنایی داشته باشد

بعضی افراد بلافاصله احساس پشیمانی و سردرگمی می کنند

بعضی افراد بلافاصله بعد از ازدواج اظهار ندامت و پشیمانی می کند علت چه می تواند باشد؟

۱- اولین دلیل در خانم ها به علت نگاه بد و سنگین جامعه به زن مطلقه است که باعث احساس گناه، عذاب وجدان و سرزنش در آن ها می‌شود.

۲- عواقب منفی جدایی بر روی فرزندان عامل مهمی دیگری است که باعث پشیمانی، خصوصاً در زنان می‌شود، چون کودک نمی‌تواند با مسئله طلاق والدین خود کنار بیاید و هر دفعه دلتنگ یکی از والدین خود می شود و ضربه عاطفی شدیدی به کودک وارد می‌شود.

۳- گاهی دو یا سه سال طول می‌کشد افراد مطلقه خودشان را پیدا کنند و زندگی جدیدی را شروع کنند، شاید فکر می‌کنند اگر دوباره ازدواج کنند عوارض شکست عشقی حاصل از عشق اول کاهش یافته و زخم های عاطفی شان التیام پیدا می‌کند، احتمالا می ترسند این طلاق  بر رابطه بعدی آن ها حتی تاثیر گذار باشد.

۴- هر چه از همسر خود بیشتر دور شویم، بیشتر برایشما جذاب می شوند، وقتی که با دوست (پسر یا دختر) جدید خود مقایسه می کنیم، می بینیم که چقدر عجولانه تصمیم گرفته ایم، در این زمان پشیمانی به شدت عذاب آور است و دیدگاه ما را تغییر می‌دهد.

۵- از پس هزینه ها و مخارج خود بر نمی آییم، خود جدایی اثرات زیان باری بر وضعیت مالی و اقتصادی ما می گذارد. تازه متوجه می شویم که باید خودمان هزینه های زندگی را تقبل کنیم،  این هم علت دیگری بر پشیمانی بعد از ازدواج می تواند باشد.

آیا نشانه های شکست عاطفی در مردان و زنان متفاوت است؟

 درد پس از طلاق یا جدایی بسیار زیاد است، مخصوصاً برای کسی که ترک یا طرد شده است. معمولاً زنان سرمایه‌گذاری عاطفی بیشتری به نسبت مردان می کنند، به خاطر همین از دست دادن یک رابطه یا جدایی برای آن ها خیلی سخت است، هر چند زنان درد بیشتری را تحمل می کنند و خیلی برای ن ها آسیب زننده است، اما خیلی زود این پروسه را طی می کنند و زود تر به زندگی عادی خود بر می گردند، اما در مردان بر عکس است، آن ها درد را احساس نمی کنند و همیشه احساس خلاء عاطفی و ناامیدی دارند، در نتیجه روحیه خود را از دست می‌دهند و غم و اندوه در آن ها عمیق تر است.

زنان معمولاً احساسات خود را نشان می‌دهند و با دیگران صحبت می کنند یا گریه و زاری می کنند تا خود را سبک کنند، اما مردان این گونه نیستند و اوضاع را بررسی نمی کنند، چون آن ها از استدلال های کلامی استفاده می کنند.

زنان بعد از جدایی خودشان را سرگرم مهمانی، مسافرت و ورزش می‌کنند تا حالشان را خوب کنند، اما مردان یا سرگرم یک عشق دیگر می‌شوند یا به سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر روی می آورند. متفاوت بودن شکست عاطفی و عشقی مردان و زنان در این جا بیشتر نمود پیدا می کند.

زنان معمولاً غم و غصه خود را به صورت گریه و زاری و تخلیه هیجانات نشان می دهند، اما مردان اندوه خود را به صورت خشم و غصب نشان می‌دهند، چون برای مردان خیلی سخت است که گریه کنند و جامعه هم  پذیرش ندارد و آن ها را سرکوب و سرزنش می کند. زنان معمولاً به روش های مختلف سعی می‌کنند که دردشان را تسکین دهند، معمولاً به خرید می روند، آرایش می کنند و با دوستان خود بیرون می روند، اما مردان از خود غافل می شوند و چرت می زنند، ریششان بلند می شود و لباس های چروک می پوشند.

در واقع متفاوت بودن شکست عاطفی در مردان و زنان به خاطر تفاوت های زیستی است که آن ها چنین واکنشی در برابر شکست عاطفی از خودشان نشان می‌دهند، مردان به دنبال کمک و حمایت از اطرافیان، جامعه و دوستان هستند، برای آن ها لازم است که در کنار دوستان خود وقت بگذرانند، اما متاسفانه از رابطه جدایی خود حرفی به میان می‌آورند، آن ها بلد نیستند که چگونه احساسات خود را نشان دهند و از کمک دیگران استفاده کنند و معمولاً به خاطر عدم کنترل هوش هیجانی است که شکست های عاطفی رخ می دهد.

نشانه های احساس شکست عشقی پنهان در مردان

اگر با مردی در رابطه هستید ولی احساس می کنید رفتار و خلق و خوی او عادی نیست و با شما احساس راحتی نمی کند ،حتماً دلایلی وجود دارد که باید آن را بررسی کنید، یقیناً او هنوز از رابطه قبلی خود به طور کامل جدا نشده است و علائم زیر نشان دهنده احساس شکست عشقی پنهان است:

۱-مردی که به طور مداوم از رابطه قبلی خود سخن می‌گوید و حس ضربه خوردن را دارد، پس باید بدانیم که احساس شکست عشقی هنوز در وجود او باقی است.

۲- وقتی از آینده صحبت می‌کنیم، او احساس شک و تردید می‌کند و انگار نمی تواند تصمیم گیری کند، اگرچه که به شما بسیار علاقه مند است، اما شک به تعهد نشانه قلب شکسته او است.

۳- رفتارهای متفاوت و پیچیده‌ای دارد، انگار پر از رمز و راز است، چیزهای زیادی از خود نمی گوید و متاسفانه تلاش های شما در جهت شناخت او بی نتیجه است، چنین شخصی احتمالاً در رابطه قبلی خود هنوز مانده است.

۴- دمدمی مزاج است، یعنی بعضی وقت ها شما را با آغوش باز پذیرش می‌کند و احساسات شما را پاسخ می دهد و گاهی اوقات هم رفتارش مرموزانه و متفاوت است و حالت سردی دارد، انگار با خودش کشمکش درونی دارد و هنوز در رابطه قبلی است و کمی می ترسد.

۵- اگر به شما بگوید که او هیچ وقت عاشق نخواهد شد، بسیار جمله منفی و آزار دهنده‌ای است، پسر بهتر است که دیگر به او نزدیک نشوید، چون شکست عشقی در او ریشه دوانده است و خودش را لایق یک عشق خوب و عاشق شدن نمی داند.

۶- اگر شما را به طور مداوم با عشق قبلی خود مقایسه می کند، این موضوع اعتماد به نفس شما را پایین می‌آورد و بدین معنا است که او نمی‌تواند از شکست عشقی خود کنار بکشد. این برای رابطه عاشقانه شما اصلاً خوب نیست.

روش های جدید و متفاوت درمان بعد از شکست عشقی

دارو ی جدید و متفاوت برای درمان شکشت عشقی

اولین روش  درمان جدید و متفاوت شکست عشقی استفاده از داروهای مسکن است که شخص شکست خورده باید نزد روانپزشک رفته و دارو دریافت کند، این داروها در واقع نقش آرام بخش را دارند تا طرف بتواند این دوره سوگواری را تحمل کند و از آن عبور کند.

۲- روان درمانگری یکی از بهترین روش ها است که در آن ازهیچ دارویی استفاده نمی شود و درد و رنجی هم به همراه ندارد .شخص شکست خورده با رفتن نزد یک روانشناس یک سری تکنیک ها را یاد گرفته و آن ها را انجام می دهد تا از افسردگی پس از شکست عشقی جلوگیری کند.

۳- نوروساینس یکی از وسایل نوروسایکولوژی است و جزء درمان های جدید و متفاوت است که نورو فیدبک یکی از همان ابزار ها خواهد بود که عوارض جانبی هم ندارد و می‌تواند مشکلات خواب ناشی از شکست عشقی، ناراحتی های گوارشی را بهبود بخشد. یکی از بهترین راه حل ها برای شکست عشقی استفاده از همین ابزار است.

مقالات مرتبط :

روابط عاشقانه در زندگی مشترک به چه معنا است؟| چگونه روابط عاشقانه را در زندگی عملی سازیم؟
نشانه های عاشق شدن مردان مغرور چیست ؟ | نشانه دلباختگی مردان
عاشق کیست ؟ عشق و عاشقی از نگاه شیمی
دلتنگی چیست؟ | نشانه های دلتنگی در مردان کدامند؟
چگونه یک دختر مغرور را مجذوب خود کنیم؟ | ۷ نکته طلایی برای رفتار با دختر مغرور
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫34 دیدگاه ها

  1. Youre so cool! I dont suppose Ive read something like this before. So good to search out any individual with some authentic thoughts on this subject. realy thanks for beginning this up. this web site is one thing that’s wanted on the web, someone with slightly originality. useful job for bringing one thing new to the web!

  2. Thanks for sharing superb informations. Your web site is so cool. I’m impressed by the details that you’ve on this blog. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my friend, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and simply could not come across. What an ideal site.

  3. Thanks for sharing excellent informations. Your website is so cool. I’m impressed by the details that you¦ve on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the information I already searched all over the place and simply could not come across. What a great web-site.

  4. Hey, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your blog in Chrome, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, awesome blog!

  5. I have been surfing online greater than 3 hours lately, but I never discovered any interesting article like yours. It is pretty value enough for me. In my opinion, if all site owners and bloggers made excellent content material as you probably did, the internet can be much more helpful than ever before.

  6. Hiya, I’m really glad I have found this info. Today bloggers publish just about gossips and net and this is really irritating. A good website with interesting content, this is what I need. Thank you for keeping this site, I will be visiting it. Do you do newsletters? Can not find it.

  7. Magnificent items from you, man. I have take into account your stuff previous to and you are just extremely great. I really like what you’ve acquired right here, really like what you are saying and the best way wherein you say it. You make it entertaining and you continue to take care of to stay it wise. I can’t wait to read far more from you. This is actually a wonderful website.

  8. There are certainly lots of details like that to take into consideration. That may be a nice level to convey up. I provide the ideas above as normal inspiration but clearly there are questions like the one you bring up where the most important thing might be working in honest good faith. I don?t know if greatest practices have emerged round things like that, however I am positive that your job is clearly identified as a fair game. Both girls and boys really feel the impact of just a second’s pleasure, for the rest of their lives.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا